Casall Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Ispirert av denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=621173&st=0&gopid=10306430&#entry10306430 Støtter du barna dine under studier? Gir du dem en fast sum, evt. betaler noe fast (f.eks mndskort, telefonregning), hjelper du dem i ny og ne når det passer deg, eller mener du at de må klare seg selv? Evt. får du støtte av foreldrene dine til noe fast, eller hjelp i ny og ne?
altflyter Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Jeg får ingen støtte... Ser det er lettere for dem som faktisk får det...
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Mine skal få støtte, slik jeg selv gjorde.
Pixtive Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Min mor vil hjelpe meg, men har jobbet en god del ved siden av videregående osv så klarer meg fint uten hjelp
Surriball Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 Jeg får ikke noen fast støtte, og trives godt med det. Men det drypper jo litt på meg her og der, får f.eks hjelp til å finansiere førerkort og har fått masse møbler (riktignok brukte, men ordentlige!) da jeg og samboeren min flytta sammen. Og det føles mer riktig å få litt hjelp innimellom når det er nødvendig enn å småforsørges av dem i voksen alder...
Gjest Badabing Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 Jeg fikk litt støtte på slutten slik at jeg skulle ha mulighet til å dra på utveksling. Ellers jobbet jeg annenhver helg pluss en ekstra dag hver måned, og i alle ferier.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 Får ingen støtte overhodet. Kan låne penger om jeg trenger, men det gjør jeg sjeldent. (Sist gang fordi tv'n jeg ville ha kom på salg, og hadde ikke nokk penger akkurat da, så lånte noen tusen i ei uke eller noe) Jeg jobber og har studielån så har nokk penger. Jeg er forøvrig 28 så det hadde vel vært rart om jeg ikke skulle stå på egne ben og. Har småsøsken som bor hjemme og studerer uten studielån og ikke fått jobb (søkt masse). Vet de får "lommepenger", busskort og skolebøker, og synes ikke det er urettferdig.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #9 Skrevet 13. januar 2012 Jeg har fullt studielån som utgjør 6810 kr i mnd og får 4000 kr i mnd av mine foreldre slik at jeg slipper å jobbe for å klare meg. Dette har resultert i veldig gode karakterer så jeg tror ikke de har angret til nå.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #10 Skrevet 13. januar 2012 Vi tenker å hjelpe dem med gratis bosted under studiene, og å være generøse med gaver (en pc her og en ferie der). Men ikke å støtte med et fast kronebeløp.
Pixtive Skrevet 13. januar 2012 #11 Skrevet 13. januar 2012 Vi tenker å hjelpe dem med gratis bosted under studiene, og å være generøse med gaver (en pc her og en ferie der). Men ikke å støtte med et fast kronebeløp. Er du tilfeldigvis fra oslo? :gjeiper:
Anglofil Skrevet 14. januar 2012 #13 Skrevet 14. januar 2012 (endret) Nei, jeg får ingen støtte. Eller, det er en sannhet med modifikasjoner. Mamma betaler min mobilregning, kun fordi vi har frifamilie og det var de som ville at jeg skulle ha abonnement (jeg ville egentlig ha vanlig kontantkort), samt linser). I tillegg betaler de for reisene vi har til dem, rett og slett fordi det koster ganske mye og det er som regel de som ønsker besøk. Mvh Yvonne Endret 14. januar 2012 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #14 Skrevet 14. januar 2012 Jeg fikk bo gratis i et hus mine foreldre hadde arvet, samt at jeg fikk disponere bil gratis, og fylle bensin med et kort min far betalte regningene på. I tillegg fikk jeg 1000 kr. mnd. Veldig takknemlig for at mine foreldre hjalp meg på denne måten, da det sparte meg for å ha studielån i mer enn 3 år av utdanningen min (resten av studieårene levde jeg kun på arbeidsinntekt fra to deltidsjobber pluss de 1000 kronene. Tok ikke opp studielån før det ble for vanskelig for meg å jobbe ved siden av studiene av div. grunner) Bl og bensin fikk jeg kun i ca. 2 år før jeg var ferdig med studiene.
Gjest alille Skrevet 14. januar 2012 #15 Skrevet 14. januar 2012 Får ingen fast støtte, men hvis jeg trenger hjelp så stiller de selvfølgelig opp. Men det er svært sjelden jeg trenger økonomisk støtte, det er kanskje snakk om en tusenlapp i året. Så betaler de flybilletten når jeg skal hjem (som også er sjelden, maks en gang i året). Jeg får også strålende karakterer, så jeg tror ikke foreldrene mine angrer på at de ikke støtter meg økonomisk. Kommer til å gjøre det samme med mine barn hvis det noen gang skjer - gir kun penger hvis de har behov for det (og eventuelt litt ekstra penger i jule/bursdagsgave). Å gi penger fast per mnd er for de fleste ikke nødvendig, og personlig synes jeg det er utrolig deilig å være økonomisk uavhengig av foreldrene mine. Den følelsen vil jeg at mine barn også skal få! 2
SmallTalk Skrevet 14. januar 2012 #16 Skrevet 14. januar 2012 Jeg fikk ingen økonomisk støtte, men jeg fikk en god del moralsk støtte og faglig hjelp av pappa ettersom han har samme utdanning som jeg har. Jeg tror uansett ikke at jeg ville tatt imot penger dersom foreldrene mine hadde funnet ut at de ville sponse meg gjennom studiene. Når jeg flyttet hjemmefra så ønsket jeg å klare meg selv økonomisk. 1
NoWorries Skrevet 14. januar 2012 #17 Skrevet 14. januar 2012 får 1800,- i mnd av dem, i tillegg til at de betaler semesteravgift og pensumbøker Merker at det er utrolig greit nå som jeg skal spare til tur over atlanteren i sommer!
Gjest finurlig Skrevet 14. januar 2012 #18 Skrevet 14. januar 2012 Jeg får ikke fast støtte, men de betaler tlf-regningen min Og mamma er flink til å besøke meg, da spanderer hun middag på meg Eller får jeg ikke noe fast beløp, men skulle det være noe alvorlig, så hjelper de meg
LilleBille Skrevet 14. januar 2012 #19 Skrevet 14. januar 2012 Vi kjøpte livrente til dem for mange år siden - så de har hatt utbetalt ca 3000,-/mnd i 3 år. De bor også "gratis" i egen leilighet hjemme om de ønsker det når de studerer/har praksis... og om de bor i huset drypper det jo gjerne en del middager og lån av bil og sånt i tillegg. De har fullt studielån - men har pga støtten kunnet begrense jobbing noe da de i perioder har kjørt dobbelt studium. Når studiet innbar utenlandsopphold har vi sponset deler av billetten hjem som litt ekstra julepresang etc.
otilie Skrevet 14. januar 2012 #20 Skrevet 14. januar 2012 Har fått litt hjelp, men bare litt penger til innkjøp av dagligvarer da jeg flyttet for studier... og litt kjøkkenutstyr på ikea. Ellers fikk jeg kaker før jul :D xD Og jeg arver en hel haug... kjøkkenutstyr, klær, noe skolesaker, møbler... Men ellers er det lite. De går sjeldent i overskudd, og i tillegg har jeg en syk søster de må ta seg mye av. Så jeg kan ikke forvente noe særlig mer. De hjelper meg hvis jeg havner i total krise. Men jeg ønsker ikke at det skal skje, så jeg setter opp budsjett, og passer på at jeg har råd til alt det jeg skal... Men de er jo heldige de som får masse penger. Vær takknemlig altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå