Gå til innhold

Mus hos kaninene

Anbefalte innlegg

Gjest laurine
Skrevet

Før noen kommer med: "denne tråden har vært før" o.l., jeg søkte det opp og fant ingenting.

Jeg har jo da altså flyttet kaninene mine inn i et lite hus for vinteren, der får de gå fritt som de vil hele tiden.

Da jeg idag var innom får å gi de lørdagsgodiset sitt idag, ser jeg et lite søtt musefjes titter opp bak et av burene(do buret). Har jo for så vidt trodd det var mus der før(sett små brune klumper i maten dems), men mest oversett det, før jeg selv så musa idag. Den stjeler jo maten til kaninene mine, og gjør fra seg der. Jeg kan heller ikke vite om den har noen sykdommer.

Jeg tok kaninene i et bur, men kan ikke ha de inni det for lenge, siden de er vant med stor plass, pluss at matstasjonen er i andre siden av rommet om de blir sultne. Uansett, så sendte jeg katten inn, men hun fant ikke musa hun heller. Både pus og jeg letet lenge etter musa, men fant ikke. Jeg kan heller ikke sette musefelle der, i og med at kaninene går fritt der. Ikke noe rottegift eller lignende heller.

Blir frustrert om jeg må gå dit flere ganger om dagen og sperre de inni i burene, for så forvirre de med å gå rundt med pus og meg selv som leter rundt.

Er det ingen annen måte å få musa vekk på? Aner heller ikke hvordan den kom inn, er ingen hull der så langt jeg har sett. Kan jeg sette musefella utenfor? Er veldig redd for at kattene skal bli skadet av musefella og.

Veit absolutt ikke hva jeg skal gjøre. :snurt:

Skrevet

Kanskje du bør slippe pus inn alene uten å bli med? Hun klarer vel å være mer stille enn om du går rundt, og da er det lettere å få tatt musa. Evt la dem være inne i et bur om natta 1 natt med musefelle ute.

Vi hadde kaniner som fikk rottebesøk i stallen. Det var veldig lite hyggelig, og selv om jeg syns synd på alle dyr skjønte jeg at de måtte dø. Så en gang seks store rotter samtidig - og det var fire kaniner. Men der hadde de bur om natta, for rotter og mus er jo mest aktive da. Så la vi ut rottefeller på uteområdet om natta mens kaninene var inne. Du kan jo sette en liten skål med mat inn til dem den ene natta?

• Liker 1
Gjest laurine
Skrevet

Kan det være lurt å legge ut mat til musen?

Gjest laurine
Skrevet

Kanskje du bør slippe pus inn alene uten å bli med? Hun klarer vel å være mer stille enn om du går rundt, og da er det lettere å få tatt musa. Evt la dem være inne i et bur om natta 1 natt med musefelle ute.

Vi hadde kaniner som fikk rottebesøk i stallen. Det var veldig lite hyggelig, og selv om jeg syns synd på alle dyr skjønte jeg at de måtte dø. Så en gang seks store rotter samtidig - og det var fire kaniner. Men der hadde de bur om natta, for rotter og mus er jo mest aktive da. Så la vi ut rottefeller på uteområdet om natta mens kaninene var inne. Du kan jo sette en liten skål med mat inn til dem den ene natta?

De har bare en stor vannflaske å dele på, og å sette alle inni samme bur, som også er veldig lite, er ikke helt aktuelt..

Skrevet

Nei, da tar den nok både kaninenes mat og sin "egen". Dessuten vil det lukte, og det vil kanskje komme flere mus til. Så har du plutselig en hel koloni..

Gjest laurine
Skrevet

Uff... får jeg prøve med katten aleine inni der etterpå. Blir den ikke fanget må jeg bare vente til mandag å kjøpe inn flere flasker å sette ut feller.

Skrevet

hvis du henger opp maten i forautomat til høns og bruker hengende høyhekk kan det være det hjelper..... etter jeg begynte med det har jeg ikke hatt problemer med mus lenger.

Skrevet

Min erfaring med musefelle + mus i et relativt lite, stille rom er at den går i ganske raskt. Så det kan hende det ikke behøver å bli det store prosjektet, hvis du putter kaninene i bur og setter opp musefelle med noe velduftende godt i :)

Gjest laurine
Skrevet

Takk for svar! :)

Hvordan er disse fôrautomatene? Har vanlige matskåler som henger på buret nå, men den klarar komme seg oppi...Har lenge tenkt på sånn "kule" til å henge høyet i, holder det seg rent og. :jepp:

Skrevet

Lån en hund som jakter mus. Iallfall hunden min lukter hvor musa kommer inn. Den kan stå mange timer "stand by" å vente ved inngangen.

Det skal ikke store sprekken til før musa kommer gjennom.

Skrevet

"Hei, nå har det kommet gnagere inn til gnagerne mine, hvordan skal jeg ta livet av dem..?" ser du virkelig ikke dobbeltmoralen her? :fnise:

Skrevet

Kan du ikke finne ut hvor musene kommer inn og så tette åpningene? Hvis det først kommer en inn, finner snart 100 andre samme veien. Så med mindre du har mulighet til å ha musefelle der hele tiden, må vel det beste være å stenge musene ute permanent?

Skrevet

:kaffekopp:

hæ? hva betyr kaffekoppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...