Gjest kreps73 Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Kontaktet NAV ang reglene når far skal ha fedrekvoten sin og mor går på AAP. (kvoten hans tas ut innenfor foreldrepengeperioden). Dem visste jo ikke hvordan de reglene var..... Ble rådet til at far tar sin kvote etter at foreldrepengeperioden er over, for da kunne mor gå på tilltak. Det virker som om NAV ikke kan det de jobber med, og det er ikke første gang jeg har opplevd det. Noen her som har vært i samme situasjon? Har ikke vært på tilltak gjennom NAV og har derfor ikke noe tilltak å gå til..... Endret 13. januar 2012 av kreps73
Gjest Annaires Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 Forstår ikke helt hva du spørr om. Men er det slik at du går på AAP, og skal ha en del av permisjonen, før far skal ta resten av fellesukene og fedrekvoten? Eller?
Gjest kreps73 Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Forstår ikke helt hva du spørr om. Men er det slik at du går på AAP, og skal ha en del av permisjonen, før far skal ta resten av fellesukene og fedrekvoten? Eller? Jeg (mor) gikk på AAP før jeg gikk over på foreldrepenger. Når far nå skal søke om fedrekvoten på 12 uker vil vi vite om jeg må ut i tilltak når han er hjemme. Leste på siden til NAV at mor må jobbe minst 50 prosent mens far har sin frdrekvote. Men når jeg har gått på AAP har jeg jo ingen jobb å gå til. Han skal ha 12 uker og jeg resten av fellesukene. Det var hvertfall planen vår.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Jeg (mor) gikk på AAP før jeg gikk over på foreldrepenger. Når far nå skal søke om fedrekvoten på 12 uker vil vi vite om jeg må ut i tilltak når han er hjemme. Leste på siden til NAV at mor må jobbe minst 50 prosent mens far har sin frdrekvote. Men når jeg har gått på AAP har jeg jo ingen jobb å gå til. Han skal ha 12 uker og jeg resten av fellesukene. Det var hvertfall planen vår. Du er nå vanskelig, også, da. Joben din er jo tiltaket. Ergo må du ut i tiltaket ditt igjen når han tar ut fedrekvoten. Akkurat som NAV-dama som du skjelte ut i første innlegget sa. Høre etter neste gang, kanskje?
Gjest kreps73 Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Du er nå vanskelig, også, da. Joben din er jo tiltaket. Ergo må du ut i tiltaket ditt igjen når han tar ut fedrekvoten. Akkurat som NAV-dama som du skjelte ut i første innlegget sa. Høre etter neste gang, kanskje? Har ikke vært i tilltak gjennom NAV, så jeg har ikke noe å gå til. Jeg nevnte ikke det i innlegget mitt. Har ikke skjelt ut noen i NAV heller. Sa bare at dem ikke kan alle regler. Var forresten en mann jeg prata med på NAV.....
Eudyptula Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Mor må ikke jobbe når far tar fedrekvote. Altså, har far rett på fedrekvote, stilles det ingen krav til mors aktivitet mens han avvikler fedrekoten. Endret 13. januar 2012 av MrsTula
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 Så lenge du ikke har tiltak har ikke far uttaksrett. Ergo kan han ikke ta ut fedrekvote med mindre du er i tiltak minimum 50%. Som NAV-mannen prøvde å forklare deg.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 Altså: Far kan ta andre deler av permisjonen, men fedrekvoten får dere kun dersom du er ute i tiltak.
Fru Filifjonka Skrevet 14. januar 2012 #9 Skrevet 14. januar 2012 Det er synd å si det, men jeg har også fått inntrykk av at nav ikke har helt oversikt på det området. Vi søkte om å overføre så mye som mulig av permisjonen til far, men fikk avslag på fedrekvote. (Grunnen til at far søkte permisjon var at han ikke hadde rett på fedrekvote. En tlf til nav viste at søknaden var riktig fyllt ut, men siden den var behandlet feil så måtte den sendes på nytt. Andre gang ble den innvilget.) Du får bare lese deg opp så godt du kan og ta mange telefoner. Før eller senere møter du noen som kan svare. Eller ta en tur til Stord, det er der de sitter. Lykke til!
Leanne Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 (endret) Jeg mener å huske at det ikke var noe krav om at mor måtte jobbe mens far tok ut fedrekvoten, men mor vil jo ikke få noe utbetalt (ikke fra Nav og ikke lønn disse ukene). Men mor må ha vært i jobb under svangerskapet for å tjene opp til foreldrepenger og fedrekvote Endret 14. januar 2012 av Leanne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå