Wouxun Skrevet 14. januar 2012 #1 Del Skrevet 14. januar 2012 Hva ville dere gjort hvis dere hadde kjøpt en brukt bil av privat selger, dere får beskjed av selger at den er rustfri, og etter det du selv kan se ser du ingen rustflekker... Men, etter hver gang du vasker bilen så dukker den ene rustboblen opp etter den andre, og ved nærmere ettersyn er det faktisk tape som har blitt tapet over rustflekkene og lakket enkelte steder som ikke synes så godt!! Nå er gode råd dyre, hva ville dere gjort? Og bilen har du ikke hatt i mer enn 1 mnd!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 14. januar 2012 #2 Del Skrevet 14. januar 2012 Jeg hadde aldri havnet i en slik situasjon fordi jeg sjekker bilen nøye før kjøp. Når man kjøper bil så må man se veldig nøye, gjerne ta på bilen og kjenne etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epifant Skrevet 14. januar 2012 #3 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Bruktbilregel nummer 1 og 2: "Rustfri" betyr aldri rustfri, og "strøken" betyr aldri strøken Først og fremst ville jeg ha undersøkt om det er en normal mengde rust i forhold til bilens alder, generelle tilstand og årsmodell (noen biler/årganger ruster mer enn andre). Dersom det er det tviler jeg på du vil komme noen vei med en eventuell tvist, ettersom rust maskert av teip BØR være synlig ved inspeksjon, og lakk over rustflekkene kan bli vanskelig å bevise at selger visste om. Og rust på en bruktbil bør kunne forventes. Selvsagt innenfor rimelige grenser, men du nevner ingenting om hva slags bil det er snakk om. Eventuelt kan du få en advokat til å skrive et litt bryskt brev til selger om at "appropriate action will be taken" med mindre kjøpet heves. Men en slik prosess kan fort sluke både tid, energi og penger... Endret 14. januar 2012 av Epifant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #4 Del Skrevet 14. januar 2012 Det høres ut som selger forsøkte å lure deg, men problemet er å dokumentere det nok til å kjøre en sak. Var "rustfri" en muntlig beskjed, eller har du det skriftlig i kontrakt/annonse? Sørg for å dokumentere feilene med bilde, med en gang du oppdager dem. Har bilen unormalt mye rust i forhold til alder/pris, eller betalte du så lite at man må regne med noe rust? Dette er ting som blir tatt med i vurderingen, dersom du kjører en sak på det. Naf skriver litt mer utfyllende om dette her, sjekk også videre linker på siden: http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Lover-og-regler/Reklamasjon-ved-kjop-av-bil/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 16. januar 2012 #5 Del Skrevet 16. januar 2012 Du har mye å gå på hvis du har det skriftlig. Har du det muntlig, så er situasjonen straks verre. Det hele avhenger rett og slett hva du har fått i kontrakten. Som forrige innlegg sier, står prisen i forhold til bilens alder og tilstand? Hvis det kan legges vekt på at prisen tilsvarer en slik bil i god stand, så ville jeg tatt tiden til å klage og eventuelt bringe dette inn for konfliktråd. Det finnes fler slike saker hvor kjøper kommer godt ut av det. Og, til alle disse som påstår at de "sjekker bilen godt, og aldri ville havnet i disse situasjonene" - spar verden for prekener. Selv gode bilkjennere driter på draget fra tid til annen, aksepter det og slutt med hoveringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Baronesse Skrevet 17. januar 2012 #6 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) ... Endret 7. juni 2012 av Baronesse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå