Gå til innhold

Noen som har utført laparoskopi??


Plonk

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har fått utført laparoskopi? Jeg skal gjøre det i slutten av januar :o og lurer på om det er vondt eller skummelt eller hvordan det egentlig går for seg. Legen skal sjekke om jeg har endometriose og hvorfor jeg har så sinnsyke smerter rundt eggløsningen.

Noen med erfaring som kan fortelle litt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sterk grad av endometriose og har hatt tre larpaskopi operasjoner. Det er IKKE vondt.. Jeg ble lagt i narkose og våkna opp noen timer senere. Ble sendt ut igjen samme dag ene gangen, de andre gangene lå jeg der lenger pga at jeg var innlagt for smertebehandling, men det hadde ingenting med operasjonen å gjøre, men kroniske smerter.

Det er ikke farlig, og arret er lite. De syntes nesten ikke hos meg. De går som regel inn ved navlen og evt. nede ved hofta.

Det høres ut som endo det du beskriver, og jeg håper at OM det er det, at du har liten grad av det. Da vil de brenne bort disse. De går inn med kamera og ser og brenner de endo-cystene de ser om der er noen.

Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var jo kjekt å høre fra noen som har prøvd det og ikke bare fra en lege... Legen sa jeg blir sykmeldt en uke, var du det? Og hvor raskt etter inngrepet kan jeg forsøke å bli gravid? Og hva om jeg faktisk ER gravid når de gjør inngrepet...? Legen sa ikke noe om det, men jeg tenkte jo ikke på å spørre heller.

Vi har forsøkt å bli gravide i godt over et år nå, og lyktes i februar men så spontanaborterte jeg i mai. Det er jo ihvertfall et tegn på at ikke alt er riv ruskende galt der inne, men det er veldig slitsomt å ikke vite helt hva de smertene er for noe, og hvis det er endometriose, om det kan bli verre sånn at vi ikke kan bli gravide igjen... så det er bra at de skal inn og kikke litt.

På onsdag skal jeg ta graviditetstest hvis ikke mensen har kommet, det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt lap to ganger, jeg. Den ene gangen for endometriose som de fjernet, og da hadde jeg vondt i magemusklene etterpå. De kutter av nerver og sånn, selv om dette er en kikkhulssoperasjon.

Den andre gangen var en helt annen undersøkelse, men inngrepet var det samme. Hadde omtrent ikke vondt i det hele tatt.

Nå tar jeg alle operative inngrep veldig lett da, blir ikke dårlig av naskose eller noe sånn, og har alltid masse smertestillende til overs etter sykemeldingsperioden og sånn. Men likevel. Det jeg fortsatt er reddest for, er narkosen. Etterpå er jeg bare kjepphøy :wink:

Etter to lap har jeg kun ett arr i navlen og to-tre nesten usynlige godt under trusekanten. Kan se etter, men gidder ikke. Så ubetydelig er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde for noen år siden.

Ingenting å grue seg for. Fikk et lite sår i navlen og to på siden. Såret i navlen tok litt tid før det grodde, høyst sannsynlig fordi jeg har litt mave og at såret derfor ikke fikk luftet seg nok. :D

I motsetning til de andre her så hadde jeg sterke luftsmerter etter inngrepet. Verst var det faktisk i øverste del av overkroppen og skuldrene. Men det gikk fint med litt smertestillende. Samt masse bevegelse (trappegåing) for å få ut luften.

Lykke til!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, Jeg var ganske redd for lap. men det gikk mye bedre enn forventet. Litt oppblåst i magen, og noe smerter i mage og skulder, men med litt smertestillende synes jeg det gikk veldig bra. Var sykemeldt samme dag og en dag til, men så var det helg. Det var godt å få noen dager. Jeg fikk beskjed om å ta en graviditetstest, for du bør helst ikke være gravid under lapraskopien. Lykke til :ler:

Hilsen Krølla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg greide selvfølgelig ikke å vente med den graviditetstesten til i morgen som jeg hadde tenkt, og det var mot all forventning faktisk en svak og tynn strek der, men likefullt en strek!!!!!!! Nå som vi nesten hadde gitt opp håpet.

Så vi har svevd rundt i hele dag begge to :-)

Hvis alt går bra, kan det altså hende at jeg slett ikke skal ha noen laparoskopi i januar - men hvis ikke de rare smertene har tenkt å gi seg etter graviditeten, så vil jeg gjøre det senere. Det er fryktelig plagsomt å ha så mye vondt både rundt EL og rundt mensen.

En tidligere lege jeg snakket med sa at endometriose kan delvis helbredes av seg selv gjennom en graviditet. Er det noen her som vet noe om det?? Det høres jo litt snodig ut, egentlig. Men ville jo vært veldig praktisk da

:hoho:

Hilsen en lykkelig dame

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille gjest

Er det mulig!! Skulle akkurat til å skrive litt om min lap, men så meldingen din nederst! :o

Gratulerer! Det må jo bare være en lykke.

Sånn skal det være!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...