Gå til innhold

Helgevåk 13-åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 13 må slå av tv/internett ved midnatt i helgene. Så er det leggetid, men han styrer selv om han vil lese eller noe sånt, vi kan jo ikke tvinge han til å sove. Men dataspilling og internett er altså ikke greit etter midnatt.

Er vi for strenge? Han sier jo selvsagt at "alle andre får lov". Men den er jo så klassisk at den vet vi ikke hvor mye vi tror på.

Hvor lenge får deres ungdommer lov til å være våken i helgene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er gjerne oppe like lenge som meg, men nå er det bare oss to. Men han blir som oftest trøtt og legger seg frivillig, men ikke så tidlig som ved midtnatt.

Så lenge han kommer seg opp mandag morgen så styrer han dette langt på vei selv. Men han er 14.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bare 21, så jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt.

Men når jeg var 13 skulle jeg være inne senest 21 og i seng kl 2230 senest kl 2300 om vi så noe på tv. det var faktisk strengere enn slik mine venner hadde det, men jeg vet at flere som bare var bekjente også hadde det slik (les, de andre nerdene).

Det resulterte jo i at jeg sto opp tidligere og fikk mer ut av dagen da det normalt sett går mer i internett og tv på kvelden enn om formiddagen. Jeg fikk også gode vaner som jeg tok med meg når jeg var eldre og fikk god utnyttelse av mtp skolearbeid og karakterer både på vgs og universitet. Men folk er forskjellig, nå trenger jeg en god mengde disiplin for å kunne gi en innsats, er ikke sikkert det gjelder for din. og selv om tidene har forandret seg og internett spiller en større rolle i samfunnet så har ikke tenåringers søvnbehov eller behov for fysisk utfoldelse endret seg;) tenker nå på å sitte stille foran skjermen på kveldtid vs. å være ute og løpe rundt på formiddagen.

Så generelt sett synes jeg ikke du er streng, det spiller jo liten rolle hva andre får lov til når han uansett sitter i sitt eget hjem og ikke er sosial med de andre i øyeblikket.

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var 13 år fikk jeg sitte oppe så lenge jeg ville i helger og ferier, så lenge jeg kom meg opp til riktig tid i ukedagene var det aldri et problem. Skjønner ikke helt vitsen med å ha slike regler nr man har fri/ferie, med mindre den det gjelder ikke klarer å omstille seg til skolen begynner igjen. For meg har det aldri vært et problem, ergo ikke noe foreldrene mine har giddet å gi restriksjoner på. Jeg er et nattemenneske, og jeg liker å legge meg sent og stå opp sent, akkurat som min pappa. Med mindre man skal opp tidlig dagen etterpå for å gjøre noe spesielt ser jeg ikke problemet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Da jeg var 13 år fikk jeg sitte oppe så lenge jeg ville i helger og ferier, så lenge jeg kom meg opp til riktig tid i ukedagene var det aldri et problem. Skjønner ikke helt vitsen med å ha slike regler nr man har fri/ferie, med mindre den det gjelder ikke klarer å omstille seg til skolen begynner igjen. For meg har det aldri vært et problem, ergo ikke noe foreldrene mine har giddet å gi restriksjoner på. Jeg er et nattemenneske, og jeg liker å legge meg sent og stå opp sent, akkurat som min pappa. Med mindre man skal opp tidlig dagen etterpå for å gjøre noe spesielt ser jeg ikke problemet.

Når det er snakk om en helg, har man jo ikke mye tid å stille seg tilbake på. Hvis man sitter oppe til klokken 4 om morgnen natt til søndag, er sjansen liten for at man får sove til normal til natt til mandag. Altså kommer man til å være utslitt på skolen på mandag.

• Liker 2
Skrevet

Når det er snakk om en helg, har man jo ikke mye tid å stille seg tilbake på. Hvis man sitter oppe til klokken 4 om morgnen natt til søndag, er sjansen liten for at man får sove til normal til natt til mandag. Altså kommer man til å være utslitt på skolen på mandag.

Og da skriver jeg at hvis barnet ikke klarer det så greit, jeg forstår regelen, men natt til f.eks lørdag skjønner jeg den ikke. For min del var det aldri et behov, men igjen, man må jo se an barnet. Da jeg var 13 år fikk jeg ansvar selv for å komme meg tidsnok opp til skolen, la jeg meg for sent så var det min egen feil. For meg fungerte det fordi jeg var veldig opptatt av skolen, men en som ikke er like disiplinert kan jeg skjønne ha slike regler.

Med andre ord: ts må se an hva som er riktig for sitt barn.

• Liker 2
Skrevet

Og da skriver jeg at hvis barnet ikke klarer det så greit, jeg forstår regelen, men natt til f.eks lørdag skjønner jeg den ikke. For min del var det aldri et behov, men igjen, man må jo se an barnet. Da jeg var 13 år fikk jeg ansvar selv for å komme meg tidsnok opp til skolen, la jeg meg for sent så var det min egen feil. For meg fungerte det fordi jeg var veldig opptatt av skolen, men en som ikke er like disiplinert kan jeg skjønne ha slike regler.

Men altså; det er vel ikke bare skole som er viktig heller. Det er faktisk litt hyggelig for oss som er foreldre å få se tenåringstrollene før klokka 16 en lørdag også ...

• Liker 2
Skrevet

Men altså; det er vel ikke bare skole som er viktig heller. Det er faktisk litt hyggelig for oss som er foreldre å få se tenåringstrollene før klokka 16 en lørdag også ...

Det er vel en smakssak, mine foreldre har aldri brydd seg om det, og ikke kommer jeg til å gjøre det heller. Har aldri skjønt poenget med å stå opp tidlig bare for å stå opp tidlig. ;)

• Liker 4
Skrevet

Heisann, jeg er bare 14 år selv, men vil si at ''alle andre får lov til det'' er nå faktisk sant.

De fleste av vennene mine legger seg når det passer dem, det gjør jeg også i helgene, det er jo helg! Ingen skole, da må man jo få lov til å styre noe selv.

Men i vanlige ukedager så kan du godt sette grenser, må selv være til sengs innen klokka 12, men klarer som oftest å ta ansvar for det selv.

Skrevet

TS her.

Gutten vår klarer ikke å omstille seg til skoletid, så det blir for kort for ham å skulle våke i helgene for så å snu døgnet tilbake. Han har også treninger i helgene (helt selvvalgt) og må opp senest kl. 11 for å rekke det, og da nytter det ikke å ha vært våken til fem på morgenen. Vi er redd han kjører seg selv i grøfta på den måten der.

Vi kunne godt satt grensa senere, f.eks. klokka ett, men vi legger oss selv rundt midnatt, så for å sørge for at spillkonsoller og data ikke får han til å glemme bort tida må de av før vi legger oss. Han må som sagt ikke legge seg for å sove da. Han kan være på rommet sitt og f.eks. lese så lenge han vil. Grunnen til at vi har valgt det sånn er at data og spilling gjør ham så oppslukt at han ikke klarer å legge det bort. Vi har gitt han tillit før og avtalt at han skal slå av f.eks. kl. ett eller to, men så har vi tilfeldigvis oppdaget at han fortsatt sitter og spiller klokka fem-seks på morgenen. Lesing blir han trett av, så da sovner han i allefall før kl. 2.

Vi har tenkt og diskutert dette en del, og kommet fram til at sånn må det være i en periode. Så får vi gjøre et nytt forsøk på å la ham styre dette selv om en tid og se om han fikser det bedre da.

Man kan faktisk bli syk av å få for lite søvn over lengre tid, og siden vi ser hvor trett han er (og dermed også grinete og ukonsentrert) så føler vi at det er vår plikt å sørge for at han får litt mer i nærheten av den søvnen han trenger. Ulikt modningsnivå gir ulike behov for grenser.

Skrevet (endret)

Han er 13 år og får lov til å spille dataspill og sitte på internett helt til midnatt? Ovehode ikke strengt, helt bak mål spør du meg.

Edit: Klarte å overse "helg" både i overskriften og hovedinnlegg. Beklager. Jeg synes ikke det er strengt, nei.

Endret av Casall
Skrevet

Er enig i denne. Mye av det sosiale livet til i hvert fall mange 13-åringer skjer på nett om natta i helger.

Min tanke er at om 13-åringen oppfatter deg som alt for urimelig, så vil du bare få motstand fra ham. Han er i en periode der han "våkner" bevissthetsmessig og vil mer og mer danne seg sin egen mening, også om foreldrene, det vil igjen styre oppførselen hans. Ok å huske på om du vil at tenåringen skal gidde å høre på deg fremover...

Tenker det må gå an å finne en middelvei, f.eks si at natt til lørdag er ok av og til, og så heller tåle trøtt gutt på lørdag. Holder du dem for mye i bånd vil de bare sprenge seg ut av det ved første anledning, ofte bak din rygg. Du må huske at foreldre er "dinosauruser", de har et helt liv utenfor deg som de vil ha til å gå sammen. Dumt å ødelegge sine sjanser til å hjelpe ham til å ta gode valg.

Skrevet

Er enig i denne. Mye av det sosiale livet til i hvert fall mange 13-åringer skjer på nett om natta i helger.

Mye av det sosiale livet for 16-åringene rundt her i helgene skjer på nachspiel også. Men vår 16-åring må hjem når festen er slutt likevel.

Skrevet

Vi har tenkt og diskutert dette en del, og kommet fram til at sånn må det være i en periode. Så får vi gjøre et nytt forsøk på å la ham styre dette selv om en tid og se om han fikser det bedre da.

Man kan faktisk bli syk av å få for lite søvn over lengre tid, og siden vi ser hvor trett han er (og dermed også grinete og ukonsentrert) så føler vi at det er vår plikt å sørge for at han får litt mer i nærheten av den søvnen han trenger. Ulikt modningsnivå gir ulike behov for grenser.

Jeg synes dere høres fornuftige og ansvarsbevisste ut! Keep up the good work!

• Liker 1
Skrevet

Mye av det sosiale livet for 16-åringene rundt her i helgene skjer på nachspiel også. Men vår 16-åring må hjem når festen er slutt likevel.

Ja, og der er jeg i hvert fall i utgangspunktet enig med deg, men håper du har fått poden med på det i alle fall så langt det lar seg gjøre. Av de grunner jeg nevnte over.

Likevel syns jeg ikke det kan sammenliknes med utfordringen til TS. Mens nach i denne alderen gjerne utarter seg og drar med seg både fyll, nark og uønskede graviditeter, og det dermed er grunn til å være på vakt, gjør ikke nattlig helgevåk i nettspill med kamerater det. Og det å oppleve litt "frihet" slik de ønsker det, i hvert fall en gang imellom og når det ikke er farligere enn det, er bare sundt.

Min filosofi: ikke legg større begrensninger enn man må - det blir mer enn nok av helt nødvendige begrensninger i tiden som kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...