Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriously? Du har ikke penger, men har sånn lyst på, så da vurderer du å ta opp lån? Er det rart folk blir gjeldsslaver, når man har slike holdninger?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å male og legge på stoff på rette flater?? Pusse ned benkeplatene og lakke det på nytt??:)

• Liker 1
Skrevet

Hva med å male og legge på stoff på rette flater?? Pusse ned benkeplatene og lakke det på nytt??:)

Inntil dere har spart, så tenkte jeg også noe slikt, hva kan dere gjøre midlertidlig?

Nytt malingsstrøk, stoff var faktisk en god ide!! Det kan bli helt annerledes med en gang.

slipe ned, beise og/eller lakke opp benkeplata kan gi den nytt liv noen år til.

Du sier dere ikke har råd til å spare noe, ikke noen hundrelapper i måneden engang? For du vet at et forbrukslån på ca 50.000 vil koste dere penger hver eneste måned det også, og vil i det lange løp ha kostet deg LANGT mer en de 50.000 du trengte og brukte.

• Liker 2
Skrevet

Seriously? Du har ikke penger, men har sånn lyst på, så da vurderer du å ta opp lån? Er det rart folk blir gjeldsslaver, når man har slike holdninger?

Du har misforstått noe. Jeg har ikke sagt at jeg ikke har penger. Jeg har ikke 50.000 til kjøkken akkurat nå.

TS.

Skrevet

Du har misforstått noe. Jeg har ikke sagt at jeg ikke har penger. Jeg har ikke 50.000 til kjøkken akkurat nå.

TS.

Du har jo også sagt at du ikke har råd til å spare opp 50.000, da. Og dersom du ikke har råd til å spare opp 50.000, hvordan skal du da få råd til å nedbetale 50.000 + en hel haug i renter?

Jeg har også lyst på nytt kjøkken, og jeg har faktisk råd til det, men jeg for min del har funnet ut at for øyeblikket er det mest lønnsomt å heller ta hurtigversjonen av nytt kjøkken. Jeg skal tapesere om, bytte gulv, bytte ut knotter på dører og skuffer og kjøpe nye benkeplater. Og dersom kjøkkeninnredningen ikke allerede hadde vært hvit, så hadde den fått en runde med malerulla. Da kommer prisen på maks 15.000 kontra 150.000.

Det er mye man kan gjøre med enkle midler dersom man ikke har råd eller mulighet til å ta en full oppussing. :)

• Liker 4
Skrevet

Du har jo også sagt at du ikke har råd til å spare opp 50.000, da. Og dersom du ikke har råd til å spare opp 50.000, hvordan skal du da få råd til å nedbetale 50.000 + en hel haug i renter?

Jeg har også lyst på nytt kjøkken, og jeg har faktisk råd til det, men jeg for min del har funnet ut at for øyeblikket er det mest lønnsomt å heller ta hurtigversjonen av nytt kjøkken. Jeg skal tapesere om, bytte gulv, bytte ut knotter på dører og skuffer og kjøpe nye benkeplater. Og dersom kjøkkeninnredningen ikke allerede hadde vært hvit, så hadde den fått en runde med malerulla. Da kommer prisen på maks 15.000 kontra 150.000.

Det er mye man kan gjøre med enkle midler dersom man ikke har råd eller mulighet til å ta en full oppussing. :)

Som sagt, jeg har aldri sagt at jeg ikke har penger. Ja, det blir vanskelig å spare opp 50.000 til kjøkken i løpet av noen måneder før kjøkkenet går i stykker, men jeg har tenkt at jeg kan betjene et lån som ikke har forferdelig høye renter. Jeg ville bare vite om det fantes gunstige måter å få finansiering raskere på enn å spare i 1 år siden kjøkkenet er virkelig slitt at jeg er redd at det går i stykker om ikke så lenge.

Istedet blir jeg fortalt at jeg ikke har penger. Javel, det viste jeg ikke.

Takk iallefall.

Skrevet

Som sagt, jeg har aldri sagt at jeg ikke har penger. Ja, det blir vanskelig å spare opp 50.000 til kjøkken i løpet av noen måneder før kjøkkenet går i stykker, men jeg har tenkt at jeg kan betjene et lån som ikke har forferdelig høye renter. Jeg ville bare vite om det fantes gunstige måter å få finansiering raskere på enn å spare i 1 år siden kjøkkenet er virkelig slitt at jeg er redd at det går i stykker om ikke så lenge.

Takk iallefall.

Du har fått ett par andre svar og da.... :sjenert:

Og, dersom det å pusse opp, evt kjøpe ny benkeplate en så lenge, ikke holder og du MÅ kjøpe masse nytt, kan du prate med banken da? Der du har huslånet? Kanskje de kan hjelpe med ett gunstigere lån en forbrukslån, så lenge dere ikke har lånt mer en hva huset er verd i utgangspunktet?

Hvis dere får ny takst på det, og slik sett kanskje får litt ekstra å gå på?

Skrevet

Du har fått ett par andre svar og da.... :sjenert:

Og, dersom det å pusse opp, evt kjøpe ny benkeplate en så lenge, ikke holder og du MÅ kjøpe masse nytt, kan du prate med banken da? Der du har huslånet? Kanskje de kan hjelpe med ett gunstigere lån en forbrukslån, så lenge dere ikke har lånt mer en hva huset er verd i utgangspunktet?

Hvis dere får ny takst på det, og slik sett kanskje får litt ekstra å gå på?

Jeg setter pris på seriøse svar, ja. Det var mange gode ideer, bare at vi har litt dårlig tid og jeg er redd at kjøkkenet rett og slett går i stykker før vi klarer å spare opp pengene.

Ja, det er en mulighet å snakke med banken, men ny takst hjelper lite siden det ikke ble så lenge siden vi kjøpte boligen og vi har ikke nedbetalt så mye i løpet av 1.5 år. Jeg har til og med vurdert å begynne å bruke BSU for å nedbetale lån og frigjøre en god del penger mye fortere. Men da kan jeg ikke fortsette å spare der og bruke skattefradraget. Jeg ser for meg at senest i begynnelsen av sommeren må vi bytte kjøkkenet ellers risikerer vi at vi ikke har kjøkken for en stund. Ovn og komfyr er allerede halveis i stykker.

Skal ta en prat med banken og se om de har noe som kan være aktuelt.

Skrevet

Du får kjøpt billige hvitevarer på Finn.no, ovn til 4-500 kroner blant annet.

Dersom det er hvitevarene som er det som går i stykker, så kan du kjøpe nytt brukt. ;) Dersom du ikke får ett fornuftig lån av hovedbank.

Har du ikke råd til å spare, så har du ikke råd til å ha forbrukslån heller, de er skitdyre og vil koste deg langt mer en hva det koster i utgangspunktet.

Ville heller brukt noen få tusenlapper nå, på å skaffe det som er på vei til å gå i stykker, fikse litt midlertidig, også spare til å faktisk kunne kjøpe ett nytt fint kjøkken seinere.

Som sagt, dersom du ikke får en ordning med hovedbanken som er relativt gunstig ihvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Jeg setter pris på seriøse svar, ja. Det var mange gode ideer, bare at vi har litt dårlig tid og jeg er redd at kjøkkenet rett og slett går i stykker før vi klarer å spare opp pengene.

Ja, det er en mulighet å snakke med banken, men ny takst hjelper lite siden det ikke ble så lenge siden vi kjøpte boligen og vi har ikke nedbetalt så mye i løpet av 1.5 år. Jeg har til og med vurdert å begynne å bruke BSU for å nedbetale lån og frigjøre en god del penger mye fortere. Men da kan jeg ikke fortsette å spare der og bruke skattefradraget. Jeg ser for meg at senest i begynnelsen av sommeren må vi bytte kjøkkenet ellers risikerer vi at vi ikke har kjøkken for en stund. Ovn og komfyr er allerede halveis i stykker.

Skal ta en prat med banken og se om de har noe som kan være aktuelt.

Jeg syns det høres merkelig ut at kjøkkenet er i så dårlig forfatning at det holder på å gå i stykker. For hvis det er tilfelle, hvorfor kjøpte dere en bolig der dere visste at kjøkkenet måtte tas nesten umiddelbart, når dere åpenbart ikke har penger til det?

Hvis komfyren er det største problemet, kan dere ikke bare skaffe dere en brukt en midlertidig? Det gis bort velfungerende komfyrer over en lav sko på finn.no. Du kan til og med få hele kjøkken gratis eller for en lav pris, bare se på denne feks:

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=32754166

Men det virker ikke som om du er interessert i alternative løsninger, så da får du bare ta opp et forbrukslån og kjøpe det kjøkkenet du vil ha nå, da.

• Liker 4
Skrevet

Du får kjøpt billige hvitevarer på Finn.no, ovn til 4-500 kroner blant annet.

Dersom det er hvitevarene som er det som går i stykker, så kan du kjøpe nytt brukt. ;) Dersom du ikke får ett fornuftig lån av hovedbank.

Har du ikke råd til å spare, så har du ikke råd til å ha forbrukslån heller, de er skitdyre og vil koste deg langt mer en hva det koster i utgangspunktet.

Ville heller brukt noen få tusenlapper nå, på å skaffe det som er på vei til å gå i stykker, fikse litt midlertidig, også spare til å faktisk kunne kjøpe ett nytt fint kjøkken seinere.

Som sagt, dersom du ikke får en ordning med hovedbanken som er relativt gunstig ihvertfall.

Nei, det er ikke bare hvitevarene, det er det som er problemet. Komfyr og ovn er bare et eksempel, det er skap, dører, gulv, vegger, knotter, alt.

Skrevet

Så noe stilig en gang i et interiørblad. En som ikke hadde råd til nytt kjøkken, han malte kjøkkenet sitt med sort bengalakk. Og veggene hvite. Ble kjempefint. Tror man kan gjøre mye med maling.

Skrevet

Nei, det er ikke bare hvitevarene, det er det som er problemet. Komfyr og ovn er bare et eksempel, det er skap, dører, gulv, vegger, knotter, alt.

ok.

Det ligger helt kjøkken gratis på Finn.no, skaper og alt dette. Det krever at dere monterer det ned derifra og opp igjen der dere bor, men utover det er det helt gratis.

Så det vil si at for 500 kroner kan du ihvertfall få ny komfyr OG nye skaper og slikt til kjøkkenet.

Har du søkt på finn.no? For det er virkelig mye der altså! Skulle ikke forundre meg om du ikke bare fant alt av hvitevarer for en slikk og ingenting, men også benkeplate i tillegg til skapene som bruker over linket til.

Går gulvet og veggene i stykker? altså slik at det er farlig?

Dersom gulvet er farlig, så må det adskillig mer til, og dette burde dere jo vært informert om når dere kjøpte?

Dersom både gulv og vegger er så ødelagt at det blir farlig å bo der om få måneder, og dette verken var noe som syntes ved kjøp og selger ikke varslet, er det noe som kan gjøres i forhold til at det SKULLE vært informert om?

Skrevet

Veggene virkelig trenger oppussing, veggtapetet løsner seg, men vi venter med det pga skap som skal skiftes, osv. Gulvet er med plater av kork som må snart tas bort. Vi viste at kjøkkenet trengte oppussing, men trodde ikke det var så ille. Men jo lengre vi bor her, jo bedre ser vi at vi må gjøre noe snart. Skal sjekke på finn og ta en tur til banken, ja. Forhåpentligvis blir oppussing snart.

Skrevet

Tapet kan alltids fjernes og veggen gåes over og males evt, så ser det bedre ut med en gang. Maling er ikke så dyrt.

Kanskje det er lurt å ta det litt og litt? Altså, dersom gulvet virkelig er skummelt ødelagt, spar til å få lagt nytt gulv først.

En så lenge kan dere rive av tapet og male, finne gratis eller billige løsninger på finn.no etc.

Og selvsagt rusle en tur i banken og høre om dere kan få noe hjelp derifra.

Lykke til.

Det er mange veier til Rom. :)

Skrevet

Takk iallefall.

Det eneste lånet som har noe som kan kalles gunstig rente er huslånet, og dersom du ikke får refinansiert huslånet så må du ha forbrukslån. Det skal godt gjøres å få et forbrukslån på 50.000 til under 10% rente, og sannsynligvis må du beregne en rente på rundt 15%. Dersom du ikke har råd til å spare opp 50.000 i løpet av ett år har du heller ikke råd til å nedbetale 50.000 til 15% rente iløpet av ett år. Da må du ha lenger løpetid og da blir det mer å betale i renter.

Det finnes ikke noen måter som er mer gunstige enn å spare opp pengene. Skal du ha lån må du betale for lånet.

• Liker 2
Skrevet

Det eneste lånet som har noe som kan kalles gunstig rente er huslånet, og dersom du ikke får refinansiert huslånet så må du ha forbrukslån. Det skal godt gjøres å få et forbrukslån på 50.000 til under 10% rente, og sannsynligvis må du beregne en rente på rundt 15%. Dersom du ikke har råd til å spare opp 50.000 i løpet av ett år har du heller ikke råd til å nedbetale 50.000 til 15% rente iløpet av ett år. Da må du ha lenger løpetid og da blir det mer å betale i renter.

Det finnes ikke noen måter som er mer gunstige enn å spare opp pengene. Skal du ha lån må du betale for lånet.

Så de eneste som egentlig har råd til forbrukslån er de som ikke trenger det ;)

• Liker 1
Skrevet

Så de eneste som egentlig har råd til forbrukslån er de som ikke trenger det ;)

Ja, faktisk så er det sånn.

• Liker 1
Skrevet

Hva med feriepenger og skattepenger?

Vi brukte disse et år og fikk et kjempefint kjøkken til ca 35.000 + 5.000 til fliser, veggplater og diverse småting (hadde hvitevarer).

Men før dette levde vi med falleferdig kjøkken i 2 år og det gikk greit, maling og nye knotter + enkle reperasjoner gjør mye.

Må også reklamere litt for Epoq sine kjøkken (bestilles på nett, men har utstilling i en del Elkjøpbutikker). Like bra som Ikea og samme pris + at man gjerne får noen kjekke rabatter eller lignende (vi fikk gavekort på 10% av kjøpesummen hos Elkjøp).

Skrevet

Jeg er av de som ikke liker å vente på ting, samtidig som jeg er helt enig i at forbrukslån med 20% rente er høl i hue. IKEA har 9 mnd betalingsutsettelse på kjøp over 2500 for et gebyr på rundt 500 kr (per kjøp, så man må jo da ha hele bestillingen klar på en gang), så hvis dere har økonomisk kontroll nok til å spare opp 50.000 på under ett år er det jo en mulighet. Renta etter de 9 mnd er skyhøy, så vær sikre på at dere klarer å betale på max ett år (tre mnd med høy rente er vel akseptabelt). Det kan godt være andre har samme muligheten, stor konkurranse på kjøkkenmarkedet. Elkjøp/Lefdal har jo f.eks også billigkjøkken.

De rimeligste hvite frontene på IKEA koster jo nesten ingenting, så dere kan jo kjøpe kjøkken med disse først og bytte dem ut med andre fronter senere, da trenger dere kanskje bare 25000 til å begynne med, inkl hvitevarer (ofte har de f.eks ventilatorer og ovner rimeligere i billigkroken). Elkjøp har med jevne mellomrom pakker fra Bosch for ca 17000 med ovn, topp, kjøleskap og oppvaskmaskin, evt kan dere følge med og kjøpe utstillingsmodeller, har selv spart mye på dette.

http://www.ikea.com/ms/no_NO/aktivitet/ikano.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...