Gjest Hønemor Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Vi ønsker å bruke barnevakt fra tid til annen (en kveld i måneden ca), 4-5 timer hver gang fra barnetv-tid. Dvs barnevakten må servere kveldsmat, lett stell og legge i halv åtte-tiden. To barn på hhv 2 og 4. Lurer veldig på hva som er vanlig/ passende betaling for dette. Bor i Oslo, barnevakten(e) vi kan bruke er voksen (i 20-årene), de er ikke i familie eller personlige venner. Vil gjerne betale "riktig" pris. Hva betaler andre? (Barnevakten bor i nabolaget så det er ingen reisetid/ reisekostnad). Håper på innspill:)
altflyter Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 Tror jeg ville betalt ca 100kroner timen:)
bambyb82 Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Jeg brukte å få betalt 500 for en kveld. og da varierte det fra 4 timer og oppover.. Avhengig av om de skulle på fest eler bare ut å spise/kino. For meg var dette en passe betaling.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Er selv 20 år og barnevakt for to barn på kveldstid innimellom. Bor ikke i nabolaget men går fint med busser dit jeg er barnevakt, så jeg ligger over om natten.Jeg får 500 kr for en kveld\natt. Det er jeg godt fornøyd med og kommer godt med siden jeg er blakk student 1
Gjest Geirianne Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Vi ønsker å bruke barnevakt fra tid til annen (en kveld i måneden ca), 4-5 timer hver gang fra barnetv-tid. Dvs barnevakten må servere kveldsmat, lett stell og legge i halv åtte-tiden. To barn på hhv 2 og 4. Lurer veldig på hva som er vanlig/ passende betaling for dette. Bor i Oslo, barnevakten(e) vi kan bruke er voksen (i 20-årene), de er ikke i familie eller personlige venner. Vil gjerne betale "riktig" pris. Hva betaler andre? (Barnevakten bor i nabolaget så det er ingen reisetid/ reisekostnad). Håper på innspill:) Om jeg var 20 år og skulle være barnevakt og måtte drive på med så mye som barnevakt for fremmede folk så ville jeg hatt rundt en 120 kr timen i alle fall, kanskje litt mer.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 Om jeg var 20 år og skulle være barnevakt og måtte drive på med så mye som barnevakt for fremmede folk så ville jeg hatt rundt en 120 kr timen i alle fall, kanskje litt mer. Er ikke ts, men 120 kr timen ? Da kunne jeg jo sluttet jobben min nesten da Tjener ikke så veldig mye mer på lønnen min på jobb, og det må jeg skatte av Er 120 kr vanlig pris ? kanskje jeg skal spørre dem jeg sitter hos om det :gjeiper:
Gjest Geirianne Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 Er ikke ts, men 120 kr timen ? Da kunne jeg jo sluttet jobben min nesten da Tjener ikke så veldig mye mer på lønnen min på jobb, og det må jeg skatte av Er 120 kr vanlig pris ? kanskje jeg skal spørre dem jeg sitter hos om det :gjeiper: Ja, jeg hadde bedt om det for å passe på fremmede folk sine unger. Når jeg var 20 tjente jeg mye mer enn 120 kr timen i min deltidsjobb. Greit nok at de fleste velger å sitte i kassa på en butikk og få under tarifflønn, men jeg valgte noe som betalte litt mer og gav litt mer relevant erfaring til senere. Det er selvfølgelig godt betalt om en ikke forventer å få en deltidsjobb som ikke engang betaler en tarifflønn(som de fleste butikker faktisk ikke gjør!), men om en har en jobb som betaler mer så ønsker en selvfølgelig ikke å ta en jobb (for det er hva det er når en passer fremmede folk sine unger) som betaler mye dårligere enn den andre, selv om det er svart.
Gjest Offensive Pie Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 TS, du skriver at du må skatte på lønnen din som om det er et argument for at barnevakten skal få lavere lønn. Du er klar over at barnevakten også selvfølgelig skal skatte på pengene h*n tjener hos dere? 1
Gjest Hønemor Skrevet 14. januar 2012 #9 Skrevet 14. januar 2012 TS her. (22:14 var ikke ts). Takk for svar, da ser det ut til at nivået ligger i nærheten (litt lavere) av hva vi trodde. Da skal nok både barnevakten og vi bli fornøyd!
Gjest ms_kwang Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 Om det er kommet nytt info vet jeg ikke: Må jeg betale skatt av penger jeg får når jeg sitter barnevakt? Inntekt av barnepass er i utgangspunktet skattepliktig inntekt. Men beløpet vil være skattefritt når samlede lønnsutbetalinger til en person fra samme arbeidsgiver i løpet av inntektsåret ikke overstiger kr 1.000 . Sitter du barnevakt i arbeidsgiverens hjem er beløpet 4000 kr. Overstiger utbetalingen disse beløpsgrensene i løpet av et kalenderår er hele beløpet skattepliktig og arbeidsgiver plikter å rapportere til Skatteetaten. Arbeidsgiver er imidlertid helt fritatt arbeidsgiveravgift til barnepass, også ved utgifter over 60.000 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå