MariMaria Skrevet 14. januar 2012 #1 Skrevet 14. januar 2012 Noen som har fått avslag på huslån i vanlige banker - og har fått tilslag på lån fra Husbanken og vil dele erfaringer? Ser de kun på det økonomiske - eller også livssituasjon? Jeg og min kjære samboer tenkt å prøve oss i neste uke i banken(e), men tippe rpå avslag - siden jeg går på attføring med inntekt på 210.000, og han er selvstendig næringsdrivende med registrert inntekt på 150.000.. Så vi tipper at sjansene i vanlige banker er rimelig lik 0.. men hva med Husbanken?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 Min erfaring med husbanken er at de ser etter nøyaktig det samme som vanlige banker. 3x årslønn, all gjeld skal inkluderes osv. Eneste forskjellen var at husbanken (kommunens boligkontor) var helt fastlåste på SIFO budsjettet, mens banken tok utgangspunkt i mitt regnskap/budsjett. I banken fikk jeg 700.000 (noe som ikke dekker innskudd på borettslagleilighet i min kommune), mens i kommunen fikk jeg blankt avslag
Ueland Skrevet 14. januar 2012 #3 Skrevet 14. januar 2012 Uansett hvor du søker så har du vel de samme felleskravene: - Maks 3-4 ganger inntekt (forrige gang jeg diskuterte diverse i banken min nevnte de 3.5) - Maks 75% av kjøpesummen (du må ha 15% EK med andre ord) Med inntekt tilsvarende en persons vanlige årslønn tror jeg det skal bli vanskelig når dere er 2.
MariMaria Skrevet 15. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2012 Det med egenkapital.. jeg mener at Husbanken kan ta seg av egenkapitalen, altså f.eks dekke de 15% - også kan man f.eks få resten i banken? Hvorfor vi tror vi får nei i bankene, er fordi jeg går på AAP (arbeidsavklaringspenger), og det ser ikke bankene på som fast inntekt, og fordi han har relativt lav inntekt som selvstendig næringsdrivende.. Håper jo at vi får, for jeg har regnet på, at siden jeg var 16 år da jeg flyttet for meg selv, har jeg betalt rundt 750.000 i husleie.. Vanvittig å tenke på egentlig - og derfor har vi lyst til å snart få kjøpt oss noe
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Det er nå sånn at finanstilsynet vil at husbanken ikke skal kunne gå inn med egenkapitalen i form av lån noe mer. men om de endte opp med å få gjennomslag med det vet jeg faktisk ikke.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Slenge på kilde til det siste jeg skrev. Finanstilsynet vurderer å foreslå å senke grensen for forsvarlig belåning ved boligkjøp fra 90 til 85 prosent. Grensen skal omfatte all belåning med pant i boligen, inkludert startlån. husbanken
Ueland Skrevet 15. januar 2012 #7 Skrevet 15. januar 2012 Jepp, du må ha 15% i hard cash, har du ikke det må det spares. (Er i sparemodus selv, er kjipt men kjekt å se tresifrede beløp på kontoene )
Glitnir Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Dersom din mann kan øke inntekten sin, om nødvendig med å bli vanlig arbeidstaker, vil nok sjansene til lån økes betraktelig. 1
Million Skrevet 7. juni 2016 #9 Skrevet 7. juni 2016 (endret) Husbanken krever at man har søkt og fått avslag i minst to vanlige banker før man kan få lån hos dem. Dette står listet opp i betingelsene. Avslagene må dokumenteres, dvs du må ha fått det skriftlig fra bankene. https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/okonomisk-stotte-til-bolig/startlan-til-a-kjope-bolig/ Dette er avdelingen i Oslo sin nettside, men jeg regner med at Husbanken har samme kravet overalt, uansett hvor man som søker bor og skal søke hen. For å se hva sjansene deres er, kan dere jo ta en runde og fylle ut SIFO sitt forbruksskjema for levekostnader. Tror bankene følger dette. Hvor slavisk de gjør det, varierer. Men jeg synes skjemaet er litt misvisende. Bl.a. står det at med en tenåringsgutt i hus, har man et forbruk på over 2300 (!) kroner i måneden bare på "lek og medier"....!? Det er ikke snakk om slike beløp på det her i huset, iallfall. http://kalkulator.referansebudsjett.no/php/standard.php Endret 7. juni 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2016 #10 Skrevet 7. juni 2016 Hvor finner du de betingelsene? Står ingenting på husbanken.no Anonymkode: de0f1...f02
Million Skrevet 7. juni 2016 #11 Skrevet 7. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner du de betingelsene? Står ingenting på husbanken.no Anonymkode: de0f1...f02 Det er en link i innlegget.... Det er kommunene som administrerer lån fra Husbanken. Dette er opplysninger som står på kommunens nettsider om disse lånene. Som nevnt er dette eksempelet hentet fra nettsidene til Oslo Kommune, men som jeg også nevnte regner jeg med at kravene er de samme uansett kommune. Det er hver enkelt kommune som administrerer pengene fra Husbanken og lånevurderer, men jeg regner med at de alle følger samme "kjøreregler" for lånene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå