Gjest willis90 Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Hei. Katten min kastet opp igår, og det han kastet opp var hvite ormer. Ringte dyrlegen for å høre etter ormekur, og at det var det det var. Men dyrlegen her i kommunen har jo aldri tid til noe, og virker ikke særlig seriøs. Han sa vertfall nå at katten hadde nok mest sannsynlig hatt orm i flere uker/mnd. om den nå kastet opp ormer, så da skulle eg komme kommende ONSDAG og få ormekur. Føler ikke det er helt rett å la katten vente så lenge, bare fordi den kanskje har hatt det en stund fra før!! Noen som har noe tips til hva som kan gjøres? Prøvde apoteket, men de hadde bare kur til bendelorm. Endret 13. januar 2012 av willis90
Gjest Lille-pus Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 Beskrivelsen kan høres ut som spolorm. Det er lite hyggelig å få en slik buktende "spagetti-klyse" nærmest servert innendørs. For ikke å snakke om hva det gjør med egen appetitt når man da ligger der på knærne og samler sammen alle innvollsormene m.m. med papir for å få dem "deponert" på et dertil egnet sted... Jeg synes det var lenge så skulle vente til onsdag. Personlig tror jeg nok jeg ville valgt en av følgende 3 løsninger før jeg slo meg til ro med å vente så lenge; 1. Ringe vetrinæren på mandag morgen (når h*n åpner kontoret) og uten for mye dikkedarer insistert på å få respt utskrevet og sendt nærmeste apotekutsalg. Innvollsormens tilstedeværelse har jo blitt behørig dokumentert allerede. 2. Ringt vetrinærkontoret i nabokommunen. Forklart utfordringene, hørt om de kan sende regningen i posten og resepten over til nærmeste apotekutsalg. 3. Kun aktuell dersom du bor i rimelig nærhet av Svenskegrensen. Her hjemme har vi reseptplikt på midler mot innvollsorm nå (etter at det desverre ble gitt kurer mot innvollsorm i "hytt & gevær"). Hos våre naboer i øst derimot er det ikke reseptplikt på midler mot innvollsorm, og du kan fritt kjøpe både Panacur Vet og Drontal Vet fritt over disk på apoteket. Har du denne mulighetn så drister jeg meg til å foreslå at du kjøper Panacur Vet. Dette da denne i tablettform gis over tre dager og tar knekken på både voksne ormer og larver. Dersom du trenger, eller vil ha, noen små tips om "hvordan gi pus en pille" - så si ifra, og du skal få
Gjest willis90 Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Beskrivelsen kan h�res ut som spolorm. Det er lite hyggelig � f� en slik buktende "spagetti-klyse" n�rmest servert innend�rs. For ikke � snakke om hva det gj�r med egen appetitt n�r man da ligger der p� kn�rne og samler sammen alle innvollsormene m.m. med papir for � f� dem "deponert" p� et dertil egnet sted... Jeg synes det var lenge s� skulle vente til onsdag. Personlig tror jeg nok jeg ville valgt en av f�lgende 3 l�sninger f�r jeg slo meg til ro med � vente s� lenge; 1. Ringe vetrin�ren p� mandag morgen (n�r h*n �pner kontoret) og uten for mye dikkedarer insistert p� � f� respt utskrevet og sendt n�rmeste apotekutsalg. Innvollsormens tilstedev�relse har jo blitt beh�rig dokumentert allerede. 2. Ringt vetrin�rkontoret i nabokommunen. Forklart utfordringene, h�rt om de kan sende regningen i posten og resepten over til n�rmeste apotekutsalg. 3. Kun aktuell dersom du bor i rimelig n�rhet av Svenskegrensen. Her hjemme har vi reseptplikt p� midler mot innvollsorm n� (etter at det desverre ble gitt kurer mot innvollsorm i "hytt & gev�r"). Hos v�re naboer i �st derimot er det ikke reseptplikt p� midler mot innvollsorm, og du kan fritt kj�pe b�de Panacur Vet og Drontal Vet fritt over disk p� apoteket. Har du denne mulighetn s� drister jeg meg til � foresl� at du kj�per Panacur Vet. Dette da denne i tablettform gis over tre dager og tar knekken p� b�de voksne ormer og larver. Dersom du trenger, eller vil ha, noen sm� tips om "hvordan gi pus en pille" - s� si ifra, og du skal f� Eg søkte litt på nettet, og fant ut at det var vist en til vetrinær her i kommunen:-) Ringte han, og han skulle sende resept til apoteket med en gang, så eg kunne hente de der imorgen:-) Kan spolorm smitte til mennesker fra katt? Ja, tips om hvordan vi gir han pillen hadde vært supert:-) Er vell ikke så mottaklig for sånt de:-)
Gjest Lille-pus Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Eg søkte litt pÃ¥ nettet, og fant ut at det var vist en til vetrinær her i kommunen:-) Ringte han, og han skulle sende resept til apoteket med en gang, sÃ¥ eg kunne hente de der imorgen:-) Flotters ! Da var bekymringen knyttet til tid ute av verden Kan spolorm smitte til mennesker fra katt? Svaret er nok desverre 'ja', via egg i kattens avføring. Kombinasjonen ute-/inne-/utekatt med spolorm, små barn og sandkasse er typisk. Ja, tips om hvordan vi gir han pillen hadde vært supert:-) Er vell ikke sÃ¥ mottaklig for sÃ¥nt de:-) Noen katter er eksemplariske, - andre har en helt annen oppfatning av piller mot innvollsrom enn det mennesket har Når du er på apoteket i morgen så spør om å få med en sprøyte (uten kanyle/nål/spiss) på sånn 2,5 - 5 ml. De små på 1,0 ml blir litt lange og klønete å håndtere sammenliknet med en av de litt større sprøytene. Så, til saken; Pillen knuses godt (kremmerhus av matpapir og kjevle brukes her i huset ) Den knuste pillen helles i et eggeglass, og tilsettes litt lunkent vann (bruk sprøyten og mål opp rundt 2 ml vann). Rør ut den knuste pillen og sug pille-/vann bladingen opp i sprøyten. Sett deg ned på knærne på gulvet og plasser pus mellom knærne dine. Så legger du vestre hånd på hodet til pus, legger fingrene i nederkant av overkjeven og trekker hodet litt bakover ("se oppover"). Nå har du løftet kattens lepper litt og ser at pus har en perfekt åpning mellom tennene på siden av kjeven Inn i denne åpningen/"myntinnkastet" lurer du nå tuppen på sprøyten og gir en passende mengde av væsken i sprøyten. Så lar du pus svelge, og gir neste halvpart av dosen. Siden pus befinner seg mellom knærne dine, tett inntil kroppen din, så vil de fleste forsøk på å "rygge unna problemene" være mislykkede (forutsatt at du har plassert rumpen din så godt ned mot gulvet som du klarer ). Jeg vet vi har brukere her inne som har lært sin pus å sitte og gape når man sier katten navn fulgt av ordet "pille". Det skulle jeg ønske jeg hadde fått til her også, men så dyktig er ikke jeg (kattene som eier meg er nok smartere enn meg der gitt ) Gi gjerne godbit og masse skryt etterpå Edit: TyrkLeif Endret 13. januar 2012 av Lille-pus 1
Green Lady Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Jeg vet vi har brukere her inne som har lært sin pus å sitte og gape når man sier katten navn fulgt av ordet "pille". Det skulle jeg ønske jeg hadde fått til her også, men så dyktig er ikke jeg (kattene som eier meg er nok smartere enn meg der gitt ) Og jeg som var så stolt for at jeg har lært min katt kommondoen "sitt" TS Godt det ordnet seg, og at den andre dyrlegen var litt mer arbeidsvillig enn den første du ringte
Gjest Lille-pus Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Her - og tråden handlet om.... ormekur ! Påflekkingsvæsken Profender er også nevnt i den tråden. Det er en mye enklere måte å gi middel mot innvollsorm på (dele pelsen i nakkeregionen og påfør væsken i den lille beholderen på den bare huden). Jeg er usikker på om man får Profender på apotekene.... - jeg pleide kjøpte det hos vetrinæren dengang det var behov... Her kan de ikke engang sitte på "ordre". Her har all dressur gått motsatt vei, og vært særdeles vellykket Endret 13. januar 2012 av Lille-pus
Leo Skrevet 14. januar 2012 #7 Skrevet 14. januar 2012 Jeg er usikker på om man får Profender på apotekene.... Joda, man får Profender på apoteket, men det er reseptpliktig. Jeg ringer imidlertid bare veterinæren og får de til å sende en resept når jeg merker at en eller flere av mine har mark/orm.
Gjest Lille-pus Skrevet 14. januar 2012 #8 Skrevet 14. januar 2012 Joda, man får Profender på apoteket, men det er reseptpliktig. Jeg ringer imidlertid bare veterinæren og får de til å sende en resept når jeg merker at en eller flere av mine har mark/orm. Mange takk, Leo Ja, en vetrinær som kjenner pasienten(es) eier fax'er som regel resepten over til apoteket Det er greit å vite at apotekene fører Profender (jeg mener forskriftene ble endret/presisert for noen få år siden slik at vetrinærklinikker ikke lenger kunne selge legemidlert til dyr over disk annet enn til bruk inntil legemiddelet kan skaffes fra apotek. Og jeg vet også hva jeg selv mener om akkurat det). Siden "vi" i de aller fleste tilfellene har time etter at apoteket har stengt for dagen så tipper jeg vår vetrinær da benytter seg av muligheten til å kreve dekket utlegg til legemidler som er brukt under behandling eller som er utlevert til bruk inntil nødvendige legemidler kan skaffes fra apotek. TS; håper det har gått godt så langt med marke-kuren
Gjest willis90 Skrevet 14. januar 2012 #9 Skrevet 14. januar 2012 Fikk tak i kuren, og har fått gitt den til begge katter nå:-) Var veldig bra av han andre dyrlegen og kunne ringe apoteket med en gang, bør jo ikke måtte være sånn at du skal vente en uke på å få gitt katten kur når den går rundt å kaster opp ormer.. Måtte dusje den minste, stakkar! Var så full av drit...:/ Så nå får vi håpe den blir frisk, og har det bra:)Takk for gode tilbakemeldinger her:) Vi har katten i sofaen, sengen og overalt ellers i huset, så er litt bekymret for at det skal smitte over til oss da, men vet ikke hvor sannsynlig det er?
Gjest laurine Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 Vi har brukt bendelorm-kur på katten våres. De selger også reseptfrie kattemedisiner i Sverige, om det ikke er for langt.
Gjest Lille-pus Skrevet 14. januar 2012 #11 Skrevet 14. januar 2012 Fikk tak i kuren, og har fått gitt den til begge katter nå:-) Var veldig bra av han andre dyrlegen og kunne ringe apoteket med en gang, bør jo ikke måtte være sånn at du skal vente en uke på å få gitt katten kur når den går rundt å kaster opp ormer.. Måtte dusje den minste, stakkar! Var så full av drit...:/ Så nå får vi håpe den blir frisk, og har det bra:)Takk for gode tilbakemeldinger her:) Vi har katten i sofaen, sengen og overalt ellers i huset, så er litt bekymret for at det skal smitte over til oss da, men vet ikke hvor sannsynlig det er? Nå er jeg over middels interessert her (og ikke så lite nysgjerrig kjenner jeg); Var det påflekkingsvæske, piller eller pasta vetrinæren hadde foreskrevet til kattene dine/deres ? Stakkars den minste Men, det var nok godt når dusjen var unnagjort og en liten pus hadde blitt tørr i pelsen igjen Jeg er litt usikker på hvor lett eller vanskelig det er å bli smittet av spolorm (typisk), men dersom man følger normale renslighetsrutiner ved rengjøring av dokasse og bytting av sand, og ellers er flink til å vaske hender etter slikt arbeid, så er sannsynligheten for å bli smittet liten. Egen erfaring, basert på mange år med kroppsnær kontakt med katt (i sofaen, i sengen, på bordet, badet) har ennå ikke gitt meg innvollsorm. Selv med en meget dyktig jeger-katt (ute-inne-ute katt) og dertil hyppige "besøk" av innvollsorm. Samt de siste årene med 3 inne-katter, men det telles egentlig ikke helt i denne sammenhengen.
Dragonfly84 Skrevet 14. januar 2012 #12 Skrevet 14. januar 2012 Unnskyld for OT, men da jeg så tittelen trodde jeg det var KG-brukeren Katten som hadde fått orm!
Gjest badeand1 Skrevet 14. januar 2012 #13 Skrevet 14. januar 2012 Sorry for at jeg ødelegger innlegget ditt, men hvordan får katten orm? :/
Gjest Lille-pus Skrevet 14. januar 2012 #14 Skrevet 14. januar 2012 ....men hvordan får katten orm? :/ Denne har jeg sakset fra en av de store farmasiselskapenes informasjon om middel mot innvollsorm: Spolorm overføres som egg eller larver i avføringen fra andre katter eller de kan tas opp fra smittede byttedyr. Kattunger kan i tillegg bli smittet av moren via morsmelken. Katter og kattunger med spolorm utskiller et enormt antall egg. Disse eggene er svært motstandsdyktige og kan overleve i omgivelsene i årevis. Hakeorm overføres som egg eller larver i avføring som tas inn via munnen. Larvene kan også trenge gjennom huden og vandre rundt i kattens kropp, for deretter å etablere seg som voksne i tarmen. Bendelorm overføres som mellomstadier i smittede byttedyr som f.eks fugl, mus, lopper, rått kjøtt eller rå fisk. Larvene frigjøres og utvikles til voksen bendelorm i tarmen. Katter er pga. sitt sterke jaktinstinkt spesielt utsatt for smitte.
Gjest willis90 Skrevet 14. januar 2012 #15 Skrevet 14. januar 2012 Nå er jeg over middels interessert her (og ikke så lite nysgjerrig kjenner jeg); Var det påflekkingsvæske, piller eller pasta vetrinæren hadde foreskrevet til kattene dine/deres ? Stakkars den minste Men, det var nok godt når dusjen var unnagjort og en liten pus hadde blitt tørr i pelsen igjen Jeg er litt usikker på hvor lett eller vanskelig det er å bli smittet av spolorm (typisk), men dersom man følger normale renslighetsrutiner ved rengjøring av dokasse og bytting av sand, og ellers er flink til å vaske hender etter slikt arbeid, så er sannsynligheten for å bli smittet liten. Egen erfaring, basert på mange år med kroppsnær kontakt med katt (i sofaen, i sengen, på bordet, badet) har ennå ikke gitt meg innvollsorm. Selv med en meget dyktig jeger-katt (ute-inne-ute katt) og dertil hyppige "besøk" av innvollsorm. Samt de siste årene med 3 inne-katter, men det telles egentlig ikke helt i denne sammenhengen. Det var piller vetrinæren hadde sendt resept på:-) På den ene katten fikk eg gitt den ved å holde den fast, men den andre er allerede så redd og skvetten for alt, så der fikk eg meg ikk helt til å gjøre noe for å skremme den mer(virker ikke så den tåler så mye, før den trekker seg helt tilbake og ikke vil ha noe kontakt) så der tok eg tabletten inni en leverpostei-bit, og det gikk veldig bra, heldigvis! Ja, det er nok bare fælt når det står på! Glad igjen etter 5 min:-D Angående smitte, så vil eg tro det skal gå fint:-) Vasker kattedoen, og vasker oss godt på henda etterpå:-) Hehe :-) Og vetrinæren sa som sagt den muligens hadde hatt det i flere mnd, og vi er ikke blitt smittet til nå:-)
Gjest willis90 Skrevet 14. januar 2012 #16 Skrevet 14. januar 2012 Unnskyld for OT, men da jeg så tittelen trodde jeg det var KG-brukeren Katten som hadde fått orm! Hehe, ops! :-D Var nok katten min ja, alt kan misforstås:-)
Dragonfly84 Skrevet 14. januar 2012 #17 Skrevet 14. januar 2012 Hehe, ops! :-D Var nok katten min ja, alt kan misforstås:-) Hehe, ja, beklager det altså. Bra pusen din fikk medisin fort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå