Xantippe Skrevet 29. desember 2003 #1 Skrevet 29. desember 2003 Håper noen kan hjelpe meg med dette: Er det fremdeles slik at man må tinglyse 3 uker for bryllupet? Er det evt. vi eller dommeren som må gjøre det? Vi gifter oss i slutten av januar, så det begynner evt å haste dersom fristen er 3 uker ....
Gjest Tex Skrevet 29. desember 2003 #2 Skrevet 29. desember 2003 Hva mener du med tinglyse da? Det eneste som må skje er at dere må sende inn de papirene dere har fått fra vigsleren, de som heter prøving av ekteskapsvilkår....
Xantippe Skrevet 29. desember 2003 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2003 Hmm - vi har ikke fått noen papirer fra vigsleren .... Hvor lenge før bryllupet skal de sendes i retur? Jeg mener å husker at i "gamle dager" måtte man fylle ut noen papirer og så ble det trykket i Norsk Lysningsblad. Jeg trodde alt som ble trykket der ble kalt tinglysning ... men det er som sagt bare noe jeg tror. Vi gifter oss om bare litt over tre uker, bør jeg purre på dommeren? Jeg sendte henne en mail da hun sa ja med alle opplysninger hun trengte. I den forbindelse sjekket jeg også ekteskapsloven, og jeg skrev da i mailen til henne at vi begge oppfyller alle ekteskapsvilkårene. Mitt problem er at verken jeg, han jeg skal gifte meg med eller vigsleren har gjort dette før. Jeg vil helst ikke mase unødig på henne, men samtidig vil jeg jo at ekteskapet skal være gyldig....
Gjest Poirot Skrevet 29. desember 2003 #4 Skrevet 29. desember 2003 Jeg abonerer på Nosk Lysningsblad, men det står ikke noe om giftemål der. Det vil uansett stå om det i kapittel 1, 2 eller 3 her: http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html
lampeskjerm Skrevet 30. desember 2003 #5 Skrevet 30. desember 2003 Heisann! Vigselsdokumenter må leveres inn maks 4 mnd før eller senest 1 uke før vielsen skal skje (2 uker før dersom dere gifter dere annet sted enn dere bor). Vigselsdokumentene er like om dere gifter dere hos dommer eller prest. Her er en link hvor du kan laste ned alle dokumentene. http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm Klikk på "skjemaer". Det vigsler må gjøre med dokumentene er å se etter at det ikke foreligger noe til hinder for ekteskap. Etter at vielsen har skjedd skal h*n sende inn melding om vigsel til folkeregisteret. Denne meldingen skrives på bakgrunn av opplysninger fra vigselsdokumentene. Hilsen Lampeskjermen
Xantippe Skrevet 30. desember 2003 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2003 Tusen takk for svar. Jeg følte meg litt lost der. Supert med link også. Da kan vi bare fylle ut skjemaene selv og sende vigsleren. Takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå