Gjest GreenSky Skrevet 31. desember 2003 #21 Skrevet 31. desember 2003 Jeg har vokst av meg en del av allergien, så jeg kan tåle en flytur med hund nå, selv om jeg blir dårlig. Det kunne jeg ikke før. Det er ikke snakk om å ta medisinen sin så går det greit - mange er så allergiske at medisinen ikke virker godt nok. Det finnes ikke medisniner en kan ta som gjør at allergien "forsvinner". Den kan dempe litt på de verste plagene. Så til problemet: Hva skal en gjøre? Jeg er glad i dyr, og ønsker heller ikke at de skal plages eller ha det vondt under en reise. Men det er klart jeg synes ikke dette rettferdiggjør at allergikere bare må finne seg i plagene. Som sagt, det går greit for meg til nøds. Men hva med de som er verre enn meg? De som blir virkelig syke? Allergi kan være veldig farlig! Hva med å gjøre begge parter fornøyde, ved at flyselskapene kunne bygge en "kjæledyravdeling" eller noe i lasterommet på flyet? Hvor de gjorde overfarten mest mulig behagelig for dyret? Eier kan også gjøre mye for at dyret skal få det mest mulig behagelig på forhånd. Jeg er dyreelsker, men et sted må sette grensa også. Det kan ikke gå på bekostning av helsa til mennesker.
Gjest agurk Skrevet 31. desember 2003 #22 Skrevet 31. desember 2003 mammaen min holdt på å dø sist hun tok fly.. av parfyme.. så jeg tror at alle burde tenke seg om før de stapper seg inn i en liten blikkboks full av mennesker 20000 fot opp i luften. Blir virkelig flyturen bedre med nok hårspray, med nok parfyme, må man spise peanøtter akkurat da? Eller er det slik at man klarer seg uten, men ikke gidder vise hensyn...?
Gjest Vega Skrevet 31. desember 2003 #23 Skrevet 31. desember 2003 Forslaget om egen kjæledyravdeling var ikke dum - da kan jo større hunder også bli med i kabinen, og jeg tipper mange vil reise langt oftere. Problemer er til for å løses.
Labella Skrevet 1. januar 2004 #24 Skrevet 1. januar 2004 Jeg er heldigvis ikke allergisk og har aldri hatt behov for å ha med meg dyrene mine på fly. Men da datteren min var liten reiste jeg ofte og langt på tog med hund og baby - forferdelig! For med hund måtte man egentlig sitte i røykekupé, og med baby vil man jo ikke sitte der - og i småbarnsvognene var hund bannlyst! Pleide å bli stående i midtgangen til konduktøren kom - som oftest fikk han ordnet så vi kunne sitte på ikke-røyk, men noen turer ble vi henvist til røykeavdelingen Et par ganger fikk vi faktisk plass i handikapkupé når denne ikke var i bruk. Nå rodde jeg meg vel litt langt vekk fra temaet, men, som Vega sier, problemer er til for å løses - kjæledyrkabin på fly er kanskje et godt alternativ. Vi må kunne finne rom for både mennesker og dyr. Når det gjelder alvorlig allergi, som kan gi allergisjokk, må man jo ta sine forholdsregler selv også. Blant annet må man gi beskjed når man bestiller billetten, og ha med seg nødvendige medisiner. Jeg er selv svært allergisk mot veps, og kan dø av et stikk, derfor går jeg hele vepsesesongen med sprøyte i veska - selvfølgelig!
Gjest Anonymous Skrevet 1. januar 2004 #25 Skrevet 1. januar 2004 Som dyreier så synes jeg det tas utrolig lite hensyn til de firbente på de fleste offentlige kommunikasjonsmidler. Man må enten stå ute- eller sitte i en vogn hvor luften er grå av røyk - og slett ikke bra for hund eller eier. ......... Og å frakte dyr i lasterommet synes jeg er grusomt. Det er det ikke noe som gjevner ut trykket- det bråker og buldrer og er mørkt og skremmende. Og jeg ville aldri utsette min lille venn for noe sånt. man burde ha egne plasser i flyet hvor det går an å sitte med kjæledyr. De skal trossalt ha det bra de også- og eieren skal ha det bra - og jeg hadde ikke følt meg trygg med hunden i lasterommet ......... Som andre sier - det finnes masse man kan være alergiske mot - men det er liksom dyr som man trekker frem som syndere for mange tenker ikke på de som f.eks ikke får puste om de har perfumelukt i nærheten. Det må gå an å ta hensyn til begge parter. Det burde i større grad tilrettelegges for kjæledyr på reiser også - og man bør kunne bli plassert langt vekke fra disse om man er alergisk. Så kan man ta medisinen sin og så vil det sikkert gå rimelig greit på en kort tur for alle parter ville jeg tro. Da jeg reise en periode med kaniner på vestamaran - så måtte de stå ute !!! sammen med bagasjen !!! og de ble dyttet rtundt - og de ble pakket inn i bagger - og det blåste og trakk og jeg var livredd hver tur at noen skulle slippe de løs eller noe skulle skje .....hm ..ikke rart de hadde mye problemer med øynene slik som det trakk - trekk er nemlig Fy Fy for dyreøyner .........men det var en liten av sporing av et tema som engasjerer meg mye ... Offentlige kommunikasjonsmidler er definert som persontransport, ikke dyretransport. Jeg synes derfor det er en selvfølge at mennesker har førsteprioritet både på fly, tog og båt. Jeg lurer også litt på hva kaniner har å gjøre på en vestamaran. Hvis ikke øynen tåler trekk, er det da bra for dem å bli dradd med på reise? Jeg synes ikke det er det minste rart at fergeselskapet prioriterer allergikerhelse framfor kaninøyne, men det er meg da.
Gjest Poirot Skrevet 1. januar 2004 #26 Skrevet 1. januar 2004 Har noen her forresten fløyet i lasterommet på et fly? Tror dere ikke at denne fraktmetoden for dyr er godkjent av veterinærmyndighetene? At det neppe kan kalles tortur?? Amen...
Iset Skrevet 1. januar 2004 #27 Skrevet 1. januar 2004 Amen... har noen sagt det er tortur da? du kunne vel sittet i et lasterom selv, men hadde det vært så gøy? dessuten hadde du jo visst at du satt i et lasterom, og at det kun var midlertidig og ikke farlig. noe sånt kan du ikke si til et dyr!
Gjest Poirot Skrevet 1. januar 2004 #28 Skrevet 1. januar 2004 har noen sagt det er tortur da? du kunne vel sittet i et lasterom selv, men hadde det vært så gøy? dessuten hadde du jo visst at du satt i et lasterom, og at det kun var midlertidig og ikke farlig. noe sånt kan du ikke si til et dyr! Neivel... Vi får plassere allergikere i et lasterom, da... Forøvrig tror jeg ikke det er spesielt gøy for dyr å fly i det hele tatt. Det er ikke alt dyr er nødt til å gå gjennom som er gøy. Slik er det bare.
Gjest Poirot Skrevet 1. januar 2004 #29 Skrevet 1. januar 2004 Slik foregår reisen Du ankommer flyplassen og sjekker inn hundekassen som vanlig bagasje, men hunden settes ikke i kassen. Når passasjerene skal ombord i flyet leverer du boardingpasset som de andre passasjerene, men i stedet for å gå ombord går til flyets lasterom. Utenfor flykroppen står hundekassen klar. Du går bort til kassen, setter inn hunden, og deretter løfter bakkepersonalet inn kassen og spenner den fast inne i lasterommet. Så går du selv om bord i flyet og reisen foregår på vanlig måte. Det er samme trykk og temperatur i lasterommet som inne i kabinen. Når flyet lander går du ned til flyets lasterom i stedet for å følge de andre passasjerene inn i terminalen. Bakkemannskapet løfter ut hundekassen, du tar ut hunden av kassen og fører den i bånd inn i ankomsthallen. Den tomme hundekassen kommer inn på transportbåndet sammen med resten av din bagasje. http://jegeren.tbt.no/Artikler/ta_med_hund...pa_flyreise.htm
Iset Skrevet 1. januar 2004 #30 Skrevet 1. januar 2004 nei gøy var vel ikke rett ord, men jeg trodde folk forstod hva jeg mente. jeg syns bare samfunnet er for dårlig lagt opp for dyr, de kunne vel hatt en avdeling bak i flyet eller noe, for dyrene? det koster penger ja, men hva annet blir det vel ikke sløst bort penger på i dette landet?
Gjest Poirot Skrevet 1. januar 2004 #31 Skrevet 1. januar 2004 nei gøy var vel ikke rett ord, men jeg trodde folk forstod hva jeg mente. jeg syns bare samfunnet er for dårlig lagt opp for dyr, de kunne vel hatt en avdeling bak i flyet eller noe, for dyrene? det koster penger ja, men hva annet blir det vel ikke sløst bort penger på i dette landet? Hvis flyselskapene syntes at dette var en super ide, ville de vel gjort det for lange siden? Flyselskapene er ikke STATEN, de har egne midler og er en bedrift de ønsker å tjene penger på. Forøvrig måtte en slik avdelign vært avlukket fysisk, dyrene måtte nok fremdeles sittet i bur (ellers kunne ikke flere reist sammen). Fly må bygges om (de fleste fly har utgang, toaletter og kjøkken bak). Og de ville hatt plass som ikke ble brukt på nesten hver eneste flight... PENGESLUK! Hva er da vitsen, når det er samme trykk og temperatur i lasterommet?
Gjest Anonymous Skrevet 1. januar 2004 #32 Skrevet 1. januar 2004 Min kjære hund har aldri vært med på flyet av den enkle grunn at jeg ikke visste det var lov å ha dem med i kabinen. MEN så er det nok ikke plass til en Golden retriver mellom setene heller. Og å putte min kjære venn i et bur inn i lasterommet er IKKE AKTUELT (med mindre jeg kunne sitti der med han). Jeg er selv allergiker og tar medisin om jeg kommer i nærheten av noe jeg ikke tåler. Tror det er viktig at man gir beskjed både dersom man er overfølsom allergiker så kanskje flyet tar hensyn. Men av x-antall personer i et fly så er det kanskje EN allergiker mot hunden, holder det da ikke å plassere hund (dyr) i ene enden av flyet og allergikeren i andre enden? Men det må iallefall være klart føre flyavgangen for begge parter!!!
Gjest Donna Skrevet 2. januar 2004 #33 Skrevet 2. januar 2004 nei gøy var vel ikke rett ord, men jeg trodde folk forstod hva jeg mente. jeg syns bare samfunnet er for dårlig lagt opp for dyr, de kunne vel hatt en avdeling bak i flyet eller noe, for dyrene? det koster penger ja, men hva annet blir det vel ikke sløst bort penger på i dette landet? *klappe klappe*
Gjest agurk Skrevet 3. januar 2004 #34 Skrevet 3. januar 2004 Mange allergikere for allergisjokk, og må da sette sprøyte med adrenalin. Noen blir skikkelig dårlig av den sprøyten.. Men klart, staakar bisken må jo ha det bra, er det som er viktig.. :blunke: 1
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #35 Skrevet 3. januar 2004 Og å putte min kjære venn i et bur inn i lasterommet er IKKE AKTUELT. Men av x-antall personer i et fly så er det kanskje EN allergiker mot hunden, holder det da ikke å plassere hund (dyr) i ene enden av flyet og allergikeren i andre enden? Du skal trene hunden din til å føle seg trygg i et bur fra valpealderen, slik at hunden ikke blir redd under reiser. Ivertfall de som påregner å reise med hunden. Mange reiser med hunder i bil f.eks. Hunden kan f.eks sove i buret med døren oppe om natten, og ha noen kjente objekter der inne. Da ser ikke hunden på buret som en begrensning, men som sitt lille private sted i verden. Allergikere er ikke allergisk mot nærvær til dyr, men partikler i pelsen til dyret. Tror det heter allergener? La oss kalle det en type flass. Luften i et fly kommer ikke utenfra, men blir sirkulert omigjenogomigjenogomigjen.. å være på fly er faktisk like ille som å sitte på venterommet på akutten på sykehuset. Er noen syke, så får alle andre nærkontakt med deres utpustede basillusker, sprutet rett i ansiktet. Da skjønner du kanskje at hundens "flass" blir med i luftsystemet, og sirkuleres generøst rundt i flykroppen. En allergiker vil puste det inn, uansett avstand til selve hunden. Av dette kan kanskje hundeeiere ivertfall ta med seg at skal hunden være med på offentlig transport, så gi den et bad tett innpå reisen av omtanke til eventuelle allergier blandt andre. Er det noen hundeeiere som tenker på at hundens ører nok smeller igjen under take-off og landing slik som hos mennesker?
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #36 Skrevet 3. januar 2004 Ang. hundeavdeling: I alle mine flyreiser har jeg aldri sett hund ombord. Å etablere hundeavd høres ut som et gedigent tapsprosjekt, og spesielt i disse tider da flyselskaper sliter veldig med økonomien og barberer utgifter hvor de kan.. Hvis ikke hundeeiere kan levere enn bookingprosent på 70-80% for hundesetene, kan dere bare glemme det.
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #37 Skrevet 3. januar 2004 Mange allergikere for allergisjokk, og må da sette sprøyte med adrenalin. Noen blir skikkelig dårlig av den sprøyten.. Men klart, staakar bisken må jo ha det bra, er det som er viktig.. :blunke: Det der er for meg en type utsagn som terger! Klart bikkja mi skal ha det godt! jeg fikk da for pokker ikke dyr for at det skulle ha det vondt heller? Så, ja, timien, det ER viktig at dyrene mine har det bra, så er du allergiker bør du holde deg langt unna meg!
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #38 Skrevet 3. januar 2004 Så enkelt og greit er det da altså for meg - jeg reiser IKKE på flytur med hunden min!! Ikke alle hunder takler bur like godt, min er en av dem, selv om jeg prøvde fra den var valp - i bilen. Men kombinasjon bil og bur var ikke god og ble heller aldri det, selv om han sov i buret inne og her hjemme. Men ikke i bil... Derfor blir det heller aldri fly med han.. Så enten blir det bilturer eller togturer med gutten min!
Gjest Fighter Skrevet 3. januar 2004 #39 Skrevet 3. januar 2004 Du skal trene hunden din til å føle seg trygg i et bur fra valpealderen, slik at hunden ikke blir redd under reiser. Ivertfall de som påregner å reise med hunden. Mange reiser med hunder i bil f.eks. Hunden kan f.eks sove i buret med døren oppe om natten, og ha noen kjente objekter der inne. Da ser ikke hunden på buret som en begrensning, men som sitt lille private sted i verden. Allergikere er ikke allergisk mot nærvær til dyr, men partikler i pelsen til dyret. Tror det heter allergener? La oss kalle det en type flass. Luften i et fly kommer ikke utenfra, men blir sirkulert omigjenogomigjenogomigjen.. å være på fly er faktisk like ille som å sitte på venterommet på akutten på sykehuset. Er noen syke, så får alle andre nærkontakt med deres utpustede basillusker, sprutet rett i ansiktet. Da skjønner du kanskje at hundens "flass" blir med i luftsystemet, og sirkuleres generøst rundt i flykroppen. En allergiker vil puste det inn, uansett avstand til selve hunden. Av dette kan kanskje hundeeiere ivertfall ta med seg at skal hunden være med på offentlig transport, så gi den et bad tett innpå reisen av omtanke til eventuelle allergier blandt andre. Er det noen hundeeiere som tenker på at hundens ører nok smeller igjen under take-off og landing slik som hos mennesker? For meg handler det ikke om at hunden må sitte på fanget før jeg blir dårlig. Jeg er så allergisk at jeg reagerer om jeg er i nærheten av noen som har hund. Med andre ord; jeg må ta allergimedisin hver gang jeg skal ut døra i tilfelle jeg skulle møte på et menneske som eier hund. Selvfølgelig kan jeg ikke nekte hundeeiere å bevege seg ut, men det trenger ikke gjøres verre enn det er. Hundene kan gødt holde seg langt unna meg. Jeg har selv vokst opp med hund og da vi skulle ut og reise ble de satt på kennel og fikk god stell mens vi var borte. Hunder trenger ikke være med overalt.
Gjest Brunhilde Skrevet 3. januar 2004 #40 Skrevet 3. januar 2004 For meg handler det ikke om at hunden må sitte på fanget før jeg blir dårlig. Jeg er så allergisk at jeg reagerer om jeg er i nærheten av noen som har hund. Med andre ord; jeg må ta allergimedisin hver gang jeg skal ut døra i tilfelle jeg skulle møte på et menneske som eier hund. Selvfølgelig kan jeg ikke nekte hundeeiere å bevege seg ut, men det trenger ikke gjøres verre enn det er. Hundene kan gødt holde seg langt unna meg. Jeg har selv vokst opp med hund og da vi skulle ut og reise ble de satt på kennel og fikk god stell mens vi var borte. Hunder trenger ikke være med overalt. Helt enig i at huner ikke trenger å være med overalt, men det er ikke alle som har anledning til å plassere hunden et annet sted når de skal ut og reise, og da er ofte eneste utvei å ta den med. Jeg har ikke hunden med ut å reise, ei heller på besøk til andre mennesker, men jeg vil allikevel at den skal ha det godt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå