Rainbow Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Lurer på om noen har tips om gode fôrtilskudd til hest som kan hjelpe mot forkalkninger og stivhet! Jeg har en eldre fjording som har forkalkninger i hovbeinet på det ene beinet, og som i tillegg er mye stiv. Hun har fått generell kortisonsprøyte to ganger med tre mnd i mellom, men det er jo ikke så bra i lengden. Det har til gjengjeld veldig god effekt, og hun er den hesten jeg kjenner når hun har fått det. I tillegg er hun i bedre humør, sprekere og synes ikke det er så vondt å bli skodd som hun synes når effekten av kortisonet har gått ut. Når hun ikke fikk det hadde hun mange halteperioder, og det tok gjerne 40 min før hun følte seg varm og myk. Jeg fortsetter å ri rolig selv når hun har fått det, så det er ikke snakk om å presse henne til å prestere over evne selv om smertene er borte. Før jeg gikk til det skrittet å sprøyte henne hadde jeg prøvd følgende: *Metacam i en kort periode - ingen nevneverdig effekt. * Cortaflex, som inneholder Glucosamin. Det gikk hun på i mange år, og da virka det bra, men ettersom åra har gått har det fått dårligere effekt, og jeg erstatta det etter hvert med andre ting. * Vetroflex, som inneholder Collagen II, noe som visstnok skal være mer effektivt enn Glucosamin. Dette har vært tomt en stund, men de siste dagene har hun virka mer stiv igjen, selv om ikke kortisonen burde ha gått ut, så tenker det kan være lurt å fortsette på det. * MSM, som jeg bare har bruk én måneds tid. Usikker på effekten. * Omega 3, som jeg har brukt et par måneder, som virka bra i perioden da kortisonen begynte å gå ut, men ikke bra nok til å unngå periodevis halting. Tenker nå å prøve: Djevelsklo og magnetterapikopper (sånn i samme sjanger som andre varme-magnet-greier). Vurderer å kjøre djelvelsklo sammen med Vetroflex, men er usikker på om hun bør ha MSM i tillegg. Er redd for å gi altfor mye rart som enten nullstiller hverandres effekt eller ikke har noen effekt i det hele tatt. Prøver å velge produkter uten bivirkninger. Dessuten blir det jo i lengden dyrt med masse produkter som det kan ta tid før man vet om fungerer. Har noen erfaring med disse, lignende eller helt andre produkter som kan funke? Hun er egentlig veldig sprek og livlig, men i periodene hvor hun kjenner beinet og stivheten mye blir hun naturlig nok slappere og surere. Vil at hun skal ha best mulig liv! Hun brukes kun til tur, og jeg er nøye på å mosjonere henne daglig. Er veldig lenge siden vi har galoppert, men kan nå småtrave litt. Noen tips til hva jeg gjør feil eller hva jeg bør gjøre i stedet?
Gjest Consensio Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Akupunktur og/eller evnt gullimplantat. Har jobbet med en veterinär som driver med dette og har til gide å se ey dyr som ikke får bedret livskvaliteten sin betraktelig Endret 13. januar 2012 av Consensio
Rainbow Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Vi har prøvd litt laserakupunktur fordi min tidligere hestepasser var utdanna vetropat. Mulig jeg kan "bestille" henne til å ta en tur igjen! Hva er gullimplantat? Tusen takk for tips!!:-) *edit* Kom på at det er noe som heter google! :gjeiper: Lurer på om dette gjøres på hest! Endret 13. januar 2012 av Rainbow81
Gjest Consensio Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Jeg mener å huske at han veterinären hadde brukt gullimplantat på hest også. Begynner å bli noen år siden så jeg husker ikke helt. Men verdt å sjekke ut Endret 13. januar 2012 av Consensio
Leksie Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Jeg vet ikke hvilket fòrtilskudd du kan bruke da min ikke tåler kraftfòr. men det som har hjulpet på min er å holde henne i form, bandasjere og akupunktur
Leksie Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 Jeg vet ikke hvilket fòrtilskudd du kan bruke da min ikke tåler kraftfòr. men det som har hjulpet på min er å holde henne i form, bandasjere og akupunktur ja forresten!! back on track bandasjeunderlag er gull!!
Rainbow Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. januar 2012 Ja, å holde i form er jeg i hvert fall veldig opptatt av. Nok av hester som blir pensjonert mye yngre enn min, og da blir de lett gamle av å bare stå. Bandasjerer du på dagtid, under ridning eller om natta? Back on track har jeg hørt mye om, men bare fra kjedene, ikke fra folk som har brukt det. Hvordan har du lagt opp bruken av det? Finnes jo så mye forskjellig Back on track-utstyr og lignende.
Namine Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 (endret) jeg bruker heat lotion kombinert med massasje og stretching for stive muskler, kan jo hende den hjelper for stivheten. desverre har den jo ikke noen virkning for forkalkningen. har hørt mye positivt om BOT, men det vil jo hjepe mer for blodsirkulasjon, og har heller ingen effekt direkte mot forkalkningen. dessuten skal en være forsiktig med mye bruk av de, da sener og slikt kan bli 'avhengig' av det. står hesten på boks, eller utegang? en venninne av meg hadde veldig positiv erfaring av å ha hesten på utegang, da hesten var konstant i bevegelse (ser du skriver at du er opptatt av det, og det er bra!), og det hjalp mye på prossessen. ellers kan jeg ikke komme på noen andre kosttilskudd/behandlinger enn det du allerede har kommet med. forhør deg gjerne med flere veterinærer, så du får flere synspunkter, og selvfølgelig høre med han/hun/de før noe settes i gang (sier ikke at du ikke gjør det altså). og hva sier smeden? noen hester fungerer best i prossessen med visse type sko/viss type skjæring, andre fungerer best barfot for å øke blodsirkulasjonen osv. lykke til videre! Endret 13. januar 2012 av Namine
Leksie Skrevet 13. januar 2012 #9 Skrevet 13. januar 2012 Ja, å holde i form er jeg i hvert fall veldig opptatt av. Nok av hester som blir pensjonert mye yngre enn min, og da blir de lett gamle av å bare stå. Bandasjerer du på dagtid, under ridning eller om natta? Back on track har jeg hørt mye om, men bare fra kjedene, ikke fra folk som har brukt det. Hvordan har du lagt opp bruken av det? Finnes jo så mye forskjellig Back on track-utstyr og lignende. Min er pensjonert sprangponni, men holder henne fremdeles litt igang så hun ikke skal stivne helt. bare traver/galoperer henne lett i banen et par ganger i uken, også får hun hoppe en gang i blandt for hun synes det er så kjekt. null press på henne! bandasjerer om natten og bruker enten belegg eller bandasjer når jeg rir.. men det er for beskyttelsen sin del Jeg har bare brukt bandasjeunderlagene. De har jeg brukt på begge hestene, og har fungert veldig bra på de. Begynte med 2 timer for dagen med de, og økte litt og litt. Men det er ikke noe jeg bruker hele tiden En venninne har også brukt den back on track for ryggen, den funket visst veldig bra også!
Rainbow Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 13. januar 2012 jeg bruker heat lotion kombinert med massasje og stretching for stive muskler, kan jo hende den hjelper for stivheten. desverre har den jo ikke noen virkning for forkalkningen. har hørt mye positivt om BOT, men det vil jo hjepe mer for blodsirkulasjon, og har heller ingen effekt direkte mot forkalkningen. dessuten skal en være forsiktig med mye bruk av de, da sener og slikt kan bli 'avhengig' av det. står hesten på boks, eller utegang? en venninne av meg hadde veldig positiv erfaring av å ha hesten på utegang, da hesten var konstant i bevegelse (ser du skriver at du er opptatt av det, og det er bra!), og det hjalp mye på prossessen. ellers kan jeg ikke komme på noen andre kosttilskudd/behandlinger enn det du allerede har kommet med. forhør deg gjerne med flere veterinærer, så du får flere synspunkter, og selvfølgelig høre med han/hun/de før noe settes i gang (sier ikke at du ikke gjør det altså). og hva sier smeden? noen hester fungerer best i prossessen med visse type sko/viss type skjæring, andre fungerer best barfot for å øke blodsirkulasjonen osv. lykke til videre! Takk for gode tips! :-) Ja, er jo dumt å begynne med noe kroppen hennes på en måte blir avhengig av. Hun står ute hele dagen, men på boks om natta. Merker at om hun har stått et par timer lenger inne om morran er hun mer stiv enn om hun kommer ut tidlig, så prøver å ordne med de som slipper ut om at det skal være så tidlig som mulig. Hun liker ikke å være ute sent om kvelden/natta, da står hun og roper og vil inn, hehe! Har du lært deg stretching og massasje, eller har du noen som kommer og gjør det? Smeden er tålmodig med henne, og det tar lenger tid å sko enn en yngre hest. Men han har prøvd å skjære høvene litt på en måte som skulle gjøre belastningen bedre. Skulle gjerne hatt henne barfot, men hun vrir den ene bakhoven når hun går, i tillegg til at det er mye asfalt og grus i området her, så er redd det ville slitt veldig på høvene. Min er pensjonert sprangponni, men holder henne fremdeles litt igang så hun ikke skal stivne helt. bare traver/galoperer henne lett i banen et par ganger i uken, også får hun hoppe en gang i blandt for hun synes det er så kjekt. null press på henne! bandasjerer om natten og bruker enten belegg eller bandasjer når jeg rir.. men det er for beskyttelsen sin del Jeg har bare brukt bandasjeunderlagene. De har jeg brukt på begge hestene, og har fungert veldig bra på de. Begynte med 2 timer for dagen med de, og økte litt og litt. Men det er ikke noe jeg bruker hele tiden En venninne har også brukt den back on track for ryggen, den funket visst veldig bra også! Høres bra ut! Ble hestene mindre stive og i bedre form av Back on track? Høres koselig ut med sportsponnien som får hoppe litt innimellom siden hun syns det er så gøy! :-)
Namine Skrevet 13. januar 2012 #11 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Takk for gode tips! :-) Ja, er jo dumt å begynne med noe kroppen hennes på en måte blir avhengig av. Hun står ute hele dagen, men på boks om natta. Merker at om hun har stått et par timer lenger inne om morran er hun mer stiv enn om hun kommer ut tidlig, så prøver å ordne med de som slipper ut om at det skal være så tidlig som mulig. Hun liker ikke å være ute sent om kvelden/natta, da står hun og roper og vil inn, hehe! Har du lært deg stretching og massasje, eller har du noen som kommer og gjør det? Smeden er tålmodig med henne, og det tar lenger tid å sko enn en yngre hest. Men han har prøvd å skjære høvene litt på en måte som skulle gjøre belastningen bedre. Skulle gjerne hatt henne barfot, men hun vrir den ene bakhoven når hun går, i tillegg til at det er mye asfalt og grus i området her, så er redd det ville slitt veldig på høvene. Det høres bra ut, så lenge hun får stå ute lenge, så får hun jo i alle fall bevegd seg en del. Og er jo ikke noe poeng nei å ha hun på utegang, om hun er veldig glad i boksen sin når kvelden faller på (hehe, min også er slik nemlig). Både og, jeg har hatt massør på han, men strechingen har jeg lært meg, så jeg kan gjøre det på egenhånd. Masserer også generelt/forebyggende på egenhånd, (dog skal jo en proff kontaktes ved problemer, for det er jo ikke sikkert man får tatt det ordentlig på egenhånd), og en god runde med rundbørsten setter i gang blodsirkulasjonen, så det også kan man gjerne gjøre en gang eller to om dagen. Høres ut som om smeden gjør det han kan da. Men nei, ikke alle som fungerer som barfothest, jeg torde ikke det på min heller, siden han blir såpass sår. Men det absolutt verste man kan gjøre mot en forkalkningshest, er å la den stå å stivne, så det er bare å fortsette å bruke henne etter dyrlegens anbefalning. Endret 13. januar 2012 av Namine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå