Gå til innhold

betennelse i sydd sår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk et sår som ble sydd for nesten to uker siden, og tok stingene for noen dager siden.. Jeg har nok plukket litt for mye på det, så nå er det hovent, rødt og væsker.. Det er i albueleddet, så det gjør vondt når jeg bøyer armen og når jeg strekker den ut.. Legenvaktlegen som sydde sa jeg måtte ta kontakt med legen dersom det ble hovent, rødt, væsket, feber, og understrekte flere ganger hvor viktig det var.. Men må jeg virkelig det? Vil det ikke roe seg ned av seg selv etterhvert? Jeg har (foreløbig) ikke feber..

Også lurer jeg på, når det blir sydd, skal ikke såret bli helt lukket da? Der stingene var er det små men ganske dype "hull"...

Skrevet

Jeg fikk et sår som ble sydd for nesten to uker siden, og tok stingene for noen dager siden.. Jeg har nok plukket litt for mye på det, så nå er det hovent, rødt og væsker.. Det er i albueleddet, så det gjør vondt når jeg bøyer armen og når jeg strekker den ut.. Legenvaktlegen som sydde sa jeg måtte ta kontakt med legen dersom det ble hovent, rødt, væsket, feber, og understrekte flere ganger hvor viktig det var.. Men må jeg virkelig det? Vil det ikke roe seg ned av seg selv etterhvert? Jeg har (foreløbig) ikke feber..

Også lurer jeg på, når det blir sydd, skal ikke såret bli helt lukket da? Der stingene var er det små men ganske dype "hull"...

...du sa jo nettopp svaret?

Svaret er JA, det må du. Betennelse i lukket sår kan være farlig, og vedvarende betennelse kan gå i beinet.

• Liker 4
Skrevet

Hei, eg har vært operert 5 ganger i mitt liv, eg sier bare: SKJERP DEG OG KOM DEG TIL LEGE!! D kan, som i mine tilfeller, være sykehusbakterier! D trenger du i såfall penicillin for å bli bra av! God bedring, eg håp for din del at d går bra :)

Skrevet

Betennelse i sydde sår er farlig, ja .. du kan jo vente til i morgen da, evt, mandag om du IKKE får feber, da burde du dra til legevakt..

Det blir jo helt lukket, men det må jo være mellom mellom stingene! Det lukker seg etter noen dager .. skal jo være på i en 7-10 dager så..

Skrevet

Men det er snakk om en liten betennelse, da, og jeg har som sagt ikke feber.. Er ikke sykehusbakterie, var kun på legevakta for å sy.. Jeg kan vel vente til mandag? Kan da få en sykepleier jeg kjenner til å se på det...

Skrevet

Jeg holdt på å måtte amputere i sommer fordi jeg fikk en infeksjon som utviklet seg kjempefort! Hadde jeg ikke kommet meg til legen med en gang, hadde jeg måttet amputere... Riktignok var min tå blå på slutten, men det var ikke mange dagene etter operasjonen at dette skjedde...

Skrevet

Herregud, merker jeg blir oppgitt... KOM DEG TIL LEGEN!! Når legen har sagt at det er svært viktig at du tar kontakt ved eventuell infeksjon (som det forøvrig ikke er tvil om at du er i ferd med å få), ja da gjør du jammen meg det. Vil du virkelig vente til du begynner å få feber, som er temmelig alvorlig i forbindelse med sårinfeksjon, før du går til legen?

Jeg begriper ikke hvorfor du er villig til å gamble med din egen helse når det gjelder noe som kan løses enkelt og greit med en antibiotikakur, men som kan utvikle seg til en alvorlig infeksjon, i verste fall med sepsis/blodforgiftning og amputasjon. Ja, amputasjon. Jeg har utallige ganger sett folk måtte amputere kroppsdeler og ligge med alvorlig blodforgiftning fordi de ikke tar sin egen kropp på alvor når det gjelder sårinfeksjoner. Tro meg, du vil ikke at det skal gjelde deg.

Det er virkelig ikke meningen å virke krass eller nedlatende, men jeg blir oppriktig bekymret over at du ikke ser ut til å ta det på alvor, og heller velger å vente. Infeksjon i operasjonssår er ikke til å spøke med, og det er bedre å dra til legen en gang for mye enn en gang for lite.

Lykke til!

Skrevet

Du kan få bakterier i deg på legevakta også, det e ingen spøk å få d :( Første og siste gangen eg ble operert mått eg ha hjelp av sykepleiera t å rens såret HVER dag :'( Første gangen kunne eg ikke en gang pille på såret fordi eg hadde gips på såret, så betennelsen hadde du kanskje kunnet fått betennelse uansett..

Skrevet

Du kan få bakterier i deg på legevakta også, det e ingen spøk å få d :( Første og siste gangen eg ble operert mått eg ha hjelp av sykepleiera t å rens såret HVER dag :'( Første gangen kunne eg ikke en gang pille på såret fordi eg hadde gips, så betennelsen hadde du kanskje kunnet fått uansett..

Skrevet

TS her.. Men det er ikke snakk om et oprasjonssår, da!

• Liker 1
Gjest laurine
Skrevet

Operasjonssår eller ikke, det var et sår. Et lite sår som må sys, og er betent, kan gi like mye konsekvenser som et operasjonssår som er betent.

Kom deg til lege.

Skrevet (endret)

Dette minnet meg litt om denne tråden. Du vet at du egentlig bør komme deg til legen fordi legevakta har sagt at du må komme deg dit hvis akkurat dette skjer, også gidder du ikke. Ingen av oss kan hjelpe deg noe med dette, bare en lege kan gjøre dette. Hvis du er for lat til å reise til legevakten får du i det minste ringe de og høre.

Endret av rox
  • Liker 2
Skrevet

Det spiller da vel ingen rolle om det er operasjonssår eller ei!! Er du seriøs nå? Et sår er et sår, og du er pent nødt til å komme deg til legen!

Jeg spør deg igjen: er du virkelig villig til å gamble med din egen helse på denne måten? Er det virkelig så vanskelig å komme seg til legen?

Skrevet

Jeg holdt på å miste en finger pga betennelse. Jeg hadde ikke kuttet eller sydd i fingeren og heller ingen feber. Måtte gå med armen i fatle og ta penicillin i flere uker. Ring legevakta snarest.

Skrevet

Jo, bruddet eg hadde i ankelen ble operert FØR de tok på gips :(

Skrevet

Gå til legevakta. Sår er sår, og betennelse er betennelse. Har ikke ord for at du risikerer å pådra deg en stygg, stygg skade istedenfor å gidde å vente 20 minutter på legevakta.

"En sykepleier du kjenner"? Skjerp deg. Få en lege til å se på det.

Skrevet

Det er viktig å ta kontakt med legen nå TS. Jeg gikk i flere uker med en infeksjon i en fistel som hadde oppstått etter en operasjon. Jeg hadde ikke noe feber, men en høy CRP. Min infeksjon var forårsaket av bakterien Staphylococcus Aureus og det er en av de bakteriene leger frykter mest i sår. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ha mistet foten om jeg hadde kommet noe senere til sykehuset. Jeg lå flere døgn med intravenøs antibiotika, å det vil du ikke ha. Gå å få behandling før den blir så ille :klemmer:

Skrevet

Går nok bra og vent til mandag, dere overdriver såå..

Tror ikke det kan sammenlignes med ditt kne EryMax .....

Skrevet

Får man beskjed fra fagpersonell om at man ska t lege med betente sår du blubba, da bør man dra om man vil sitt eget beste! Det mange av fagpersonell ofte har erfart er at mange kommer for seint til lege, og da kan man i verste fall måtte amputere d lemmet som er skada som følge av betennelse! Jeg har en bekjent som måtte amputere foten sin på grunn av det, og leve med d er ingen spøk :(

Skrevet

Går nok bra og vent til mandag, dere overdriver såå..

Tror ikke det kan sammenlignes med ditt kne EryMax .....

Du vet ikke hva slags sår som ble sydd, og du er heller ikke medisiner. Så skal hun følge rådet til random person på nett, eller rådet fra de som sydde såret hennes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...