Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Hva lærer man egentlig? Leser man bare hver eneste norsk lov til krampa tar deg? :sjenert:

2) Er selve studiet kjedelig og tørt? Det er sikkert mye spennende jobber å få, men er det fem jævlige år før du er ferdigutdannet?

3) Er det mange "iskalde" personer som studerer det? Har det litt på feelingen, men det er mulig jeg tar feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Besøk jur.fak ved UiO, så vil du se at svaret på alle tre spørsmålene er nei.

Gjest Survival
Skrevet

Besøk jur.fak ved UiO, så vil du se at svaret på alle tre spørsmålene er nei.

Nemlig ;)

Svar på 1) blir at å bare lese jus hele dagen er meningsløst. Du må faktisk forstå hva du har lest, og kunne bruke det i riktig kontekst etterpå. Du kan lære akkurat like mye av å diskutere med andre studenter, som av selvstendig lesing. Det kommer helt an på deg som person. Svar på 2) blir så enkelt som at studiet er kjedelig for den som ikke er interessert, men interessant for den som er interessert. Og må du pine deg gjennom de 5 årene har du sannsynligvis ikke lyst å jobbe med jus de neste 30-40 årene etterpå uansett. Og nr 3) er et latterlig spørsmål i seg selv. Hva mener du forresten med at en person er "iskald"? Hvis du mener dypt motivert og har stå-på-vilje så ja, mange. Hvis du derimot mener "iskald" som i at personen ikke tar hensyn til noen andre og er totalt uempatisk, vel nei generelt sett ikke. Men det er da et like stort utvalg med mennesketyper på dette studiet som på alle andre. Går ikke an å klassifisere eller sette en bestemt egenskap på alle.

Skrevet

Jusstudenter er spennende studenter, finnes faktisk studier som fokuserer på akkurat den gruppen studenter. :) Har en venninne som studerer i Bergen, så kan snakke litt om hvordan hun har oppfattet studentene der.

Det danner seg fort grupper. Asker-jentene finner ofte hverdandre, dere vet, "like barn leker best." Det er faktisk en utrolig liten andel av jusstudenter som jobber utenom studiene, ofte fordi de ikke må det. En del har advokatforeldre eller en god del penger i banken, så de må ikke. Venninnen min kommer fra en helt normal norsk familie, og hun sier flesteparten holder med Høyre og bryr seg endel om utseende. MEN alle typer mennesker studerer juss. Du finner garantert noen som kommer fra ca. samme bakgrunn som deg, og som faktisk må jobbe utenom studiene for å få det til å gå opp. Du finner folk som er på lesesalen fra 8 til 4 (har sett eksempler på mer enn det også), men også de som leser 3 - 4 timer hver dag og får akkurat like gode karakterer.

Tenker selv på å begynne med juss til høsten. Vet ikke om jeg kommer til å like det, men det er bare å prøve. :)

Skrevet

Jusstudenter er spennende studenter, finnes faktisk studier som fokuserer på akkurat den gruppen studenter. :) Har en venninne som studerer i Bergen, så kan snakke litt om hvordan hun har oppfattet studentene der.

Det danner seg fort grupper. Asker-jentene finner ofte hverdandre, dere vet, "like barn leker best." Det er faktisk en utrolig liten andel av jusstudenter som jobber utenom studiene, ofte fordi de ikke må det. En del har advokatforeldre eller en god del penger i banken, så de må ikke. Venninnen min kommer fra en helt normal norsk familie, og hun sier flesteparten holder med Høyre og bryr seg endel om utseende. MEN alle typer mennesker studerer juss. Du finner garantert noen som kommer fra ca. samme bakgrunn som deg, og som faktisk må jobbe utenom studiene for å få det til å gå opp. Du finner folk som er på lesesalen fra 8 til 4 (har sett eksempler på mer enn det også), men også de som leser 3 - 4 timer hver dag og får akkurat like gode karakterer.

Tenker selv på å begynne med juss til høsten. Vet ikke om jeg kommer til å like det, men det er bare å prøve. :)

Det er litt forskjell på de studentene som går i Oslo, de som går i Bergen og de som går i Tromsø. Jeg tror dette Asker-fenomenet ditt er drøyt overdrevet, men det er kanskje fordi det er mennesker man fort legger merke til, nettopp fordi de ofte er litt flashy.

Alle mulige slags mennesker studerer juss, det er ikke noe vanligere å stemme Høyre og få masse penger hjemmefra, enn det er å stemme Ap og jobbe ved siden av.

Men, du kommer til å møte mange veldig flinke mennesker og noen som du blir overrasket over at har kommet seg inn på jussen i det hele tatt, fordi det virker som de er tomme mellom ørene. Det du hvertfall kommer til å oppleve er at om du gir mye av deg selv og engasjerer deg, jobber hardt, men samtidig sørger for å få gode venner, da blir jusstudiet en fantastisk opplevelse :)

Skrevet

Miahs innlegg er KUN basert på synsing og ikke fakta, og det uten å selv å ha studert juss.... Kan ellers tiltre det MarteM har skrevet over. Jeg kan også legge til at man kan bli særdeles overrasket over at noen har oppnådd A på eksamen, når de åpner munnen...

En god kilde til kunnskap om studentene ved UiO:

http://www.duo.uio.no/publ/jus/2010/101194/101194.pdf

Det er ingen tvil om at jusstudentene er skjevrekruttert og at selvrekrutteringen fortsatt er høy; 15,7 % av dagens jusstudenter har en mor og/eller far som er jurist. Tallene har derimot forandret seg betraktelig gjennom årene, dette var mye "verre" tidligere. Hvis man sammenligner seg med andre universitetsstudier som det er naturlig å sammenligne seg med, ser man at dette ikke er noe særegent for jusstudenter.

Når det kommer til å passe inn på jussen og trives, kan jeg gi følgende råd:

1. Ha alminnelig folkeskikk

2. Ikke se ned på andre (det vises veldig tydelig gjennom kroppsspråk etc.)

3. Ikke gi deg ut for å være noe du ikke er, dette er også noe som gjennomskues rimelig raskt.

Skrevet

1) Hva lærer man egentlig? Leser man bare hver eneste norsk lov til krampa tar deg? :sjenert:

2) Er selve studiet kjedelig og tørt? Det er sikkert mye spennende jobber å få, men er det fem jævlige år før du er ferdigutdannet?

3) Er det mange "iskalde" personer som studerer det? Har det litt på feelingen, men det er mulig jeg tar feil.

Du lærer å bruke lovene. Selvfølgelig bruker man masse tid på å lese i pensumbøkene, men til syvende og sist er det tolking av lover alt dreier seg om. Du lærer om juridisk metode og hvordan du skal komme fram til hva som er det egentlige innholdet i hver enkelt rettsregel. Selvfølgelig er det forskjellige fagområder (strafferett, familierett, formuerett osv), men alt går til slutt ut på hvordan du kan bruke reglene. Som feridg utdannet jurist skal du kunne bruke alle lovene i Norges Lover, og det er vel bare en brøkdel man er innom i løpet av studietiden. Så lovforståelse er vel sentralt! Men for ikke å lure noen, du leser MYE på jussen!

Selve studiet er nok ikke noe verre enn andre studier.. Jeg tror alle syns det er tørt en gang i blant! Har du interesse for jus, så er det ikke fem tørre år - absolutt ikke! Vi i Oslo har iallefall superflinke forelesere og kursholdere, og mange legger fram stoffet på en interessant og lærerik måte!

Og nei, overfladiske folk er ikke et problem på jussen! Det er såpass mange som studerer det, at du finner garantert folk du liker og som er din type menneske. Det er ingen problem! Noen liker selvfølgelig å gjøre et stort poeng ut av at de studerer JUS!!!, men det gjør tross alt alle andre som går der også, så det er det bare å ikke bry seg noe om.. Det er mange supre folk her!

Skrevet

Miahs innlegg er KUN basert på synsing og ikke fakta, og det uten å selv å ha studert juss.... Kan ellers tiltre det MarteM har skrevet over. Jeg kan også legge til at man kan bli særdeles overrasket over at noen har oppnådd A på eksamen, når de åpner munnen...

Det eneste jeg fortalte her var det venninnen min har sagt til meg. Flere hun har snakket med blir overrasket når hun jobber utenom studiene. Det er jo ganske logisk at "like barn leker best", så det at folk fra samme bakgrunn finner hverandre synes ikke jeg er noe rart. Det finnes selvsagt alle slags typer på jusen, jeg forteller bare det jeg har blitt fortalt. Dere kan velge selv om dere vil tro på det eller ikke!

Det at det finnes like mange på Jussen som er Ap og jobber vedsiden, som det finnes Høyrefolk og som får hjelp hjemmenfra, er akkurat like mye "synsing" som det jeg sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...