AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Hei! Jeg jobber i et firma for min far, hvor det er tenkt at jeg etterhvert skal ta over. Enn så lenge har jeg begynt på "bunn" for så å jobbe meg oppover. Så har jeg plutselig blitt daglig leder, og jeg synes det er litt skremmende.. Jeg vil veldig gjerne være det, og hr lyst til å få det til! Det er MYE som må taes tak i, men jeg må ta en ting av gangen. Det viktigste jeg må klare og lære meg er det å være rett ut og ærlig, og da selvfølgelig saklig. Finnes det noen form for kurs etc for "å lære" å være en god daglig leder? Har tenkt til å studere administrasjon og ledelse, og tenkte jo at jeg skulle bli ferdig, eller ihvertfall ganske langt på vei i studiet før jeg fikk en slik oppgave. Men nå har jeg da plutselig blitt kastet ut i det, og jeg vil ikke skuffe noen. Tips, hjelp, råd? Finnes det f.eks kurs e.l.?
Ixnay Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 Jeg ville ha begynt med å snakke med min far, hørt litt om forventninger og plikter. Deretter tatt opp med ham om det er noen kurs eller lignende som en kan ta. Og hvor er tidligere daglig leder? Kan du ikke få litt opplæring av ham/henne? Jeg har ikke så mye å bidra med utover dette da jeg ikke har erfaring som DL selv.. Ønsker deg lykke til 1
otilie Skrevet 14. januar 2012 #3 Skrevet 14. januar 2012 hva slags firma er det? jeg har selv tatt på meg stillingen som daglig leder på en studentbar jeg er jo klar over at det kan bli mye arbeid, men fremdeles er jeg jo litt nervøs og spent xD Det beste for meg er egentlig bare å jobbe der masse. Stille de som har jobbet der lengre spørsmål, hvor er det? hvorfor gjør dere det? hva er det? blabla.... Få satt meg inn i hva som er mine oppgaver, og få lært ordentlig hvordan jeg gjennomfører de.... og jeg bare spør folk.. Jeg kan bare spørre hun som er daglig leder nå, og hun har sagt at det er bare å ringe etter at hun er sluttet hvis det er noe jeg lurer på... Så du bør jo ha kontakt med tidligere daglig leder. Sålenge du føler deg trygg på det meste som innebærer i jobben din, så skal det vel gå greit å 'sjefe rundt'... Jeg tror ikke jeg kommer til å ha behov for noe kurs... jeg er ganske trygg på arbeidsplassen allerede (jeg har gått opp i gradene litt sånn gradvis da ). Men samtidig har jeg bare jobbet her ett halvt år. Så tenker jeg at du bør klare å ting litt på sparken også. Noen ganger må man bare hoppe inn i det.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Altså, saken her er at det ikke er noen tidligere daglig leder. Dette er et firma hvor alle stort sett har fått gjøre som de ville, og det er ganske lite struktur. Min far er konfliktsky, og har vel aldri hatt et personalmøte i alle de årene han har drevet. Han har absolutt fått det til fordet, men nå er det en god del flere ansatte, og det er visse regler og lover man må følge i 2012... Derfor er det jeg som på en måte må "samle troppen" litt. Jeg må innføre nye regler og hvordan ting skal være. Jeg kan ikke bare gå rundt å spørre, da vil min autoritet gå rett vest. Derfor lurer jeg på om det kan finnes kurs etc, for å blant annet få vite litt hva mine reittigheter og plikter som daglig leder er. TS
Gjest BamseB Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Min forrige arbeidsgiver sendte meg på kurs i arbeidsmiljø, konflikthåndtering og lederkurs. Dette er noe jeg hadde veldig stor nytte av, både i arbeid og på fritiden. www.google.no
-Fiona- Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Altså, saken her er at det ikke er noen tidligere daglig leder. Dette er et firma hvor alle stort sett har fått gjøre som de ville, og det er ganske lite struktur. Min far er konfliktsky, og har vel aldri hatt et personalmøte i alle de årene han har drevet. Han har absolutt fått det til fordet, men nå er det en god del flere ansatte, og det er visse regler og lover man må følge i 2012... Derfor er det jeg som på en måte må "samle troppen" litt. Jeg må innføre nye regler og hvordan ting skal være. Jeg kan ikke bare gå rundt å spørre, da vil min autoritet gå rett vest. Derfor lurer jeg på om det kan finnes kurs etc, for å blant annet få vite litt hva mine reittigheter og plikter som daglig leder er. TS Din autoritet går rett vest hvis du er for opptatt av autoriteten din til å spørre de som arbeider "på gulvet" hvis du lurer på noe. Vi skal få ny DL på jobben min nå, og jeg kan garantere deg at h*n ikke får mindre respekt av meg hvis h*n spør meg om noe Hadde vært en fordel å vite hva slags type firma dette er, for de aller fleste bransjer har en forening å rette spørsmål mot, jeg for min del må forholde meg til finanstilsynet. Der kan du først og fremst få opplysninger om eventuelle kurs som kan være nyttige for deg som nybakt leder, og etterhvert kan du også få veiledning i den daglige driften
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #7 Skrevet 15. januar 2012 Ja, det er jo greit å spørre, selvfølgelig vil jeg gjøre det og gjør det forsåvidt også. Det jeg mente med mitt utsagn er at jeg ikke kan spørre om hvordan de vil jeg skal håndtere den og den situasjonen. Mulig jeg misforsto det som var ment i forrige innlegg. Da vil nemlig min autoritet forsvinne, tro meg. Det er først å fremst selgere i denne bedriften + lagerarbeidere. TS
hmmz Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Tjah trenger jo ikke være feil det heller om man skal gjennomføre noe nytt, som for eksempel ny struktur for å strømlinjeforme driften eller finne hva som kan forbedres. Forankring hos ansatte er viktig.
*Sinnataggen* Skrevet 15. januar 2012 #9 Skrevet 15. januar 2012 Kanskje dere burde ansette en daglig leder med erfaring. Så kan du bli lært opp av ham når du er ferdig utdannet. Du er ikke klar. Leser det allerede ut av overskriften.
kaprifolen Skrevet 15. januar 2012 #10 Skrevet 15. januar 2012 Nki har kurs i personalledelse. Ellers kan jeg anbefale jevnlige evalueringssamtaler både med din overordnede, og med dine ansatte. Vær ydmyk og jobb med selvinnsikten, det er et viktig verktøy. Skaff deg en skikkelig planlegger, som du aktivt bruker. Skriv inn faste rutiner med rødt øverst, og skriv gjerne inn frister både på selve datoen, og gjerne en dag eller tre før også, så lenge ting er nytt for deg! Fordelen med en slik bok er også at det blir lettere for andre å steppe inn ved sykdom/ferie/permisjon.
Ixnay Skrevet 15. januar 2012 #11 Skrevet 15. januar 2012 Har dere noen avtalebedrifter eller søsterbedrifter eller noe slikt som du kunne ha fått kommet inn og fått opplæring i plikter og rutiner for DL?
Safir Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 (endret) Du kan jo bruke bedin og feks regelhjelp.no og arbeidstilsynet sine siner hvis du lurer på noe. Det er skrekkelig mange regler og ting å huske på og du må ha et hms kurs for øverste leder selv om du har hms ansvarlig som også har kurs Endret 15. januar 2012 av Safir
kaprifolen Skrevet 16. januar 2012 #13 Skrevet 16. januar 2012 Du kan jo bruke bedin og feks regelhjelp.no og arbeidstilsynet sine siner hvis du lurer på noe. Det er skrekkelig mange regler og ting å huske på og du må ha et hms kurs for øverste leder selv om du har hms ansvarlig som også har kurs Disse tingene tar jeg for gitt at TS kan hvertfall en god del om, siden hun har fått/tatt på seg ansvaret for bedriften. Ts: trenger du gode tips for å strukturere arbeidshverdagen din, vende deg til nye rutiner osv, er det bare flott. Lurt å få nye impulser og innspill! Men vet du ikke hva du holder på med i forhold til rettigheter og plikter av loven, takk pent nei for øyeblikket, og kom tilbake når du har kommet lenger i utdanningen din.
otilie Skrevet 16. januar 2012 #14 Skrevet 16. januar 2012 Ja, det er jo greit å spørre, selvfølgelig vil jeg gjøre det og gjør det forsåvidt også. Det jeg mente med mitt utsagn er at jeg ikke kan spørre om hvordan de vil jeg skal håndtere den og den situasjonen. Mulig jeg misforsto det som var ment i forrige innlegg. Da vil nemlig min autoritet forsvinne, tro meg. Det er først å fremst selgere i denne bedriften + lagerarbeidere. TS Ja, jeg mente vel mer litt sånn at du setter deg inn i arbeidsoppgavene til de andre ansatte. Og spør dem hva de gjør, hvordan, om de kan vise deg litt rundt og vise deg hva de gjør. Hvis du ikke har vært innom alle avdelingene på jobben din fra før da? Har selv tatt initiativ til å sette meg inn i arbeidsoppgaver jeg ikke har hatt tidligere, for å ha en bedre oversikt til jeg tar over som DL... Da kan jeg lettere ta avgjørelser og løse konflikter hvis det skjer noe.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #15 Skrevet 17. januar 2012 Disse tingene tar jeg for gitt at TS kan hvertfall en god del om, siden hun har fått/tatt på seg ansvaret for bedriften. Ts: trenger du gode tips for å strukturere arbeidshverdagen din, vende deg til nye rutiner osv, er det bare flott. Lurt å få nye impulser og innspill! Men vet du ikke hva du holder på med i forhold til rettigheter og plikter av loven, takk pent nei for øyeblikket, og kom tilbake når du har kommet lenger i utdanningen din. Disse tingene tar jeg for gitt at TS kan hvertfall en god del om, siden hun har fått/tatt på seg ansvaret for bedriften.
Safir Skrevet 17. januar 2012 #16 Skrevet 17. januar 2012 kom henni anonymknappen... hvorfor klager du på rådene mine karpifolen? Tok jeg fra deg et svar eller er ikke alle råd gode???
kaprifolen Skrevet 17. januar 2012 #17 Skrevet 17. januar 2012 Nei, det var mer en bekreftelse på sinnataggens innlegg, og et tankekors om at ditt innlegg viste meg at hvis det er dette hun er blank på, har Sinnataggen rett.
O'hara Skrevet 17. januar 2012 #18 Skrevet 17. januar 2012 Jeg synes ikke tittelen nødvendigvis sier at ts ikke er egnet til en DL-stilling, men mer at ts er passe ung og litt usikker. Og, hvem er ikke det i en ny og ansvarlig stilling? Synes egentlig det viser innsikt når ts bruker de fora som finnes til å finne ut hva ts kan gjøre for å utføre jobben best mulig. Ts, det finnes mange nettbaserte kurs i lederutvikling. Skatteetaten har også noen kurs i lover om skatt og moms, men er usikker på om du oppfyller kriteriene de stiller, men det går jo an å høre. Ellers, ta kontalt med NAV og, det er mulig de kan tilby kurs, eventuelt henvise deg til riktig sted. Nettbaserte kurs finner du hos: http://www.nks.no/ http://www.nki.no/ http://www.bi.no/no/Deltid/ Og flere Høyskoler og Universiteter tilbyr kurs, men sjekk de ulike som er aktuell for deg. Lykke til i jobben!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå