Gå til innhold

Hvordan rette opp i bleket hår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp her...

For en liten stund siden gikk jeg fra mørk rød/brun til lys - eller rettere sagt gul og orange. Jeg bleket det med striper to ganger først, før jeg bleket hele håret en gang. Det er faktisk mye bedre enn det var, men det ser strengt tatt fortsatt ikke ut. Og det jeg lurer på er: Hva skal jeg gjøre for å fikse det?

Det er helt lyst ved røttene, deretter blir det gult og jo lengre mot tuppene du kommer, jo mørkere orange blir det. Så egentlig er ganske store deler av håret ganske mørkegult/orange.

Jeg har prøvt lilla og sølvsjampo, det hjelper litt, men ikke i det store og hele. Jeg kommer ikke til å bleke det mer, men er det trygt å farge over? Når fargen er i så mange nyanser, vil ikke det slå ut på hårfargen? Jeg vet man burde tilsette røde pigmenter før man farger det for ikke å få grønt hår, men gjelder det når håret mitt er ganske så rødlig av det gule og orange som nå?

Optimalt ønsker jeg meg en fin, honningblond farge, men det kan gjerne være litt kaldere eller mørkere for den saks skyld (jeg er naturlig blond, og har derfor veldig lyse øyenbryn - synes det er slitsomt å måtte sminke/farge disse, og vil derfor at det skal se naturlig ut ift hårfargen).

Her er noen eksempler på hva jeg kunne tenkt meg:

Litt mørk, men fin

Lysere enn håret mitt er i tuppene nå, men..

Min lenke

Min lenke

Min lenke

Akkurat nå ser jeg litt slik ut, men med enda mørkere/mer orange tupper:

Min lenke

Evt slik som bildet til høyre her, bare med enda lysere hårrøtter

Min lenke

Med andre ord: Mye ujevnheter i fargen(e)!

Burde jeg rett og slett farge håret en del mørkere, også heller stripe det litt lysere hos en frisør?(Leste om noen andre som oppnådde et flott resultat på den måten) Jeg har egentlig ikke råd til det heller, men striping kan til nøds gå.

Aller helst håper jeg noen har noen gode råd til hvordan jeg best kan gjøre det hjemme og hvilken metode jeg burde bruke, og evt hvor mye mørkere jeg må gå.

Takker på forhånd for alle tips og innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er kvaliteten på håret ditt etter all blekingen da? Om du virkelig vil ha det lyst må du bare fortsette å bleke det. Har vært gjennom samme prosess som deg 2 ganger, mitt hår ble veldig slitt, jeg gjordet dette hos frisør begge ganger. Om du begynner å farge det mørkt i igjen for så å stripe det blir det det samme som om du farger eller striper det som det er nå. Om jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til frisøren og evt helbleket eller tatt tykke foliestriper over hele håret. Deretter ville jeg bedt dem stusse det og innvestert i en god hårkur. Rekden cat proteinkur og Redken all soft fuktighetskur, det kan du forsåvidt kjøpe på nett billig:-) I tillegg ville jeg fortsett å bruke den sølvshampoen, den fra Loreal er ganske bra. Den vil ikke funke på håret ditt nå ettersom det er for oransje. Det må være kun litt gulskjær om det skal funke. Tror dette er den beste måten å gjøre det på for å få håret blondt og allikevel ikke ødelegge det helt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kvaliteten på håret ditt etter all blekingen da? Om du virkelig vil ha det lyst må du bare fortsette å bleke det. Har vært gjennom samme prosess som deg 2 ganger, mitt hår ble veldig slitt, jeg gjordet dette hos frisør begge ganger. Om du begynner å farge det mørkt i igjen for så å stripe det blir det det samme som om du farger eller striper det som det er nå. Om jeg var deg ville jeg tatt meg en tur til frisøren og evt helbleket eller tatt tykke foliestriper over hele håret. Deretter ville jeg bedt dem stusse det og innvestert i en god hårkur. Rekden cat proteinkur og Redken all soft fuktighetskur, det kan du forsåvidt kjøpe på nett billig:-) I tillegg ville jeg fortsett å bruke den sølvshampoen, den fra Loreal er ganske bra. Den vil ikke funke på håret ditt nå ettersom det er for oransje. Det må være kun litt gulskjær om det skal funke. Tror dette er den beste måten å gjøre det på for å få håret blondt og allikevel ikke ødelegge det helt!

Håret mitt er veldig slitt og porøst, og det å bleke det mer tror jeg ikke er et alternativ. Når jeg stripet det lysere fra mørkt hår denne gangen så gjorde jeg det selv og ikke så nøye, så det ble flekkete og stygt. Jeg tenker på om det blir bedre å farge det mørkere og stripe det litt lysere hos en frisør, for deretter å gjøre dette jevnlig så det blir lyst nok over tid - men allikevel holder seg fint gjennom hele prosessen.

Og jeg har ikke lyst til å gå til frisør før jeg vet hva jeg burde gjøre, for når jeg er der blir jeg nok anbefalt en hel masse også ender jeg opp med å bruke tusenvis av kroner :fnise: Har ikke så mye penger å rutte med, så jeg vil helst ha det så billig som mulig.

Jeg har gått med håret som nå en god stund, og det ser jo helt forferdelig ut, men jeg bryr meg ikke sååå mye at jeg må fikse alt opp igjen hos frisør, jeg vil helst bare få en finest mulig resultat hjemme - og helst uten mer bleking. Jeg vet jeg er kravstor nå, men håper egentlig noen har en vidunderkur :fnise:

Jeg har bare lyst til å kjøpe en mørkere farge i morgen, men jeg vet ikke hvordan jeg kan få fargen jevn når håret mitt nå er så ujevnt, og jeg er redd for å ende opp med grønt eller alt for rødt hår, eller mye mørkere resultat enn på pakninga.

Huff... Fikk du ditt hår til å bli helt gulskjær-fritt? Fordi du bleket det helt til det ble sånn, eller en kombinasjon av det og sølvsjampo? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp igjennom denne prosessen selv. Men i mitt tilfelle var det ganske mange år siden jeg hadde farget håret, og derfor ble godt over halve hodet mitt veldig lyst ganske fort. Jeg prøvde å påføre blekingen i tuppene for å vente en god stund og så påføre nærmere hodet, men det ble lysest nærmest hodet allikevel. Grunnen til det er at varmen fra hodebunnen får prosessen til å gå mye raskere. Anyways. Når jeg var lys nok øverst, så begynte jeg å "spotbleke" tuppene ettersom noen tupper allerede var lyse nok. Dette gjorde jeg... 2 ganger, 2 bokser bleking hver gang.

Siste gangen merket jeg at det ikke lysner nevneverdig mye, så jeg tror håret med farge i er mye vanskeligere å bleke enn det naturlige håret.

Til sist farget jeg hele skiten i en lys askeblond farge, som gjorde at håret ble mye mindre gult og som også lysner det en halv til en tone eller så. Tuppene mine er enda pittelitt mørkere enn resten, men det tar jeg bare å klippet av litt etter litt. :) Ingen som syns det er til å legge merke til uansett. Værre med blåfargen jeg får av blåshampoen min fra fudge :P

Forresten kan man dynke håret i kokosolje dagen før man skal bleke håret (+at man ikke vasker det på 3 dager elns før man bleker det) for å beskytte håret under blekningsprosessen. Man kan også bestille oljebaserte blekekits fra utlandet. Redken har en god og mild oljebleking. Wella blondor skal også være snillere mot håret.

Generelt er slike boks-bleke kits vi får kjøpt i Norge døden for å bruke for å lysne håret så mye som du og jeg vil. De er enten alt for svake, eller alt for sterke og gjør unødvendig skade på håret. Man får og kjøpt bleking uten ammoniakk.

Stargazer og la roche directions har blekekits som funker ok, men det beste er nok de dyrere merkene som wella og redken f.eks.

Håret mitt er også veldig skadet, men jeg bruker bare gode produkter og får det til å se anstendelig ut med naturlige oljer (kokosolje, arganolje, mandelolje, castorolje ++) masse hårmasker fra forskjellige merker og så lite varmebehandling som mulig. Bruker sjeldent stylingprodukter, og behandler håret som en.. Skjør baby eller noe :P

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, om håret ditt er dom hun til høyre på det siste bildet du linket til... Så er det evig nok å bruke en svak blekeoppløsning på tuppene, og deretter tone håret etter en stund. Å tone håret er som å bruke en blåshampo, bare kjemisk. Man blander toneren med peroxid, og har i håret.

Wella white lady og ivory lady tror jeg kan funke bra!

Her er mitt hår, dog gjorde et crappy mobilkamera tuppene mine mørkere enn de er i virkeligheten. Og toppen er kanskje litt mørkere.

post-32881-0-50947800-1326513075_thumb.j

Toppen er nok litt mørkere irl og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Personlig ville jeg vært forsiktig med og legge en mørk farge på bleking, det kan faktisk bli verre. Vil du gjøre det bør du bruke an avfarging først. Hadde selv et uhell i november og ville rette dette opp umiddelbart, og gikk til min frisør. Hun anbefalte meg noe som heter Colour erasce eller noe, som var mildere mot håret enn vanlig avfaring. Utifra hva jeg har erfart selv, må man fjerne alle fargepigmenter i håret, før man kan farge det mørkere etter bleking. Anbefaler en tur til frisøren for råd i hvertfall, bruk de for hva de er hvert. Jeg har endt opp med grønt, lilla og grått hår etter feil farging. Invister også i en god prodeinkur som joico k-pak, fåes på blush.no og blivakker.no til en rimeligere pris enn frisøren. Om du invisterer i hele serien tror jeg det vil gjøre underverker. Synes du skal ta deg en tur til frisøren i morgen, og bare spørre om råd. For meg vil en behandlig med avfarging og ny farge koste 1500 kr, men jeg har hår til langt under puppene. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...