hurumhei Skrevet 14. januar 2012 #1 Skrevet 14. januar 2012 (endret) Sivilingeniører har ganske gode lønnsbetingelser, men hvor mange timer er det egentlig vanlig at de jobber i uka? La oss si en som er utdannet innnen bygg, energi eller liknende. Er klar over at det kan være store sprik her, men kanskje du kan dele din erfaring med dette, eller kjenner noen som er sivilingeniør? Jeg ser for meg at det er mye overtid innbakt i denne lønnen, kanskje tar jeg feil? Tenker først og fremst på private bedrifter, men kom gjerne med erfaringer fra stat/kommune! Endret 14. januar 2012 av hurumhei
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 Jeg jobber ikke som bygningsingeniør da, men jobber i det private. Overtid er innbakt i lønnen, men arbeidstiden kan variere ganske mye alt etter hva som er på gang. På det jevne har jeg vel 3-6 overtidstimer i uka, men kan dessuten risikere å bli kalt ut på et øyeblikks varsel dersom det er noe spesielt som pågår. Dette er når livet er rolig og fredelig. Men jeg har også opplevd perioder med 3-6 timer overtid pr. dag, men dette pågår vanligvis ikke så mange uker i strekk. Meste jeg har vært oppe i er drøye 400 overtidstimer på et år. (Før loven ble endret til maks 200) .
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Kjenner en sivilingeniør som jobber i det private. H*n jobber med et stort og viktig prosjekt, og de siste månedene har h*n jobbet mye overtid, rundt 10-11 t i uka. Noen uker har det vært enda mer. I påsken (helligdagene) skulle h*n ha fri, men måtte i stedet jobbe 10-timersdager. Er ganske sikker på at h*n har betalt overtid. I andre prosjekter har det vært 0-5 t overtid i uka, så det som gjøres nå er litt ekstremt ettersom jeg har forstått.
Surriball Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Jeg skal bli siv.ing., og er vel egentlig ikke helt klar for masse overtid ol. Synes studietiden har vært veldig lang og hard med MASSE jobbing døgnet rundt, og ser egentlig frem til 8-16-jobbing etter endt studietid. Men det er ting som tyder på at det ikke går den veien
ava1987 Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Jeg skal bli siv.ing., og er vel egentlig ikke helt klar for masse overtid ol. Synes studietiden har vært veldig lang og hard med MASSE jobbing døgnet rundt, og ser egentlig frem til 8-16-jobbing etter endt studietid. Men det er ting som tyder på at det ikke går den veien Du kan jo alltids ta PPU og bli lærer Hyggelige og relativt rolige arbeidsdager + lang ferie.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Jeg jobber 134 dager i året, offshore.. men i travle år (som nå), blir det en del ekstra dager hvis man vil. Det er jo ikke standard siv.ing. jobbing, jobber 12 timer i døgnet, 7 dager i uka når jeg er ute.
feuerstein Skrevet 16. april 2012 #10 Skrevet 16. april 2012 Hos meg går det i perioder, noen uker med 37.5 (eller mindre, hvis jeg vil avspasere), andre uker og måneder er det slik at jeg slutter å føre timer når jeg passerer hva som er lovlig, å reellt gå 70-80 timer over lovlig maks pr måned er ikke veldig uvanlig. Jeg er uansett ikke timelønnet, så jeg taper ingenting på å utelate timer slik. Nå i påsken hadde jeg 29 timer på lørdag-søndag fordi et system gikk ned hardt og jeg var en av to i konsernets europeiske del som kunne fikse det. Vet at kolleger i andre avdelinger ligger jevnt på 37.5 timer, så jeg har saktens muligheten til å trappe ned den dagen jeg ikke synes jobben min er fantastisk.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #11 Skrevet 16. april 2012 Jeg skal bli siv.ing., og er vel egentlig ikke helt klar for masse overtid ol. Synes studietiden har vært veldig lang og hard med MASSE jobbing døgnet rundt, og ser egentlig frem til 8-16-jobbing etter endt studietid. Men det er ting som tyder på at det ikke går den veien Jeg er AB i innlegg # 4. Når det gjelder arbeidstid er det store variasjoner, og det kommer veldig an på hva man arbeider med samt arbeidsoppgavene man har. Det er nok også variasjon mellom de ulike firmaene. Det er også stor variasjon mellom prosjektene man jobber med. På arbeidsplassen til sivilingeniøren jeg kjenner er det mange som ikke jobber overtid, eller som jobber overtid svært sjelden. Men de arbeider på andre prosjekter, og mange har også litt andre arbeidsoppgaver. Skal du har de mest interessante og krevende/utfordrende (og best betalte?) jobbene må du nok forberede deg på å jobbe en del overtid i perioder. Hvis du ikke er så interessert i de mest utfordrende arbeidsoppgavene er det mange jobber der du ikke må jobbe så mye/noe særlig overtid
