Gå til innhold

Nabo som har bråkete fest

Anbefalte innlegg

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Hvis dette ikke er noe som skjer ofte, så synes jeg du bare må tåle et. Du bor jo i blokk og da må du tåle å høre lyd fra naboer. Gjør du ikke det, får du nesten flytte på landet i enebolig.

Du kan like gjerne snu på flisa.

Bor man i blokk er det heller rimelig å forvente av naboene at sånn støy ikke forekommer.

Klarer man ikke arrangere et selskap eller en fest uten høyt lydnivå, får de heller flytte på landet i enebolig.

:popcorn:

• Liker 7
Skrevet

2 fester i løpet av fire måneder er ingenting å klage over.

Og klokka er bare 10, de kommer helt sikkert til å stikke til byen snart.

Signerer den.

Jeg er en som aldri høres og knapt synes. Om jeg velger å dra på med musikk en times tid før midnatt eller å ha den ene festen så gjør jeg det med god samvittighet. De andre dagene i året så aner ikke naboen at jeg er hjemme en gang.

Skrevet

Tusen takk Bustenskjold! Er litt lettere å si noe når man har en § å forholde seg til :jepp:

Nå har de imidlertid dempet til et mer akseptabelt nivå, men blir det noe mer bråk utover får jeg bare kontakte politiet. Det er jo synd å få helgen ødelagt i en ellers travel hverdag!

• Liker 1
Gjest Grønnblomst
Skrevet

Bor man i blokk er det heller rimelig å forvente av naboene at sånn støy ikke forekommer.

Klarer man ikke arrangere et selskap eller en fest uten høyt lydnivå, får de heller flytte på landet i enebolig.

Helt enig.

Skrevet

Bor man tett så må man godta mye fra naboen.

Jeg kan ha festligheter et par ganger i året. Utover det så må jeg tåle at naboens baby skriker til alle døgnes tider, at småbarnforeldre er tidlig opp med sine, at unger leker ute og renner opp og ned trapper eller at en nabo synes det er greit å klippe plenen kl. 9 på en lørdag mens jeg ligger og sover etter nattens festligheter.

Saken er at vi har forskjellige liv og døgnrytmer. Jeg må tåle og du må tåle.

• Liker 2
Skrevet

Granneloven gjelder ikke i dette tilfellet. Hvis du leser igjennom de paragrafene du ble sendt kan du se at ikke noe av dette gjelder på støy.

Lovtolkning :popcorn:

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Bor man tett så må man godta mye fra naboen.

Jeg kan ha festligheter et par ganger i året. Utover det så må jeg tåle at naboens baby skriker til alle døgnes tider, at småbarnforeldre er tidlig opp med sine, at unger leker ute og renner opp og ned trapper eller at en nabo synes det er greit å klippe plenen kl. 9 på en lørdag mens jeg ligger og sover etter nattens festligheter.

Saken er at vi har forskjellige liv og døgnrytmer. Jeg må tåle og du må tåle.

Og saken er at om man bor i boligblokk i Oslo eller i byggefelt i Holmestrand, er det regler å forholde seg til.

Det er tider på døgnet det ikke er ok med høy musikk, plenklipping eller annen type støy.

Det er totalt uvesentlig om det er en eller ti ganger i året, men om du er av den typen som har høylydt fest en gang i året er dette sjelden noe problem om du godsnakker med naboene først og forklarer anledningen.

At naboen klipper plenen kl 9 eller ungene skriker når du har hangover, er ene og alene ditt problem.

Alle har som du sier forskjellige liv og døgnrytmer.

Det må du ta hensyn til og det må jeg ta hensyn til.

• Liker 1
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Granneloven gjelder ikke i dette tilfellet. Hvis du leser igjennom de paragrafene du ble sendt kan du se at ikke noe av dette gjelder på støy.

Lovtolkning :popcorn:

Tull!

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

Mulig du tolker støy som ikke ulempe, men jeg er temmelig sikker på at politiet har et annet syn på det.

Skrevet

Tull!

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

Mulig du tolker støy som ikke ulempe, men jeg er temmelig sikker på at politiet har et annet syn på det.

Her er det snakk om ting man bygger eller lignende. Altså ikke bygge en høyblokk ved siden av en liten villa eller en vindmølle rett over naboens veranda. Støy regnes ikke som en ulempe på eiendom. Det er kanskje en ulempe for nattesøvnen, men ikke -eiendom-, som er det det er snakk om her.

Det er en grunn til at man bruker fem år på å lære lovtolkning på jussen :popcorn:

• Liker 1
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Her er det snakk om ting man bygger eller lignende. Altså ikke bygge en høyblokk ved siden av en liten villa eller en vindmølle rett over naboens veranda. Støy regnes ikke som en ulempe på eiendom. Det er kanskje en ulempe for nattesøvnen, men ikke -eiendom-, som er det det er snakk om her.

Det er en grunn til at man bruker fem år på å lære lovtolkning på jussen :popcorn:

Javel ja... Da får du korrigere VG Nett også da :

I tillegg sier Nabolovens § 2 at man ikke kan gjøre noe som er urimelig eller unødvendig til skade eller ulempe for naboene. Dette gjelder også støy, lukt og tilsvarende.

Mener du at naboen støyer ulovlig, må du snakke med ham først. Hvis du ikke blir hørt, kan du ringe politiet. Men det er ofte vanskelig å få hjelp. Politiet vil først spørre om du har snakket med naboen. Hvis du har gjort det, kan det være at de sender en patrulje - hvis det er noen i nærheten, og det ikke skjer mye annet.

Støytypen vil også ha noe å si. Gressklipperstøy en vanlig kveld blir lavt prioritert - det er jo støy som hører hjemme i et boligstrøk. Naboens ekstremt høylydte sommerfest midt på natten kommer derimot høyere på prioriteringslisten.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=193490

Skrevet

Det er en grunn til at jeg ikke har hatt noe mer høylytt enn jentekveld med snakkesalige venninner i leiligheten vår: jeg bor i blokk med masse barnefamilier og det er LYTT. Så enkelt er det, og jeg velger å ta hensyn til mine naboer. Forhåpentligvis klarer naboene å gjøre det.

Jeg er enig med TS. Hvis ting rister i skapene er det for høyt og det er plagsomt. Da kan man si fra, selv om det er den ene festen. Nå er det visst den andre festen på fire måneder, og jeg syns det er mye hvis det skal være sånn hver eneste gang!

• Liker 3
Skrevet

Javel ja... Da får du korrigere VG Nett også da :

I tillegg sier Nabolovens § 2 at man ikke kan gjøre noe som er urimelig eller unødvendig til skade eller ulempe for naboene. Dette gjelder også støy, lukt og tilsvarende.

Mener du at naboen støyer ulovlig, må du snakke med ham først. Hvis du ikke blir hørt, kan du ringe politiet. Men det er ofte vanskelig å få hjelp. Politiet vil først spørre om du har snakket med naboen. Hvis du har gjort det, kan det være at de sender en patrulje - hvis det er noen i nærheten, og det ikke skjer mye annet.

Støytypen vil også ha noe å si. Gressklipperstøy en vanlig kveld blir lavt prioritert - det er jo støy som hører hjemme i et boligstrøk. Naboens ekstremt høylydte sommerfest midt på natten kommer derimot høyere på prioriteringslisten.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=193490

Ja, ok, VG Nett er kilden din. Det er fortsatt -ikke- snakk om støy fra én fest én kveld, men mer langvarig støy som gjør eiendommen mindre attraktiv. Du tolker loven feil, og VG skriver på en uklar måte, for i forhold til gressklipperstøy eller festestøy er det straffeloven som gjelder.

Det finnes hjemmel for dette i lov, ja, men det er ikke naboloven som sagt, det er straffeloven.

Skrevet

Og saken er at om man bor i boligblokk i Oslo eller i byggefelt i Holmestrand, er det regler å forholde seg til.

Det er tider på døgnet det ikke er ok med høy musikk, plenklipping eller annen type støy.

Det er totalt uvesentlig om det er en eller ti ganger i året, men om du er av den typen som har høylydt fest en gang i året er dette sjelden noe problem om du godsnakker med naboene først og forklarer anledningen.

At naboen klipper plenen kl 9 eller ungene skriker når du har hangover, er ene og alene ditt problem.

Alle har som du sier forskjellige liv og døgnrytmer.

Det må du ta hensyn til og det må jeg ta hensyn til.

Jeg leser hva du skriver, men er ikke helt enig.

Jeg har vett nok i skallen til å ikke starte med støyende ting tidlig på morgenen i helgene. Rett og slett fordi jeg vet at noen trenger nattesøvnen og selv om jeg er oppe grytidlig så går det ann å ta hensyn. er det helt greit å starte med støy kl. 9 uavhengig om det er lørdag eller søndag? Jeg har selv vært der hvor jeg har vært så ufattelig sliten etter uka at søvn i helgene har vært viktig.

Sånn generelt.

Hvorfor er det ok med unger og plenklipping kl. 9 på morgenen, men ikke kl. 10 på kvelden? Hva er det som sier at støy tidlig er "bedre" enn støy sent?

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Ja, ok, VG Nett er kilden din. Det er fortsatt -ikke- snakk om støy fra én fest én kveld, men mer langvarig støy som gjør eiendommen mindre attraktiv. Du tolker loven feil, og VG skriver på en uklar måte, for i forhold til gressklipperstøy eller festestøy er det straffeloven som gjelder.

Det finnes hjemmel for dette i lov, ja, men det er ikke naboloven som sagt, det er straffeloven.

Kan bruke Jusstorget som kilde og jeg :fnise:

"Det ulovlige, ”å ha, gjera, eller setja iverk noko”, er en så omfattende beskrivelse at nesten alt som kan volde skade eller ulempe går inn under bestemmelsen. F.eks. å drive diskotek, å la trær vokse eller råtne, lukt fra grisefarm, skytebane, ombygging av hus osv. osv."

Men jeg skal gi deg ett poeng :

"

NB! Naboloven gjelder ikke mellom ulike andelseiere i samme borettslag. Dette reguleres av husleiekontrakt/ husordensregler og borettslagsloven."

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=7&ArtKey=60

Men det visste du vel, du glemte bare å opplyse om det?

Poenget mitt er uansett at det er å anse som støyforurensing, og følgelig ulovlig.

Men her er det vel i første rekke husordensreglene som gjelder?

Annonse
Skrevet

Kan bruke Jusstorget som kilde og jeg :fnise:

"Det ulovlige, ”å ha, gjera, eller setja iverk noko”, er en så omfattende beskrivelse at nesten alt som kan volde skade eller ulempe går inn under bestemmelsen. F.eks. å drive diskotek, å la trær vokse eller råtne, lukt fra grisefarm, skytebane, ombygging av hus osv. osv."

Men jeg skal gi deg ett poeng :

"

NB! Naboloven gjelder ikke mellom ulike andelseiere i samme borettslag. Dette reguleres av husleiekontrakt/ husordensregler og borettslagsloven."

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=7&ArtKey=60

Men det visste du vel, du glemte bare å opplyse om det?

Poenget mitt er uansett at det er å anse som støyforurensing, og følgelig ulovlig.

Men her er det vel i første rekke husordensreglene som gjelder?

Jammen naboen driver da ikke diskotek?!?! Skrev da vitterlig "én fest én kveld"!! Derav straffeloven :bond:

Du tar rett og slett feil når det kommer til granneloven. Den gjelder hvis det vil ha noe å si for eiendommens verdi. En konkret eksempel er da Gardermoen ble bygget. De som bodder der fra før kunne henvise til granneloven og få kompensasjon. Dette fordi det er noe permanent. Om et helikopter lander hos naboen din en kveld blir ikke det det samme. Ei heller om naboen din vil lage helstekt gris en aften. Jeez.

Gjest Bustenskjold
Skrevet

Jeg leser hva du skriver, men er ikke helt enig.

Jeg har vett nok i skallen til å ikke starte med støyende ting tidlig på morgenen i helgene. Rett og slett fordi jeg vet at noen trenger nattesøvnen og selv om jeg er oppe grytidlig så går det ann å ta hensyn. er det helt greit å starte med støy kl. 9 uavhengig om det er lørdag eller søndag? Jeg har selv vært der hvor jeg har vært så ufattelig sliten etter uka at søvn i helgene har vært viktig.

Sånn generelt.

Hvorfor er det ok med unger og plenklipping kl. 9 på morgenen, men ikke kl. 10 på kvelden? Hva er det som sier at støy tidlig er "bedre" enn støy sent?

Jeg er bare glad jeg bor på landet uten naboer :fnise:

Neida, jeg er enig i at gressklippere og ungeskrik om morran er en uting, men så har jeg også gardert meg mot det.

Men jeg er enig i at verken "tidlig" eller "sen" støy er greit, og skal man ha fest mener jeg man skal ta hensyn til de rundt seg.

Og som jeg har nevnt tidligere, en fest er neppe et problem om man tar det opp med naboene på forhånd :)

"Godkjente" tider for å fyre opp gressklipperen i helgene aner jeg ingenting om, jeg bor heldigvis sånn til at jeg slipper tenke på det. Prøver likevel drøye til 11-12 å formiddagen av gammel vane.

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Jeg er så glad jeg ikke bor i leilighet eller blokk når jeg leser slikt! TS jeg synes oppriktig synd på deg. Jeg hadde ikke taklet en naboleilighet som bråkte og ristet den ene kvelden i uka jeg skulle sitte å slappe av.

Der er en uting å holde naboer våkne og forstyrret, uansett om klokka er 21, 22 eller 23. Man må ta hensyn (og det må gå begge veier). Planlegger man en ordentlig feiring så sender man ut nabovarsel.

Er det forresten sånn at alle som starter på jobb kl 5 om morran på søndager må bo i enebolig på landet fordi det er en menneskerett å høre på veldig høy (ikke normal høy) musikk på en lørdagskveld?

• Liker 3
Skrevet

Jeg bør i tomannsbolig og har hatt mange naboer ved siden av. Alle har hatt fester, jeg har hørt basseng gå, at de synger osv. Ikke noe problem, jeg tåler det. Men, når jeg og ungene må stue oss sammen i rommet lengst borte for å få sove, vegger og inventar vibrerer og vi glatt kan følge teksten på all musikk...da er det ikke levelig her så da ringer jeg politiet og de kommer selv om klokka et ni-ti på kvelden. Jeg forsøkte engang å rope på naboen når det var slik fest, han sto en meter ifra på terassen og hørte meg ikke...

• Liker 2
Gjest Bustenskjold
Skrevet

Jammen naboen driver da ikke diskotek?!?! Skrev da vitterlig "én fest én kveld"!! Derav straffeloven :bond:

Du tar rett og slett feil når det kommer til granneloven. Den gjelder hvis det vil ha noe å si for eiendommens verdi. En konkret eksempel er da Gardermoen ble bygget. De som bodder der fra før kunne henvise til granneloven og få kompensasjon. Dette fordi det er noe permanent. Om et helikopter lander hos naboen din en kveld blir ikke det det samme. Ei heller om naboen din vil lage helstekt gris en aften. Jeez.

"Ifølge Arhaug er det hovedsakelig to lover som regulerer støy i naboforhold, og det er Naboloven (Grannelova) og Lov om helligdagsfred.

– Naboloven setter et generelt krav om at man ikke skal gjøre noe som er til ulempe for naboen. Når det gjelder lov om helligdagsfred sier den at man ikke skal forstyrre med støy på blant annet søndager. "

http://www.klikk.no/bolig/hage/article571323.ece

Dette ifølge Jan Arhaug som er jurist i Støyforeningen.

Hans CV kan forøvrig leses her :

http://www.forsikringsrettshjelp.no/advokat/index.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...