Gå til innhold

Dele fra del av tomta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Huset mitt har kjempestor tomt og jeg ønsker å dele fra en tomt eller to, men er så usikker på hvordan man går fram. Har hørt at det finnes utbyggere som kjøper opp eiendommer som de "slakter" eller bygger ut, og det er vel også et alternativ å bare lage en hustomt eller to for salg til private? Hvis det skal være to tomter må de nok dele innkjørsel.

Syns dette er vanskelig, jeg har null peiling på hvilke krav som stilles til en tomt, og aner ikke i hvilken ende jeg skal begynne. Syns det høres deilig ut med en proff utbygger som kan utvikle tomt(ene) videre, men hvor finner jeg slike?

Taknemmelig for hjelp hvis noen her har erfaring med denne type ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok først tatt kontakt med kommunen for å sjekke hvordan de stiller seg. Fradeling vil trolig kreve dispensasjon fra reguleringsplanen, og da blir det opp til politikerne å bestemme om du får lov eller ikke. Alternativt kan de kreve at du utarbeider en ny reguleringsplan/bebyggelsesplan for de aktuelle tomtene - men det er gjerne mest aktuelt dersom det planlegges flere boliger/leiligheter.

Politikere/administrasjonen kan sette vilkår om utnyttelsesgrad, høyder etc., og det kan variere mye i forhold til hva slags nabolag du bor i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...