Surriball Skrevet 16. april 2012 #12 Skrevet 16. april 2012 Jeg er AB i innlegg # 4. Når det gjelder arbeidstid er det store variasjoner, og det kommer veldig an på hva man arbeider med samt arbeidsoppgavene man har. Det er nok også variasjon mellom de ulike firmaene. Det er også stor variasjon mellom prosjektene man jobber med. På arbeidsplassen til sivilingeniøren jeg kjenner er det mange som ikke jobber overtid, eller som jobber overtid svært sjelden. Men de arbeider på andre prosjekter, og mange har også litt andre arbeidsoppgaver. Skal du har de mest interessante og krevende/utfordrende (og best betalte?) jobbene må du nok forberede deg på å jobbe en del overtid i perioder. Hvis du ikke er så interessert i de mest utfordrende arbeidsoppgavene er det mange jobber der du ikke må jobbe så mye/noe særlig overtid Skjønner. Det hørtes jo egentlig litt betryggende ut. Jeg har liksom aldri brent for yrkesvalget, det var vel mer at det bare ble sånn fordi det ikke var så mye annet som så særlig spennende ut, jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på det meste og da kunne jeg like gjerne ta noe som var litt vanskelig. Men jeg er lei av skole, hard jobbing og innimellom søvnløse netter hvor jeg bare tenker på alt jeg burde ha gjort og alt som står igjen. Merker at jeg egentlig mest ser fram til å bli ferdig sånn at jeg kan få slappet av litt. Jeg er ikke mer ambisiøs enn at jeg vil ha arbeidsoppgaver som krever at jeg bruker hodet, men ikke noe svært lederansvar hvor alt står og faller på meg. Jeg ønsker meg et interessant, hyggelig livsopphold, med tid til å stifte familie og pleie vennskap (og sitte i sofaen og slappe av). Tviler på at jeg kommer til å søke meg til gigantiske prestisjetunge selskap som Statoil... Hehe, merker jeg er litt negativ i dag Ikke meninga å kuppe tråden din helt, TS!
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #13 Skrevet 16. april 2012 Til dere som har kommentert - hva er lønnen i forhold til timer? Får dere som jobber mye overtid en fastlønn eller skriver dere timer i tillegg?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #14 Skrevet 16. april 2012 Til dere som har kommentert - hva er lønnen i forhold til timer? Får dere som jobber mye overtid en fastlønn eller skriver dere timer i tillegg? Jeg er AB i # 4 og # 11. Den siv.ingen som jeg kjenner har betalt pr. time og får betalt overtid.
Tropic Skrevet 16. april 2012 #15 Skrevet 16. april 2012 (endret) Skal man ha de best betalte jobbene så må man ofte beregne å jobbe MYE overtid, vet om flere som jobber 10-12 timers arb.dager HVER dag! De i konsulentbransjen jobber ofte lange dager. Kjenner også de som jobber i det offentlige, og de som tar doktorgrad, de tjener betraktelig mindre, men fremdeles en god lønn, og de jobber mer vanlige uker. 8-16. Så du MÅ ikke jobbe lange dager, men da får du heller ikke den beste lønnen. Til dere som har kommentert - hva er lønnen i forhold til timer? Får dere som jobber mye overtid en fastlønn eller skriver dere timer i tillegg? De jeg kjenner som jobber mye "over"tid får ikke overtidsbetalt, de har oppdrag som de får provisjon på og de bestemmer selv hvor mye de vil jobbe, de kan droppe å jobbe overtid, men da tjener de jo heller ikke bra. Andre har overtidsbetalt, mens andre har høy årslønn og det er med tanke på at de kommer til å ha lange dager. De fleste fører altså ikke overtidstimene, men med den årslønnen så klager de ikke for det, for å si det sånn. De vet når de tok jobben at det blir lange dager, ellers hadde de heller ikke fått den lønnen. Håper dette ga deg litt svar. Endret 16. april 2012 av Tropic
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #16 Skrevet 16. april 2012 Da stemmer nok teorien min om at det faktisk ikke eksisterer yrker hvor man tjener mye uten å jobbe mye. Selv ikke leger gjør det, selv om folk tror det.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #17 Skrevet 17. april 2012 Leverte masteroppgaven på NTH ( ) til jul og begynte i jobb på nyåret. Jeg gikk bevisst etter en 8-16 jobb og har fått det, med unntak av enkelte småperioder før deadline eller om det dukker opp spesielle saker som må løses. Lønn like under 500k i året. Kunne nok fått bedre lønn, men det ville medført utvidet arbeidstid.
hurumhei Skrevet 18. april 2012 Forfatter #18 Skrevet 18. april 2012 Leverte masteroppgaven på NTH ( ) til jul og begynte i jobb på nyåret. Jeg gikk bevisst etter en 8-16 jobb og har fått det, med unntak av enkelte småperioder før deadline eller om det dukker opp spesielle saker som må løses. Lønn like under 500k i året. Kunne nok fått bedre lønn, men det ville medført utvidet arbeidstid. Hvilken linje gikk du på, og jobber du i privat bedrift eller statlig/kommunalt?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #19 Skrevet 19. april 2012 Hvilken linje gikk du på, og jobber du i privat bedrift eller statlig/kommunalt? Gikk bygg og jobber i privat bedrift som er eid av det offentlige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå