Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2012 #1 Skrevet 14. januar 2012 Hei Jeg har en datter som er 2,5 år, og hun har akkurat begynt i barnehage. Barnehagen virker hyggelig, og vi er egentlig fornøyd med den på mange måter, men det er 2 ting vi reagerer på. Nr 1, og egentlig det største ankepunktet, er at porten stort sett står åpen. De deler inngang med en skole, og skoleungdommene er jo så klart ikke nøye med å stenge porten etter seg. Denne står derfor åpen for det meste. Min datter er av typen som fort kunne funnet på å gå seg en liten tur ut i nabolaget, og vi syns dette føles litt utrygt. Vi tok opp bekymringen med styrer, og fikk til svar at "jo, men det er jo ikke SÅ farlig, for det er jo bare skolegården som ligger utenfor" Men det tar jo bare 1 minutt for en toåring å traske over skolegården, og ut på motorveien som ligger litt nedenfor..... Det er 5 ansatte i barnehagen. Men det er tydeligvis bare 1 av dem ute med barna om gangen. De andre er inne og slapper av med kaffekoppen. Har nesten aldri sett 2 stykker ute på en gang. Det vil si at den ene som er ute KAN jo ikke ha full oversikt over hva 19 barn gjør til enhver tid. Føler vi. Det er det andre ankepunktet vårt. Det beste hadde jo vært om det minst var 2, eller hvorfor ikke 3? Dette med å stenge porten er tydeligvis ikke viktig for dem, og da føler ikke vi oss helt trygge på at selv om vi evt tar det opp, så kommer det til å bli fulgt opp. Er vi hysteriske? Føler ikke at det er noen andre foreldre som reagerer på dette, hvorfor er det bare oss? Jeg har hatt eldre barn i andre barnehager, og i alle disse andre stedene var det helt påkrevd at porten skulle være lukket til enhver tid. Det skal sies at det kun er storbarnsavdeling i denne barnehagen, altså ingen ettåringer som stabber rundt, men det er flere som ikke er fylt 3 ennå, og de er jo tross alt ikke SÅ store. Hva kan vi gjøre med dette? Kan vi kreve at det blir satt igang tiltak, eller er det sånn at vi bare må akseptere at "sånn gjør de det her"?
Redbull Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 Sånn som du forklarer det så hadde jeg faktisk bytta barnehage... 2
Papirfly Skrevet 14. januar 2012 #3 Skrevet 14. januar 2012 Det er faktisk lovfestet hvor mange voksne det skal være per barn. De skal IKKE sitte inne og drikke kaffe og bare la én voksen være ute med dem. Meld fra til kommunen, for det der skal ikke skje. Det er en grunn til at en barnehage stenger hvis for mange ansatte er syke! Da er det nemlig ikke lov til å ha barnehagen åpen! Og det med porten... Jeg tror ikke du finner en eneste forelder i dette landet som mener at det er greit å la den stå åpen. Har selv barn i barnehage, og han stikker av om porten står åpen, det skal jeg love deg. Og det gjør mange andre barn også! Når barna er i barnehagen, har de ansatte det fulle ansvaret for dem og også for at de er trygge. Med fri ferdsel til motorvei er de ikke det. Hold ungen din hjemme fra barnehagen, søk over til en ny og meld fra.
Gjest TS Skrevet 14. januar 2012 #4 Skrevet 14. januar 2012 Problemet er det at det er jo ingen ledige plasser... Sukk. Vi er litt desperate nå, har allerede tatt ut barnet fra EN barnehage fordi det var umotiverte ansatte og dårlig opplegg, vi fikk plass i denne nye som så så lovende ut. Det er også oppsigelsestid, og det blir tungt å skulle betale dobbel barnehageplass i to mnd. Er det noen som vet om vi har eventuelle rettigheter i forbindelse med dette? Kan man gå til kommunen og kreve at de enten ordner det, eller finner en ny plass til oss?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #5 Skrevet 14. januar 2012 Har du tatt opp dette med leder? Hva med foreldreutvalget, kan umulig tro at de andre foreldrene synes det er greit at porten står oppe og at de ansatte sitter inne og drikker kaffe. Hvis det er en kommunal barnehage så ville jeg nok tatt det opp med kommunen hvis ikke noe annet hjalp. Åpen port og en voksen ute på 19 unger høres ikke ut som en bra kombinasjon...
Chiquita Skrevet 14. januar 2012 #6 Skrevet 14. januar 2012 Bare lurer på hvordan du vet at de andre ansatte er inne og 'koser seg med kaffekoppen', selv om du ikke ser dem ute.. Og 5 voksne på 19 barn tviler jeg på at det er...
Gjest TS Skrevet 14. januar 2012 #7 Skrevet 14. januar 2012 TS her Jo, det er faktisk 5 voksne. Dette er en privat barnehage. Jeg VET selvfølgelig ikke at de andre er inne og koser seg med kaffekoppen, men når det er det jeg ser hver gang jeg er der, så trekker jeg jo selvfølgelig konklusjon ut fra det. Jeg har som sagt aldri sett flere enn 1 ute. Jeg har også tilbrakt litt tid i barnehagen i forbindelse med innkjøring, og da var det slik det var.
Gjest WendyClear Skrevet 14. januar 2012 #8 Skrevet 14. januar 2012 (endret) I de aller fleste barnehagene jeg har jobbet finnes det regler om hvor mange som skal være ute av gangen. Regelen sier gjerne 5-6 barn per voksen. Det er også spesifikke rettningslinjer på dette i enkelte kommuner. Det finnes ingen lovbestemmelse om hvor mange som skal være på vakt av gangen, men § 18 i barnehageloven sier : "Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet”. Ta dette opp med barnehagen, da det ikke er tilfredstillende med kun 1 ute alene med 19 barn, da regner jeg også med at aldersgruppen er veldig spredt(?) - noe som kan føre til enda større komplikasjoner for denne ene stakkaren som skal passe på alle sammen. Finner ikke link til klare restriksjoner når det kommer til gjerde og port, men i et skriv fra regjeringen sies det at inngansport skal ha tilfredstillende med barnesikring som skal være mulig å åpne for voksne. Jeg vil tro de da forventer at barnesikringen på porten skal være i bruk til enhver tid, og det er ikke for mye å forlange at de setter opp en lapp med "lukk porten etter deg". Endret 14. januar 2012 av WendyClear
Kosemose Skrevet 14. januar 2012 #9 Skrevet 14. januar 2012 Det første man bør gjøre er å ta det opp direkte med de det gjelder. Dvs styrer i barnehagen. Hvis du har gjort det men likevel ikke er fornøyd, så skriver du et brev til kommunen du bor i. Der forklarer du hva du er misfornøyd med, også skriver du at du har tatt det opp med bhg, men at du også ber du om en vurdering fra kommunens ståsted. Det mest ryddige er å gi en kopi av dette brevet til barnehagen, slik at du spiller med åpne kort, siden du tross alt skal forholde deg til barnehagen hver dag. Dette kan du gjøre selv om barnehagen er privat. De fleste private barnehager mottar støtte fra kommunen og da er kommunen tilsynsmyndighet. 1
Harlekin Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 Porten SKAL lukkes. Utrolig at de ikke ser problemet i barnehagen. Jeg hadde virkelig vært redd for at barnet mitt skulle ha stukket av. Dette bør du tar videre. Er det ingen av de andre foreldrene som reagerer?
Gjest Janne Skrevet 14. januar 2012 #11 Skrevet 14. januar 2012 TS her Jo, det er faktisk 5 voksne. Dette er en privat barnehage. Jeg VET selvfølgelig ikke at de andre er inne og koser seg med kaffekoppen, men når det er det jeg ser hver gang jeg er der, så trekker jeg jo selvfølgelig konklusjon ut fra det. Jeg har som sagt aldri sett flere enn 1 ute. Jeg har også tilbrakt litt tid i barnehagen i forbindelse med innkjøring, og da var det slik det var. Så du velger faktisk å konstruere en løgn om at de sitter inne med kaffekoppen vel vitende om at du lyver? Forventer du at noen skal ta resten av tråden seriøst? Når er du i denne barnehagen da? Når de er nær stengetid, eller driver du å overvåker barnehagen hele dagen...? 2
Gjest Dragoline Skrevet 14. januar 2012 #12 Skrevet 14. januar 2012 Porten skal være igjen. Slik er det bare. Tok dette opp i ny barnehage jeg også. De hang opp lapp på porten om at den skal være lukket. Alltid alltid uten unntak.!!!! Ring kommunen om ikke barnehagen tar deg alvorlig.
Gjest Dragoline Skrevet 14. januar 2012 #13 Skrevet 14. januar 2012 Er det privat barnehage ringer du selvfølgelig styrer.
Chiquita Skrevet 14. januar 2012 #14 Skrevet 14. januar 2012 Det finnes også barnehager uten gjerde... !!! Går bra det også. (Jeg har tom jobbet i en - med E6 150 meter unna, og en liten innsjø 150 meter i annen retning) Men et slikt opplegg krever mer enn 1 voksen ut om gangen da. .
Harlekin Skrevet 15. januar 2012 #15 Skrevet 15. januar 2012 Det finnes også barnehager uten gjerde... !!! Går bra det også. (Jeg har tom jobbet i en - med E6 150 meter unna, og en liten innsjø 150 meter i annen retning) Men et slikt opplegg krever mer enn 1 voksen ut om gangen da. . Jeg synes ærlig talt det hørtes ganske risikabelt ut. 1
Chiquita Skrevet 15. januar 2012 #16 Skrevet 15. januar 2012 Jeg synes ærlig talt det hørtes ganske risikabelt ut. Det var det absolutt ikke. Men det handler om de voksne, og om tillitten og avsvaret som barna får. (og det var ikke småbarnsavdeling, bare 3+)
kaprifolen Skrevet 16. januar 2012 #17 Skrevet 16. januar 2012 Ta det opp med fau? Helt sikkert ikke bare du som reagerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå