Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg få jobb hos IBM? Hva er de utdannet som de som jobber der?

Jeg vil gjerne jobbe for et så stort og internasjonalt firma. Men det er liksom så mystisk, har lest en del på nettet om de, men finner ikke særlig mye ang. å jobbe der.

Er de som jobber utdannet programmerere og ting i den retningen?

Hva er lurt å utdanne seg som hvis man vil jobbe der? Eller for lignende firmaer?

Er det sånn at de headhunter folk til ulike stillinger? Ser sjeldent at de søker etter noe. Og jeg tenker ikke å få en tipp topp sjefs stilling, men bare jobbe for de.

Noen som vet noe om det mystiske IBM?

(jeg er ikke kun interessert i IBM, men vet ikke om så mange andre slike firmaer, noen tips?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten så søker de etter SAP Consultant for tiden. Men hva er egentlig det? :klo: Man må ha BA eller master grad for denne stillingen, en de skriver ikke i hva, bare at man må ha det.

Hvorfor er de så mystiske?

Gjest nemorosa
Skrevet (endret)

SAP er er ERP-program som brukes for å holde styr på forretningsprosessene i bedrifter..all informasjonen for de ulike avdelingene som bruker SAP lagres i en felles database. Utdannelsen til en SAP-konsulent får en i Tyskland tror jeg...er ikke noe som tilbys på norske høyskoler/universiteter så vidt jeg vet, kun mindre kurs i bruk av ERP. SAP-konsulenter er veldig ettertraktet, ettersom stadig flere bedrifter implementerer SAP - noe som er dyrt og ofte en tidkrevende prosess..veldig godt betalt jobb da ;).

Endret av nemorosa
Skrevet

Det høres veldig spennende ut :) I stillingsannonsen står det at de søker en med min. BA grad, flytende engelsk, gode tekniske ferdigheter og litt annet, team player etc.

Men det står ikke noe sted om at man skal til utlandet. De søker vel en person som allerede kan programmet da. Kan du det?

Jeg jobber med amadeus idag, som er et booking system, er det som dette bare annerledes? Eller er det mye mye mer omfattende og komplisert?

Noen som vet hva annet man kan gjøre for ibm? Har du eksempel på andre bedrifter som som bruker sap programmet?

ts :goodbye:

Skrevet

Jeg vil tro ettersom at IBM er en bedrift som gjør mye forskjellig innen IT at hvis du utdanner deg innen IT så er kjangsene gode for ansettelse. Jeg vil også tro at å spesialisere seg innen databasedrift/nettverk samt ta sertifisering innen Cisco kan være smart.

De fleste større bedrifter innen IT er alltid på jakt etter dyktige personer, ikke nødvendigvis KUN det som de opplyser om i en eventuell jobbannonse.

Ut ifra det jeg vet har NITH eneste utdanningen som tar for seg SAP/CRM.

NITH bachelor studie - E-Business

Correct me if I'm wrong. ;)

Skrevet

Det høres veldig spennende ut :) I stillingsannonsen står det at de søker en med min. BA grad, flytende engelsk, gode tekniske ferdigheter og litt annet, team player etc.

Men det står ikke noe sted om at man skal til utlandet. De søker vel en person som allerede kan programmet da. Kan du det?

Jeg jobber med amadeus idag, som er et booking system, er det som dette bare annerledes? Eller er det mye mye mer omfattende og komplisert?

Noen som vet hva annet man kan gjøre for ibm? Har du eksempel på andre bedrifter som som bruker sap programmet?

ts :goodbye:

IBM har masse forskjellige jobber. Mye IT, en del økonomi, jus, markedsføring; et konsern på den størrelsen har stort sett stillinger i alle typer funksjonsområder.

Amadeus er vel et bookingsystem i reiselivsbransjen, er det ikke? ERP er noe helt annet, det handler om å styre arbeidsprosesser i et stort selskap slik at alt skjer mest mulig effektivt og med minst mulig tidstap, samtidig som at alt er klart når det skal og man ikke har unødvendig lagerbygging, for eksempel. Det er mye teori og beregninger bak som man skal forstå (man kan jo ta en grad i ERP), og det er ikke nødvendigvis softwaren i seg som er det vesentlige.

Gjest nemorosa
Skrevet

Jeg har bare vært borti programmet såvidt i et kurs på skolen :) det er et utrolig omfattende program og de som utdanner seg innenfor det har som regel spesialisert seg i enkeltdeler av det, som for eksempel innkjøp eller salg. SAP brukes av mange små og store organisasjoner og bedrifter, som for eksempel Apple og Siemens. Men det er nok riktig det siste AnonymBruker sier, at det nok vil være mulig å få seg jobb i IBM eller andre store firmaer om du tar en administrativ utdanning, og du trenger ikke nødvendigvis være utdannet innen IT :).

Skrevet

Takk for svar :) Var sikkert på ingen kom til å svare noe mer..

Men joda, amadeus er et booking system innen reiselivsbransjen. Skjønner at SAP ikke har noe med reiseliv eller booking å gjøre, men tenkte at jeg lærte meg amadeus helt problemfritt. Har også jobbet med andre systemer som IBS, hvor man har oppe mange ulike programmer som man skal bruke sammen, mao. mange ting på en gang. Syns det er morro og får det til fint.

Men tja.. jeg aner ikke hva dette SAP er. Noen som har forslag til IT utdanninger som kan være lurt ifht. å jobbe med SAP?

Har litt intrykk av at om du har relevant utdannelse (skjønner at det må være noe innen IT gjerne, men ikke helt hva) og hatt relevante jobber og gode attester så kan man kanskje få jobb for IBM.

Men har ikke IBM noe kunde support? Kunne gjerne tenkte meg å jobbe med det også. Så har man kanskje mulighet til å kunne jobbe seg litt oppover? ts

Skrevet

Pappa har jobbet mange år i IBM, han ble headhuntet. Han er utdannet dataingeniør. Jobbet for det meste innen salg av programløsninger til bedrifter og gikk siden over til ledelse. Selv jobber jeg i Amadeus, han skjønner ikke mye av jobben min og jeg lite av hans ;)

Skrevet

Pappa har jobbet mange år i IBM, han ble headhuntet. Han er utdannet dataingeniør. Jobbet for det meste innen salg av programløsninger til bedrifter og gikk siden over til ledelse. Selv jobber jeg i Amadeus, han skjønner ikke mye av jobben min og jeg lite av hans ;)

Heldig han er da ;) Dataing. er nok ikke dumt nei, og hvis du itilegg er god kan man vel få jobb hos ibm. Faren din er sikkert flink.

Vet ikke hva jeg kan gjøre for å jobbe der :sukk: Men får vel bare prøve å finne ut mer og holde øye med hva de søker etter. Dette SAP greiene var jo absolutt interessant. Men virker jo ikke som man kan jobbe med det med mindre man får opplæring i bedrift eller utdanner seg i Tyskland :(

Trives faren din da? Hva sier han om ibm? Jeg har vært der de holder til en gang, og det er veldig fint der :)

Skrevet

Hvorfor så opptatt av å jobbe i IBM?

Skrevet

Heldig han er da ;) Dataing. er nok ikke dumt nei, og hvis du itilegg er god kan man vel få jobb hos ibm. Faren din er sikkert flink.

Vet ikke hva jeg kan gjøre for å jobbe der :sukk: Men får vel bare prøve å finne ut mer og holde øye med hva de søker etter. Dette SAP greiene var jo absolutt interessant. Men virker jo ikke som man kan jobbe med det med mindre man får opplæring i bedrift eller utdanner seg i Tyskland :(

Trives faren din da? Hva sier han om ibm? Jeg har vært der de holder til en gang, og det er veldig fint der :)

Han jobber ikke der nå lenger, ble headhuntet til en lederstilling i et annet firma. Han har jobbet mange forskjellige steder, men har inntrykk av at IBM var et sted han trivdes godt og derfor ble en stund. Dataing. kan nok være lurt - er det ikke en mulighet for deg?

Har du noe utdanning innen IT, da?

Skrevet

En datautdanning er helt klart det som klaffer med flest stillinger hos IBM, men de trenger også andre. Uavhengig av den spesifikke utdanningsretningen må man vise at man er virkelig god, enten man gjør det gjennom gode karakterer på den 5-årige utdanningen (du skal slite med å få jobb med kun bachelor) eller gjennom gode prestasjoner i de første jobbene. Mange hos IBM er ansatt fordi de tar med seg verdifull erfaring fra tidligere jobber. Når IBM skal kunne tilby konsulenttjenester til oljeselskapenes tungregneavdelinger trenger de å ansette folk som har erfaring fra nettopp oljeselskapenes tungregneavdelinger.

Man studerer ikke SAP som sådan, man tar et av de generelle studiene (data, økonomi, industriell økonomi med dataretning) på høyskole/universtitet, deretter krysser man fingrene for at noen som driver med SAP skal ansette deg og bekoste SAP-kursene. SAP-kursene er rett og slett for dyre til at normale folk kan tenke på å ta dem som privatist, i tillegg til at de kan være uoverkommelige/meningsløse om man ikke allerede har solid data- eller økonomierfaring i bunn. Blir litt som å prøve å komme seg på plattform gjennom å kun ta sikkerhetskurset, uten å ha en oljerelevant fagutdanning i bunn.

Ivy, UiA har en master i informasjonssystemer som blant annet tar for seg SAP, MS Dynamics og diverse annet i kategorien enterprise systems.

IBM har support ja. Disse avdelingene holder gjerne til i India, Tsjekkia eller Irland, hvor man kan finne folk med brukbart utdanningsnivå til en mye lavere lønn enn i Norge. Jobber man hardt kan man kanskje avansere til teamleder lokalt, da tjener man nesten nok til å imponere en ufaglært SFO-assistent i Norge. Har hørt et par skrekkhistorier om å prøve å gå denne veien, det er sjelden vellykket.

Andre firma i noenlunde samme gate kan være HP, Accenture, CapGemini, Tieto, Logica og Steria.

Generelt kan jeg bare anbefale å finne deg oppgaver du trives med, uavhengig av firmaets størrelse. Jeg ble ikke mer (eller mindre) lykkelig av å jobbe i en forsvarsgigant med over 100,000 ansatte enn det jeg var hos et lite spesialistfelleskap hvor samtlige kunne få plass i en minibuss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...