AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Har en herlig hund på mange måter. Han er glad og fornøyd, lydig, lett å ha med å gjøre, som regel. Men innimellom så er han så frustrerende. Iste gikk jeg ut, motivert og klar med verdens beste gobiter for en økt med lydighet. Det var det bare å drite i. Bikkja enset meg ikke en gang, gav totalt blaffen i meg, og hørte overhode ikke. Ignorerte meg totalt. Da jeg til slutt fikk oppmerksomheten hans, og han gjorde som han skulle, spyttet han ut gobiten for å fortsette å snuse. Prøvde og prøvde, og ble til slutt så frustrert at jeg tok tak i han. Dette er ikke noe jeg normalt gjør, på 5 år har jeg tatt tak i han to ganger... Har utrolig dårlig samvittighet, men samtidig er jeg så ekstremt frustrert og lei. Det er så ufattelig umotiverende å skulle trene, også nekter han. Bare gjør alt annet, snuser, markerer, ignorerer meg. Jeg føler vi ikke alltid er på bølgelengde. Noen ganger så er vi perfect match, trener som bare det, har et utrolig godt sammarbeid og bare har det knall. Men etter noen mnd så pang, er jeg så utrolig lite intressang og han totalt driter i meg. Funker ikke å trene, han bare oppfører seg som en idiot på tur og alt blir bare feil. Har prøvd det meste, men får ikke oppmerksomheten hans i disse periodene og da er det et ork å gå tur. Har prøvd leke også, men han liker sjeldent å leke med annet enn andre hunder. Trenger tips og råd til hvordan vi kan få et bedre sammarbeid i hverdagen, og hva jeg skal gjøre når han oppfører seg slik. Han er 5 år, blandingsrase (liten). Som sagt er han grei å ha med å gjøre ellers, det er kun dette problemet jeg har med han. Får nok stimuli.
mysticmoo Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Prøvde og prøvde, og ble til slutt så frustrert at jeg tok tak i han. Dette er ikke noe jeg normalt gjør, på 5 år har jeg tatt tak i han to ganger... Om du blir såpass frustrert, så skjønner jeg jo godt at det ikke er moro å trene med deg. Og selvom du bare har tatt fysisk tak i han to ganger, så må du tenke på energien og tonefallet du bruker de gangene du har blitt frustrert og IKKE har tatt fysisk i han? Syns du skal begynne på nytt jeg. Og istedenfor godbiter kan du bruke en favorittleke. Drakamp/ballkast som belønning. Og avslutt leken når bikkja er på topp, slutt å trene så straks bikkja har det max moro, og du bevarer treningsgleden lengre. Det skal være gøy å trene, både for deg og hund - ikke frustrerende og leit. Rase har også en del og si. Noen hunder er naturlig mer førerorientert enn andre, og noen har større potensiale for å lukke ørene, være vanskelig å motivere osv. Du må finne ut hva som funker for dere, men da må du først begynne med deg selv. Begynn fra scratch. Om han ikke er interessert, dropp det og prøv igjen senere uten å bli irritert. Du skal være det morsomste og mest interessante i verden i treningssituasjoner, om du så mye hoppe rundt å hyle - så lenge hunden sysn det er gøy og vil være med. Endret 13. januar 2012 av mysticmoo
Gjest Badabing Skrevet 14. januar 2012 #3 Skrevet 14. januar 2012 Jeg har også en slik hund som bare driter i alt innimellom, en hund av liten rase. Jeg bruker vanlige godbiter inne, også bruker jeg tørket lever og sånt ute når det er mye forstyrrelser. Jeg må vise henne helt fra starten at jeg har med de gode godbitene, og da holder hun seg ganske oppmerksom på meg. Elkers har du kindereggøvelsen: http://www.canis.no/gensider.php?gid=102 Synes også det med leke som mysticmoo forteller om er et godt tips. Det funker veldig godt på den ene hunden vår, men hun er generelt mer interessert i alt enn hun andre :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå