Gå til innhold

Dreamweaver og templates av eksisterende sider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hjemmeside jeg oppdaterer sånn dann og vann, og kunne tenke meg å bruke templates på den ettersom jeg nå har skaffet meg Dreamweaver. Men, jeg fatter og begriper ikke hvordan jeg får lagd templates av sidene som allerede eksisterer. For det første ligger jo ikke sida som en "site" i DW, og for det andre blir det bare krøll når jeg prøver å lese tutorialen og gjøre det jeg tror den sier jeg skal gjøre for å lage templates av hele siden...

Noen med tips og erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg sit nok i feil heim for å kunna gje deg eit fullgodt svar no, men litt skal eg no få ned her. Sånn etter minnet.

For å laga ein "site" i DW for dine eksisterande sider, så gå fram steg for steg på vanleg måte, og peik til katalogen der filene dine ligg. Dermed skal den delen bli heilt fin, heilt automagisk.

For å laga template av eksisterande side: Det blir verre. For min del altså, å hugsa korleis eg gjer det. Prøv å last inn sida, og deretter lagre som template med ein gong. (Går det?) Deretter kan du merke av kva som skal vera "editable region" og lagre igjen (Modify-menyen, meinar eg.)

Når du har fått laga template, vil du gjerne overføra dei eksisterande sidene dine til å bruke det: Last inn side, apply template to page (modify -> ...) og sei i frå kva for ein region du skal leggja innhaldet inn i (dersom du har fleire regionar.) Så må du putla litt med å fjerna det som er blitt overflødig (sidan menyar og slikt som er del av templaten blir rekna som "innhald" når du legg inn ei template-fri side.)

Hjelper dette? Om ikkje, kan eg studere litt meir seinare :)

Skrevet

Crazee, du er en ENGEL! Jeg kan ikke få sagt det nok ganger altså :D Nå er jeg på gli igjen. I går bannet jeg og rev meg febrilsk i håret. I kveld er smilet på plass igjen, takket være dette innlegget ditt.

Prøv å last inn sida, og deretter lagre som template med ein gong. (Går det?) Deretter kan du merke av kva som skal vera "editable region" og lagre igjen (Modify-menyen, meinar eg.)

Dette gikk glimmers! Lagde ny template og markerte editable region (insert-menyen).

Når du har fått laga template, vil du gjerne overføra dei eksisterande sidene dine til å bruke det: Last inn side, apply template to page (modify -> ...) og sei i frå kva for ein region du skal leggja innhaldet inn i (dersom du har fleire regionar.) Så må du putla litt med å fjerna det som er blitt overflødig (sidan menyar og slikt som er del av templaten blir rekna som "innhald" når du legg inn ei template-fri side.)

Her var det jeg rota som verst. Skjønte ikke det med å definere hvor jeg skulle legge innholdet. Når jeg gjorde det så det helt for jæv... ut :o Det jeg ikke skjønte er at det skulle se for jæv... ut, men at man måtte fjerne overflødige menyer osv. Nå går alt så meget bedre!

Tusen takk for hjelpa!

Stor klem,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...