Gå til innhold

Trynte i slalåmbakken - tør ikke å prøve på nytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :- )

Jeg har et lite problem. Er 14 år, forresten.

For to år siden dro jeg til et alpin-anlegg for å stå på snowblades. Jeg har alltid vært ganske pysete når det gjelds sånne ting, men etter å ha falt maange ganger de to første rundene jeg prøvde så gikk det veldig fint, og jeg trengte ikke å bremse en gang.

De andre var veldig sultne, så de skulle spise før vi dro, men jeg ville heller kjøre en gang til, noe jeg ikke skulle ha gjort. I den siste bakken "taklet" jeg meg selv (haha) mens jeg kjørte, jeg falt og mistet pusten. Lå der i noen minutter før jeg fikk reist meg opp og oppdaget at det rant blod fra ansiktet mitt og jeg hadde veldig vondt i foten, men det var ingenting alvorlig.

Hvert år drar hele ungdomsskolen på tur til denne bakken, og sist år fant jeg på en dum unnskyldning for å slippe, men nå har jeg lyst til å prøve igjen. Problemet er at jeg ikke tør! Spesielt ikke når hele trinnet er der.. Det var så morsomt, men det fallet sitter enda igjen!

Noen som har noen tips for å bli tøffere? Jeg vet at etter de to-tre første rundene i bakken så går det bra, men jeg tør liksom ikke å dra dit, fordi alle er så flinke, imens jeg sikkert kommer til å sitte på kne og kjøredriiitsakte...

Tips anyone? :) Ble litt langt, men....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du muligheten til å øve deg i en litt mindre bakke før dere drar?

Skrevet

Nei, det er bare den bakken i det området vi bor i...

Skrevet

Huffameg. :/

Er snowblades vanskelig? Kansje du skal prøve alpin-ski, eller slalom som det hette før?

Skrevet

Huffameg. :/

Er snowblades vanskelig? Kansje du skal prøve alpin-ski, eller slalom som det hette før?

Nei, snowblades var ikke så veldig vanskelig, men hører mange si at vanlige alpin-ski er litt lettere :) Jeg kan jo alltids spørre mamma eller pappa om de kan bli med meg en gang før trinnet skal dit, men tviler på at de blir med, hehe..

Skrevet

Prøv med carvingski :)

Skrevet

For vær gang du skulker unna gjør du det litt verre å komme tilbake igjen.

Drit i frykten. Du kommer til å tryne igjen før eller siden uansett om du står på ski, sykler, løper eller bare står i dusjen. Du kan ikke gå rundt å være redd for sånt.

Med det sagt mener jeg ikke at du skal ta unødige sjanser, men du er nødt til å prøve. Du får heller begynne rolig og øke intensitet/kompleksitet etterhvert.

Skiblades er også veldig ustabile og lett å falle på, men det er ingen grunn til å bytte til noe annet hvis du liker det. Du blir god på det du gjør mye.

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du er redd for, sånn spesifikt? Er det det at det gjør vondt når du faller, eller at det er flaut å falle?

Uansett hva det er, så er dette en sånn ting som du må bestemme deg for om du vil gjøre eller ikke.

Du kan enten bestemme deg for at dette ikke er noe for deg, legge skiene på hylla og heller sitte i varmestua når dere skal på klassetur. Det er ingenting galt i det, det er ikke sånn at absolutt alle i hele verden synes det er kjempegøy å renne på ski. Det du risikerer da er å sitte igjen alene, kjede deg, og eventuelt angre som en hund senere på at du ikke hoppet opp på hesten igjen.

Eller så kan du bestemme deg for at dette skal du klare, spenne på deg skiene og sette utfor første og beste bakke. Du kommer da til å falle ca 150 ganger til, så kommer du til å få skikkelig dreisen på det, og så kommer du til å falle enda et par ganger til. Det å falle er liksom en del av snøsport, man blir aldri så flink at man aldri faller, men man faller mye mindre jo flinkere man blir. Jo mer selvsikker du blir, jo mer kontroll har du. Det gjør vondt å falle, men det går over! Og så føler man seg veldig tøff når man har overlevd litt juling!

En ting jeg kan si deg er at gode, gamle slalåmski er en sikker vinner for nybegynnere. Det er skammelig lett å lære og å kontrollere, så jeg anbefaler deg virkelig å ta på deg et par litt lengre ski enn snowblades hvis du bestemmer deg for å prøve igjen.

Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for!

Skrevet (endret)

Hei :- )

Jeg har et lite problem. Er 14 år, forresten.

For to år siden dro jeg til et alpin-anlegg for å stå på snowblades. Jeg har alltid vært ganske pysete når det gjelds sånne ting, men etter å ha falt maange ganger de to første rundene jeg prøvde så gikk det veldig fint, og jeg trengte ikke å bremse en gang.

De andre var veldig sultne, så de skulle spise før vi dro, men jeg ville heller kjøre en gang til, noe jeg ikke skulle ha gjort. I den siste bakken "taklet" jeg meg selv (haha) mens jeg kjørte, jeg falt og mistet pusten. Lå der i noen minutter før jeg fikk reist meg opp og oppdaget at det rant blod fra ansiktet mitt og jeg hadde veldig vondt i foten, men det var ingenting alvorlig.

Hvert år drar hele ungdomsskolen på tur til denne bakken, og sist år fant jeg på en dum unnskyldning for å slippe, men nå har jeg lyst til å prøve igjen. Problemet er at jeg ikke tør! Spesielt ikke når hele trinnet er der.. Det var så morsomt, men det fallet sitter enda igjen!

Noen som har noen tips for å bli tøffere? Jeg vet at etter de to-tre første rundene i bakken så går det bra, men jeg tør liksom ikke å dra dit, fordi alle er så flinke, imens jeg sikkert kommer til å sitte på kne og kjøredriiitsakte...

Tips anyone? :) Ble litt langt, men....

Vet du; Første gang jeg skulle stå på snowboard var jeg SVART på rumpa av blåmerker, så mye falt jeg. Men vet du hva? Jeg døde ikke :fnise:

Sånn er det for alle når de prøver noe nytt. En kan ikke være mester første gangen. Når du tenker tilbake: Det lille smellet og blodet; Var det så avskrekkende i forhold til hvor gøy du hadde det FØR du falt?

INGEN tenker noe dumt om deg fordi du faller i en bakke. Alle har selv vært der og vet hvor tøft det er for en nybegynner!

Ta på deg skiene og kom deg opp i bakkene igjen: Du kommer til å elske det og ha det knallgøy!!!

Endret av *Maja*
  • 4 uker senere...
Gjest Tigress
Skrevet

Det er dei kule folka som tryner. Poeng til deg for supertryn!

Ein må berre prøve att, altså. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Begynte å tenke over hva det faktisk er jeg er redd for, og jeg fant egentlig ikke noe svar :P Meldte meg på både skoletur og slalomtur til Åre i dag, så dette blir interessant!

Igjen, tusen takk for tips! :D

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om dette er det samme, men før syklet jeg ganske mye. Helt til jeg var utfor en liten ulykke med en bil på sykkel...det skremte vannet av meg, selv om det gikk bra. Ingen skader.

Så jeg sluttet og sykle. Og hver gang venner ville ha meg med på sykkeltur, klarte jeg ikke å sykle. Jeg fikk det ikke til i det hele tatt, for jeg skalv og klarte ikke finne balansen på sykkelen og følte jeg mistet kontrollen og at det var så høyt over bakken.

Etter 1 år uten sykling, ble jeg dratt med på en spinningstime.

Alle syklene stod jo støpt fast i gulvet, og jeg kjente svimmelheten ta meg da jeg satte meg på sykkelen. Følte at jeg skulle deise i bakken når som helst, og kramlet meg fast til styret.

Hele salen var full, og musikken startet, og vi begynte å sykle.

De første timene var fæle, men etterhvert som jeg tok flere og flere spinningstimer, ble jeg sikrere og tryggere på sykkelen.

Og til slutt var det bare en lek å ta spinningtime, så jeg gikk alene til slutt :)

Det gikk ikke lenge før jeg prøvde meg på vanlig sykkel ute i det fri. Det var ekkelt først, men til slutt syklet jeg med god selvtillit igjen.

Så det beste du gjør er å ta det rolig. Ikke push deg til noe som skremmer deg. Bli vant til bakken du er i.

Selv om du ser andre som er tøffe og kjører på, skal du ta det rolig og ta det i ditt tempo.

Så vil du se at du blir sakte men sikkert vant med det, og til slutt vil du ha full kontroll :)

Det er litt sånn for meg hver år når jeg skal stå på snowboard og det er lenge siden. Da gruer jeg meg sånn, og jeg er litt redd og har litt vondt i magen.

Men etter første tur i bakken, føler jeg at jeg mestret det, og jeg gleder meg til tur nr.2! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...