Gå til innhold

Kontrasveske i eggledere

Snuppelure

Anbefalte innlegg

Jeg har fått henvisning til Rikshospitalet for en undrsøkelse hvor de ved hjelp av kontrastveske ser om egglederene mine er åpne eller ei. Noen som har erfaring med dette? Høres ganske ekkelt ut.. Er det røntgen eller ultralyd? Og det kan da ikke være bra å røntge på egstokker? Har hørt at man skal vente i inntil 5 mnd etter røntging med å bli gravid.... og jeg ønsker da virkelig ikke å vente enda fem mnd.... Har vanligvis en veldig flink lege til å svare på alle mine rare spm, men han har jule ferie og føler ikke for å plage ham i julen med slik spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snart mamma

Hei,

Jeg tok denne testen tidlig i våres. Eneste kravet var at man ikke skulle ha sex fra første dag i siste menstruasjon og fram til undersøkelsesdagen (som er en bestemt dag i syklusen). Dette for å være 100% sikker på at man ikke er gravid når undersøkelsen foretas. Forsøk med assistert befruktning startet så vidt jeg huslker måneden etter, så kravet om å vente 5 måneder kan ikke gjelde denne typen undersøkelse.

Selve undersøkelsen var litt ubehaglig og tok så vidt jeg husker ca 1/2 time, men legen og de to medhjelperne (antakelig radiograf og sykepleier) var veldig hyggelige og forståelsesfulle og fortale hele tiden hva som skulle skje. Fikk beskjed om at jeg kunne ta smertestillende på forhånd hvis jeg ville, men jeg gjorde ikke det. Det gikk bra allikevel. De anbefalte at man ikke gikk tilbake til jobb, men tok det med ro resten av dagen. Var også en viss infeksjonsfare, så man skal følge litt nøye med i dagene etter og ta kontakt dersom man får vondt i magen.

Har vanligvis sykehusskrekk, men på grunn av at jeg ble så godt behandlet så skulle jeg ikke hatt problemer med å ta undersøkelsen igjen. Mannen min fikk riktignok ikke være med inn, men han ventet utenfor og det var jo også en god hjelp å tenke på at han var der. Tror heller ikke man bør kjøre bil rett etterpå, så fint å ta med ledsager eller evt. ta drosje.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tok denne undersøkelsen forrige uke på RIksen. Ikke noe å grue seg til :) . Undersøkelsen heter HSG-røntgen. Slik det foregår, så kommer du inn i et stort rom med GU-benk. Du tar av deg og legger deg på benken. Så setter de inn et slikt kateter som har en bitteliten ballong på som blåses opp for å "låse" kateteret på plass tror jeg. Kontraktvæsken sprøytes så inn mens du ligger på benken (pute under hode etc, så ikke ubehagelig stol :blunke: ). Jeg kjente ikke noe til væsken som ble sprøytet inn. Deretter blir bena tatt ut av bøylene og du ligger helt flatt på benken mens bildene blir tatt. Jeg hadde en kjempeflink lege og radiograf som forklarte alt til meg underveis, og ikke minst; de var SVÆRT opptatte av at det ikke skulle gjøre vondt (spurte flere ganger underveis om det gikk bra etc), advarte når det var noe han tradisjonelt visste kunne være ubehagelig etc. Alt i alt, en helt ok undersøkelse. Var over på 10 min for min del. Tror det kan ta litt lengre tid om problemer underveis, men jeg er frisk som en fisk, med helt åpne eggledere, så vi skal til vårt første inseminasjonsforsøk nå i januar :D . Gleder meg!!!!

Kanskje det blir baby på oss også i 2004?!?!? Det hadde vært stas!

Lykke til dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Denne type undersøkelse leste jeg litt om etter at jeg opplevde å bli operert for x.u (en akutt innleggelse - ukjent graviditet) for ca et og et halvt år siden. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor ikke jeg kunne bli tilbudt en slik undersøkelse, for å finne ut om det kunne være en forsnevring på egglederen som gjorde at x.u`en oppsto. Det er jo i følge det jeg leste ikke bare en undersøkelsesmetode, men eventuell behandling - ved å bruke trykk på kontrastvæsken kan man "utvide" litt og få en bedre passasje. Jeg sitter fortsatt med ubesvarte spørsmål etter min x.u. Kan jeg be om å få denne undersøkelsen uten at jeg for øvrig er i gang med å forsøke å bli gravid pr i dag? (har ikke lengre noen mann å prøve sammen med) Det handler for meg om å vite litt mer om sin egen kropp og hvilke forutsetninger man går inn i framtiden med. Jeg sitter med en magefølelse av at jeg ikke kommer til å kunne få barn. Underlig kanskje men jeg føler meg "sikker" på det på et intuitivt vis. Å bli utredet ville være en hjelp til å kunne slå seg til ro med det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Etter nok en p.p som gikk i vasken :-( Har jeg tatt mot til meg, og ringt Riksen.

Om en uke tusler jeg opp med henvisningen og to Ibux.

Gruere meg jeg.... litt usikker på om jeg gruer meg mest til at det skal gjøre vondt, eller om at de skal finne en feil.... eller hva om de finner at alt er i orden...for da lurer jeg jo enda mer på hvorfor vi ikke treffer snart.

Om en uke vet jeg litt mer i alle fall.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde første "utrednings-time" i forrige uke, der vi snakket litt om eventuelle grunner til at vi ikke ble gravide.

Da lege-damen nevnte at jeg muligens kunne ha en trang passasje eller "transport-problem" i eggledere (pga en sykdom jeg har), spurte jeg om det var aktuelt med den kontrast-undersøkelsen.

Da fortalte hun at for det første, så ville den ikke hjelpe meg med å bli gravid (sant nok; ville bare finne grunn), og for det endre så ga disse undersøkelsene ofte falske resultater. Dette fordi livmor og eggledere kan trekke seg sammen av ubehaget, og virke mindre, og eventuelt tettere.

Jeg vet også om en annen bruker her inne som først fikk beskjed om at den ene egglederen var tett (etter denne undersøkelsen), og ble ganske nedtrykt, men som etterpå fikk en helt annen beskjed, nemlig at alt så fint ut...

Legen min fortalte meg at de ikke brukte den kontrast-undersøkelsen så ofte som før, på st. Olavs... Og det pga de misvisende bildene.

Hun sa at jeg evt kunne gå igjennom en mer omfattende undersøkelse, med narkose, hvor de går inn i magen min for å sjekke (er det laproskopi?), men at vi evt kunne vente å se. Vi har bare prøvd i ett år, og jeg vil ikke begynne å rote i magen med det første.

Er legene her oppe annerledes enn de på Riksen??

Eller hadde min lege en spesielt sær mening om dette?

Hun var jo så hyggelig og hjelpsom, og jeg likte henne så godt...

...og så forstår jeg forsåvidt at det kan bli misvisende bilder! :Nikke:

:sjenert:

Er det ingen kg'ere som er leger da? :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil bare si at hsg-rønten ikke er noe å grue seg til! Jeg ble nervøs etter å lest diverse saker og ting her på disse sidene, men synes ikke det var spesielt vondt eller ubehagelig da jeg gjorde dette i fjor høst. Jeg hadde helt åpne eggledere, så dette gjorde jo også sitt til at det ikke var vondt.

Ellers så sier legene at det kan være lettere å bli gravid i månedene etter hsg-røntgen siden egglederne da er åpne (etter at væsken er blitt sprutet gjennom de).

Lykke til og husk at jo mer man spenner seg/er nervøs, jo vondere kan det bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endelig mamma

Til Lillen,

Mulig legen din har rett når det gjelder unøyaktigheter med Røndtgen HSG. Når det er sagt synes jeg dere bør komme dere videre til utredninge siden dere har forsøkt i ett år. HSG-røndtgen er ikke det første man gjør, det er en rekke andre ting (og det tar tid!). Etter ett år er man å regne som ufrivillig barnløs medisinsk (det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan bli gravide helt av seg selv fortsatt) og har rett på utredning. Synes du skal finne en annen lege hvis dere bare får beskjed om at ett år ikke er lenge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg lege så jeg skal ikke begi med ut på en diskusjon om kvaliteten av HSG røntging.

Men bare en liten tanke som slo meg....

Så langt jeg har fått vite er det bare Riksen som tilbyr dette i østlandsområdet. Det betyr at kapasiteten sikkert ikke er stor. Kan en leges motvilje mot å skrive en slik rekvisisjon ha noe med belastningen i systemet å gjøre?

Bare en tanke.... (selv om jeg fikk den uten diskusjon, og på legens egen oppfordring)

Jeg får forhåpenligvis noen av mine svar i morgen...

Takk for alle oppmuntringer :-) .....men jeg er fortsattt litt nervøs.....

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lillen,

Mulig legen din har rett når det gjelder unøyaktigheter med Røndtgen HSG. Når det er sagt synes jeg dere bør komme dere videre til utredninge siden dere har forsøkt i ett år. HSG-røndtgen er ikke det første man gjør, det er en rekke andre ting (og det tar tid!). Etter ett år er man å regne som ufrivillig barnløs medisinsk (det betyr selvfølgelig ikke at man ikke kan bli gravide helt av seg selv fortsatt) og har rett på utredning. Synes du skal finne en annen lege hvis dere bare får beskjed om at ett år ikke er lenge.

Lykke til!

Takk for tilbakemelding!

Det var ikke legen som sa at ett år var lite...

Vi bestemte sammen med legen at vi ikke skal stresse foreløpig. vi er 23 år, og har jo forsåvidt god tid.

Mannens sædprøver er supre, og innvendig UL av livmor og eggstokker hos meg, ga fine resultater. Ingen synlige feil altså.

Jeg fikk en resept på Pergotime, som jeg kunne bruke om jeg fikk lyst. Hun mente at hvis det var noe problem i det hele tatt, så kunne det være transport mellom eggstokk og livmor. Derfor Pergotime for å øke sjansen for at egg blir transportert til livmor.

Jeg venter på brev fra legen, for hun ville bare sjekke medisinene mine (og evt fosterskade-risiko) før jeg begynner med pergo. En annen lege har gitt meg (med medisinene mine) klarsignal til å bli gravid, men hun ville dobbeltsjekke, og det setter jeg pris på.

Snuppelure: Lykkelykke til imorgen! Det går nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort.... Glemte Ibuxen først, og angret litt på det... Men det gikk så fint så, akkurat som dere sa :-) Og de har nå konstantert at alt var såre vel med mine eggledere. Ikke noe tett eller krøll der. Og det var jo fint... Rent borsett fra at dette var nok en ting hvor alt var bra... hvor ligger problemet da?

Har lovet meg selv å ikke tenke så mye på det, men bare kose meg med at alt er bra.

Dessuten har de nå "blåst" vei inn for sedcellen, så nå skal det være enda lettere for dem å finne frem... krysser fingre og tær, men ikke bena :hoho: og håper på IKM om om 2-3 uker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du prøvd, Snuppelure??

Gratulerer med godt resultat!

Men helt enig i at det er frustrerende med nok en ting som ikke er feil ja... :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppelure -pssst - Jeg har nettopp tatt HSG og jeg ble gravid samme syklus som HSG-røntgen etter et års prøving. Tror kanskje det var fordi egglederen som de fikk kontrastvæske inn i (bare den ene, dessverre) da var helt åpen. Lykke til!

Hilsen hanni (5 +4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillen, jeg er i PP 11 tror jeg det er nå.

Grunne til at jeg har en slik undersøkelse så "tidlig" henger sammen med andre komplikasjoner jeg har hatt tidligere. Har gått gjevnlig til lege som er spesialist i fertilitet i ca to år nå.

hanni: jeg har også hørt at det øker tjansen litt :-) min lege sa at 10% av de som tar en slik undersøkelse blir gravide samme mnd. Håper jeg kan bli en del av de 10%ene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...