Gå til innhold

Dyr på fly - og allergikere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kommet hjem fra juleferie, pr fly, og både på utreise og hjemreise var det dyr i kabinen. Jeg har fløyet endel og har alltid trodd at dyr måtte reise i lasterom, det er i hvertfall det jeg har erfart tidligere, at de som har med dyr setter det i et reisebur enten ved innsjekk eller boarding.

Men sånn er det visst ikke lenger.

På utreise var det en katt i reisebur, jeg så ikke hvor den satt, men det gikk greit. På veien hjem i dag derimot, var det en hund som satt så nærme at jeg begynte å få problemer. Heldigvis var ikke flyturen så lang at jeg ble skikkelig dårlig, hva med dem som er mer plaget enn meg?

Da jeg bestilte billettene var det ingen spørsmål om allergi. Man må jo selvsagt si fra ved spesielle behov eller handicap, men jeg har aldri tenkt på meg selv som en med spesielle behov. :-?

Og det ramla meg ikke inn at det kunne være dyr i kabinen. Men nå vet jeg det. Jeg tok en rask sjekk på nett og det ser ut som SAS ikke tar med dyr i kabin, mens Braathens og Norwegian gjør det.

Noen andre som har erfaring med dette og vet hvordan det praktiseres på andre flyselskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri vært aktuelt for min del (Hunden min er for stor og jeg er ikke alergiker), men så vidt jeg vet kan man normalt ta med seg kjæledyr som ikke overstiger håndbagasje vekt/mål i reisebur/bag.

Gjest lekebøll
Skrevet

Ja, det er lov, og jeg synes det er skikkelig merkelig mtp allergikere.

Skrevet

Vi hadde katta med oss nordover på fly flere ganger da vi bodde i Oslo. Hun har vel reist med fly til sammen elleve ganger den katta, tror jeg. Og alle gangene hadde vi henne inne i kabinen.

Er enig i at det er merkelig at det ikke tas mer hensyn til allergikere. Eneste regelen de har er at det kan maks være to dyr i kabinen, i alle fall var det sånn da vi reiste. Vet ikke hvilke flyselskaper som praktiserer hvilke regler, men jeg er da ganske sikker på at vi brukte også SAS da vi reiste??

Skrevet
Jeg tok en rask sjekk på nett  og det ser ut som SAS ikke tar med dyr i kabin, mens Braathens og Norwegian gjør det.    

Noen andre som har erfaring med dette og vet hvordan det praktiseres på andre flyselskap?

Du får også ta med deg dyr i kabinen på SAS. Samme regler der som ellers: Max 8 kg inkl. dyr og bur.

Skrevet

I tillegg må det bestilles plass til dyret - nettopp for at allergikere skal kunne forvisse seg om at det ikke er dyr med på turen.

Det er tross alt ikke SÅ mange allergikere i dette landet - jeg vil tro at det er lettere å gjøre noe med dette problemet enn å forhindre at man må sitte ved siden av en gammel innrøyka onkel (med nellik i knappehullet) og og hans parfymestinkende frue. :blunke:

For ikke å snakke om problemet når 150 passasjerer åpner posen med peanøtter på samme tid. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke så mange allergikere i landet? Vrøvl. Er flere av de enn katter/hunder.

Du må si ifra når du reiser at det ikke kan være dyr i kabinen.

Er man hyperallergisk/astma så kan det være farlig å reise med fly hvor det var dyr i på forige tur..

Skulle være forbudt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Liker 1
Skrevet

Veronal:

Jovist er det mange allergikere i landet! Og dette med dyr i kabinen er jo en ting som faktisk flyselskapet kan kontrolerre da, det med lukt/"stank" fra passasjerer er det værre å gjøre noe med.. Enig i at det også kan være ett stort problem for allergikere, men det er det jo umulig for flyselskapet å gjøre noe med...

Gjest Brunhilde
Skrevet
Ikke så mange allergikere i landet? Vrøvl. Er flere av de enn katter/hunder.

Du må si ifra når du reiser at det ikke kan være dyr i kabinen.

Er man hyperallergisk/astma så kan det være farlig å reise med fly hvor det var dyr i på forige tur..

Skulle være forbudt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, bevares! hele samfunnet burde vært tilrettelagt. Røyk er på vei til å bli forbudt. La oss forby parfyme og deodoranter også, ja og hunder og katter. Tror det er endel mennesker som er allergisk for fugler, så la oss få utryddet dem med...

Alt som skulle vært fobudt -ikke sant?

Skrevet
I tillegg må det bestilles plass til dyret - nettopp for at allergikere skal kunne forvisse seg om at det ikke er dyr med på turen.  

Greit nok det, men hvorfor må det være enten-eller?

Det som skjer er jo at man blokkerer avganger for hverandre. Hvis jeg har bestilt først så vil du (antakeligvis) få beskjed at ditt dyr ikke kan være med i kabinen og hvis det er bestilt plass til et dyr kan ikke allergikere være med. Har flyselskapene såpass oversikt at de til enhver tid vet hvilke avganger som er "dyrefrie" eller "allergikerfrie"? For de som er veldig plaget så kan det faktisk være nok at det var dyr i kabinen under forrige tur og da hjelper det jo ikke å si fra på forhånd.

Da jeg bestilte billettene hadde jeg ingen mulighet til å oppgi at jeg var allergisk, det var kun spørsmål om spesiell mat. Sjekka i går med en liksom-bestilling.

Nå er ikke jeg av de som er hardest rammet, og hvis jeg vet om at det er dyr der på forhånd er det greit å forberede meg, men jeg ble tatt på senga i går og da er det for seint å gjøre noe med det.

Skrevet

Ja, bevares! hele samfunnet burde vært tilrettelagt. Røyk er på vei til å bli forbudt. La oss forby parfyme og deodoranter også, ja og hunder og katter. Tror det er endel mennesker som er allergisk for fugler, så la oss få utryddet dem med...

Alt som skulle vært fobudt -ikke sant?

Og appelsin og mandarin! Har en venninde som blir kjempesyk med utslett og pustebesvær av at noen skreller slikt i samme rom.

Skrevet

Som dyreier så synes jeg det tas utrolig lite hensyn til de firbente på de fleste offentlige kommunikasjonsmidler. Man må enten stå ute- eller sitte i en vogn hvor luften er grå av røyk - og slett ikke bra for hund eller eier. ......... Og å frakte dyr i lasterommet synes jeg er grusomt. Det er det ikke noe som gjevner ut trykket- det bråker og buldrer og er mørkt og skremmende. Og jeg ville aldri utsette min lille venn for noe sånt. man burde ha egne plasser i flyet hvor det går an å sitte med kjæledyr. De skal trossalt ha det bra de også- og eieren skal ha det bra - og jeg hadde ikke følt meg trygg med hunden i lasterommet ......... Som andre sier - det finnes masse man kan være alergiske mot - men det er liksom dyr som man trekker frem som syndere for mange tenker ikke på de som f.eks ikke får puste om de har perfumelukt i nærheten. Det må gå an å ta hensyn til begge parter. Det burde i større grad tilrettelegges for kjæledyr på reiser også - og man bør kunne bli plassert langt vekke fra disse om man er alergisk. Så kan man ta medisinen sin og så vil det sikkert gå rimelig greit på en kort tur for alle parter ville jeg tro.

Da jeg reise en periode med kaniner på vestamaran - så måtte de stå ute !!! sammen med bagasjen !!! og de ble dyttet rtundt - og de ble pakket inn i bagger - og det blåste og trakk og jeg var livredd hver tur at noen skulle slippe de løs eller noe skulle skje .....hm ..ikke rart de hadde mye problemer med øynene slik som det trakk - trekk er nemlig Fy Fy for dyreøyner .........men det var en liten av sporing av et tema som engasjerer meg mye ...

Skrevet

Det ordnes etter først til mølla prinsippet.

Når du bestiller plass på flyet og er allergiker. gi beskjed. Da blir det ikke plassert dyr i kabinen.

Skrevet

Jeg har opplevd at det var to geiter i kabinen. :o

Egentlig var de bundet fast til eierens sete, men den ene slet seg. Tror jeg fant ut at jeg ikke var allergisk mot geiter på den turen. Kjekt å vite.

Må kanskje nevne at dette ikke var SAS.

:briller:

Skrevet

syns iallefall det er FÆLT å ha dyrene i lasterommet. tenk hvor bråkete og mørkt og kaldt det er der inne, og hvor redde de blir. du kan jo ikke si til dyret: dette er bare midlertidig, og ikke noe farlig". dyr er levende skapninger, ikke bagasje. hårreisende!

Skrevet
Så kan man ta medisinen sin og så vil det sikkert gå rimelig greit på en kort tur for alle parter ville jeg tro

Må bare forsvare meg selv, som er allergiker. Medisiner hjelper ikke på meg, når det gjelder dyr. Jeg er hyperallergisk mot dyr og kunne ikke ha sittet i samme fly som dyr.

Men greit nok at løsningen er som den er nå med førstemann til mølla.

Det fins ganske mange allergikere i vårt land og det blir bare mer og mer vanlig. Synes ikke det skal taes så lett på med allergi, man kan faktisk dø av det.

:D :D

Skrevet

jeg har endelig funnet tabletter som fungerer for hund men de virker ikke på andre pelsdyr.

Jeg kan bli syk om folk har med seg rett blomster på flyet og vifter litt med de.. Skal man da forby blomster som håndbagasje? Det sier seg også at jeg reagerer på blomsterparfymer og det kan være veldig slitsomt..

Skrevet

Det er vanskelig, men mye er farlig, og jeg synes ikke man kan forby dyr ombord på fly, eller ellers. Det holder jo lenge at den ene medpassasjeren har dyrehår/støv på jakka, da må man forby dyreeiere også.

Jeg blir satt ut av parfymerte kjerringer, særlig hårspray... og pleier å forby moren min å dusje seg med alskens lukt når hun er her hos meg. Hun klager fordi håret ikke ligger som det skal, men jeg ser ingen forskjell... :o Hun plaget vettet av meg da jeg var barn, måtte ofte rømme huset når hun stelte håret (mora mi heter ikke Eli Hagen, nei!).

Går det ikke an å finne en allergitablett som hjelper? Dersom jeg var så allergisk, ville jeg hatt allergitabletter på meg, på lik linje som en hjertesyk må gå med medisinen sin i lomma. Vet at homeopatmedisin kan hjelpe, og faktisk kurere allergi, dersom du tar en kur. Men er du så syk, at du kan dø, vet jeg ikke om det er forsvarlig å ta homeopatmedisinen heller (inneholder et molekyl som stammer fra f.eks. hund.)

Vi skaper problemer for hverandre, men sånn vil det vel alltid være. Vi kan jo ikke forby parfymerte damer heller, eller menn for den saks skyld, eller dyreeiere, eller jordbær...

Gjest Anonymous
Skrevet

Stakkars bestemor, hun er veldig allergisk overfor peanøtter, får astma-anfall, fikk det engang på en buss når noen åpnet én pose peanøtter. TENK effekten av 150 !! De hadde tatt livet av dama. Likevel har hun skjønt at hun kan ikke kreve et peanøtt-fritt samfunn. Det er så mange forskjellige allergier, det er umulig for omverden å ta hensyn til dem alle..

Har noen her forresten fløyet i lasterommet på et fly? Tror dere ikke at denne fraktmetoden for dyr er godkjent av veterinærmyndighetene? At det neppe kan kalles tortur?? Det er nettopp for slike tilfeller man skal trene hunden sin til å være trygg i buret sitt. Alle har ikke hund som veier under 8 kg uansett, og det burde da være likt for alle hunder?

- slutt å vaske unger og hus så de blir neste generasjons allergikere

Skrevet

Jeg er gift med en allergiker, og har opplevd hvordan han reagerer med dyr i nærheten. Ikke gøy! Jeg ble sjokkert da vi fikk dyr i vår flykabin, i det øyeblikket man setter ett dyreliv over ett menneskeliv tror jeg man bør tenke seg om ett par ganger. Jeg har selv eid verdens nydeligste hund, men siden min man var allergisk måtte jeg omplassere han. Man må vise hensyn.

Og siden det er en del små hunder som går som håndbagasje, er det rettferdig ovenfor de med store hunder? Jeg bare spør, dømmer ingen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...