AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #1 Skrevet 14. januar 2012 Hva tenker dere om å løsne på en pus halsbånd? Selv bruker jeg halsbånd med sikkerhetsutløser på min pus, han mister det innimellom, og det gjør meg ingenting når jeg ser halsbåndet hengende fast i et tre, og en gang på en spiker!! Har en pus i nabolaget jeg koser med innimellom. Den har halsbåndet EKSTREMT stramt. Det er så stramt at det er merke på pelsen, og jeg får ikke lillefingeren inn en gang. Dette er heller ikke et med sikkerhetsutløser, henger den pusen fast, så blir den kvelt. Så jeg løsner halsbåndet dens. Ikke slik at det er for stort, men så pus faktisk kan puste. Den rister seg og klør febrilsk hver gang, og blir kjempeglad! Men neste gang, er halsbåndet på kvelingspunkt igjen. Kjæresten min mener jeg er frekk fordi jeg tuller med andres halsbånd. Jeg mener at det er det riktige å gjøre da det er ALT for stramt! Hva mener dere? 2
Gjest Blubberella Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 Jeg sier du skal fortsette med det! Hvis eierne skulle bli sure og finne ut at du gjør det, er det jo bare å forklare dem at du gjør det for kattens skyld. Jeg ser ingen grunn til at de skal bli sur for at du gjør det. De tror sikkert bare katten henger seg fast i ting og utvider halsbåndet, og fortsetter å stramme i all sin uvitenhet. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #3 Skrevet 14. januar 2012 Det er det rett å gjøre. Om katten har kontaktinformasjon på båndet vil jeg oppfordre til å ta kontakt med de og forklare farene. 5
Envy Skrevet 14. januar 2012 #4 Skrevet 14. januar 2012 Er ikke alle kattehalsbånd som blir solgt nå til dags med en slik "selvutløser"? Og ja, klart du skal løsne på det båndet (eller kanskje ta det av, uten selvutløser er det uansett en overhengende fare for at pus blir hengende fast ) uten dårlig samvittighet. 5
Inger88 Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Stakkar pusen... Har du mulighet til å si ifra?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Jeg aner ikke hvor pusen høre til, så å si ifra til eiere blir litt vannskelig. Hvis ikke ville jeg jo gjort det.. og nei, alle bånd har ikke selvutløser, Ganske få egentlig. Pusen har et i hard gummi med en lås som et belte. Ikke spenne med andre ord. 1
xinnia Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Koster vel ikke mange kr. ett sånn kattebånd med sikkerhetslås?, tror nesten jeg hadde kjøpt ett og byttet det ut neste gang, bare for å se hva som skjer.. 5
Måndagsbarn Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Jeg vet dette er kjempefrekt og helt sikkert noe du vil kvie deg for, men jeg mistenker at jeg rett og slett hadde tatt av ham halsbåndet helt og holdent- og tatt vare på det i tilfelle eierne oppdaget at det var jeg som tok det av. Da må de kjøpe et nytt halsbånd til pus, og kanskje de får hjelp av en kyndig person i dyrebutikk denne gang som gir dem et halsbånd med utløser e.l.? Jeg vet det er "dårlig gjort", men jeg synes oppriktig synd på pus som må gå slik. 5
Capricorn Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Jeg hadde fortsatt å løsne det. Du kan jo henge en liten lapp i det og forklare hvorfor du gjør det. 2
Brukernavn Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Jeg ville hengt på en liten lapp tror jeg 1
Gjest laurine Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Syns du gjør det rette jeg. Visste faktisk ikke at det fantes bånd med sånn lås som du har, kanskje jeg skal kjøpe det? Min katt blir borte ofte i uker, og da hadde det vært kjekt. Heng på en lapp og skriv at de ikke må ha det så stramt og evt få et slikt halsbånd du har.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #12 Skrevet 16. januar 2012 Ta av hele halsbåndet til katten. eller sett på en lapp om at de kveler katten sin. Dyreplageri er jo trossalt (endelig) straffbart i Norge 3
Aurora M. Skrevet 16. januar 2012 #13 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Er det ikke strikk i halsbåndet heller? Jeg mistenker at noen tar halsbåndet på så stramt fordi de tenker at sjansen er mindre for at det henger seg fast i noe. Uansett tåpelig å bruke halsbånd uten sikkerhetsutløser eller strikk i dag når utvalget er så stort. Å løsne det når du ser den er jo vel og bra, men det hjelper jo bare katten en stund. Å ta det av ville jeg iallefall ikke ha gjort, da kjøper de vel bare et nytt og setter det på likedan (folk er ofte vanedyr..). Jeg ville definitivt ha festet en lapp i det som noen over foreslo. Endret 16. januar 2012 av Aurora M.
*Tornerose* Skrevet 16. januar 2012 #14 Skrevet 16. januar 2012 Fjern halsbåndet. Det er dyreplageri å ha halsbåndet så stramt, og hvis du løsner det og det ikke er sikkerhetslås på det, vil katten risikere å henge fast. 1
Mooria Skrevet 16. januar 2012 #15 Skrevet 16. januar 2012 Klart du må løsne på halsbåndet! Og så henger du en lapp på det til eierene det der du skriver at dette er dyremishandling og at du kommer til å melde fra om dette dersom de ikke skjerper seg. Ellers så tror jeg at jeg rett og slett hadde tatt meg katten og beholdt den dersom dette fortsatte. Stakkars pusen!
hulaboer Skrevet 16. januar 2012 #16 Skrevet 16. januar 2012 Meld fra til dyrebeskyttelsen eller næringsmiddeltilsynet eller hvem det nå er som tar seg av slikt.
Calypso Skrevet 16. januar 2012 #17 Skrevet 16. januar 2012 Jeg syntes ikke du er frekk, syntes det er frekkere at eierne strammer det som de gjør (skulle jo tro de var mer redd for å miste halsbåndet enn katten). Hadde det vært like stramt igjen neste gang jeg møtte katten så hadde jeg klipt i stykker hele halsbåndet, man gjør ikke sånt mot dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #18 Skrevet 16. januar 2012 Som sagt er det ikke strikk i det. Tror jeg får skrive en lapp da og feste i halsbåndet. Å bytte halsbånd venter jeg med, er litt styr da den har en slik navnebrikke rundt halsen. Pus blir aldri så lenge at jeg ville fått tid til å ta av halsbånd, ta av brikken, sette den på et nytt halsbånd for å så sette det på igjen. Den kommer å sier hei litt, også går den igjen.. Om eierne blir sure får det så være.. De veit jo ikke at det er meg uansett. Takk for svar 1
xinnia Skrevet 17. januar 2012 #19 Skrevet 17. januar 2012 Uansett hva du gjør, bør du ihvertfall ikke fjerne halsbåndet. Det at den har halsbånd, vitner jo om at den har ett hjem og ikke er en løskatt. Kan jo være som en skrev, at de strammer det, fordi de er redde den skal henge seg fast i noe og bli kvalt, det er nemlig jeg med mine hunder når de løper løse i skogen. Da fjerner jeg alt av halsbånd, seler etc.. 1
Zakuro Skrevet 17. januar 2012 #20 Skrevet 17. januar 2012 Hva tenker dere om å løsne på en pus halsbånd? Selv bruker jeg halsbånd med sikkerhetsutløser på min pus, han mister det innimellom, og det gjør meg ingenting når jeg ser halsbåndet hengende fast i et tre, og en gang på en spiker!! Har en pus i nabolaget jeg koser med innimellom. Den har halsbåndet EKSTREMT stramt. Det er så stramt at det er merke på pelsen, og jeg får ikke lillefingeren inn en gang. Dette er heller ikke et med sikkerhetsutløser, henger den pusen fast, så blir den kvelt. Så jeg løsner halsbåndet dens. Ikke slik at det er for stort, men så pus faktisk kan puste. Den rister seg og klør febrilsk hver gang, og blir kjempeglad! Men neste gang, er halsbåndet på kvelingspunkt igjen. Kjæresten min mener jeg er frekk fordi jeg tuller med andres halsbånd. Jeg mener at det er det riktige å gjøre da det er ALT for stramt! Hva mener dere? Fest en lapp til halsbåndet neste gang:) Men vær høflig! Bare skriv at du pleier å løsne på denne kattens halsbånd fordi det er så stramt, og det gjøres kanskje for at katten ikke skal hekte seg fast. Bare si du blir litt bekymret, selv om det ikke er din sak, og foreslå bånd med sikkerhetsutløser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå