k@ri Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Jeg har i lang tid vært plaget med sur lukt i mine nyvaskede klær. Jeg har forsøkt alle gode og mindre gode råd, som vask på 90 grader, vask på 90 grader med oppvaskmaskinmiddel, 90 grader med eddik, mindre klær i maskinen, ta ut klær umiddelbart etter ferdig maskin etc,etc,etc. Såg til slutt ikke annen utvei enn å kjøpe meg ny maskin, selv om min gamle kun er 5 år , og går som ei klokke. Kom over EN diskusjon om temaet på nett, der en person mente at det var skyllemiddel med eplelukt som var årsaken. Jeg bruker epleskyllemiddel, og kuttet det ut... Mirakelet skjedde, det var det som var årsaken til den sure lukta! Det rare er at det luktet ikke surt før jeg hadde brukt det en stund, derfor hadde det ikke streifet meg at skyllemiddelet var årsaken. Så , synes du at det er sur lukt av klesvasken, kutt ut eplelukten 1
Redbull Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 Hah!!! TAKK !! Jeg elsker epleskyllemiddelet, men har ikke kjøpt det på en stund... Når du sier det så er det også lenge siden klærne mine har lukta!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Har hørt det samme om blått skyllemiddel. Men om det gjelder alle blå, eller et spesifikt merke vet jeg ikke.
Gjest badeand1 Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Jeg bruker ikke eplelukt, men det lukter fremdeles surt av håndklene etter jeg har brukt de en stund. (vaske ansikt og tørke henda) Er det normalt da?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Jeg bruker ikke eplelukt, men det lukter fremdeles surt av håndklene etter jeg har brukt de en stund. (vaske ansikt og tørke henda) Er det normalt da? Nei det er bare et hint om at du må kaste de til vask igjen. Når håndkleet ikke får tørke skikkelig mellom hver gang du bruker det (noe som skjer ofte for man går jo på do og vasker seg på hendene et par ganger for dagen) så lukter det surt. Vask håndkle, undertøy og sengetøy på minst 60g Kopphåndduker og kluter til kjøkken bør vaskes på 90g. 2
Gjest badeand1 Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 Nei det er bare et hint om at du må kaste de til vask igjen. Når håndkleet ikke får tørke skikkelig mellom hver gang du bruker det (noe som skjer ofte for man går jo på do og vasker seg på hendene et par ganger for dagen) så lukter det surt. Vask håndkle, undertøy og sengetøy på minst 60g Kopphåndduker og kluter til kjøkken bør vaskes på 90g. Må jeg da bytte håndkle hver dag da?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 Jeg har i lang tid vært plaget med sur lukt i mine nyvaskede klær. Jeg har forsøkt alle gode og mindre gode råd, som vask på 90 grader, vask på 90 grader med oppvaskmaskinmiddel, 90 grader med eddik, mindre klær i maskinen, ta ut klær umiddelbart etter ferdig maskin etc,etc,etc. Såg til slutt ikke annen utvei enn å kjøpe meg ny maskin, selv om min gamle kun er 5 år , og går som ei klokke. Kom over EN diskusjon om temaet på nett, der en person mente at det var skyllemiddel med eplelukt som var årsaken. Jeg bruker epleskyllemiddel, og kuttet det ut... Mirakelet skjedde, det var det som var årsaken til den sure lukta! Det rare er at det luktet ikke surt før jeg hadde brukt det en stund, derfor hadde det ikke streifet meg at skyllemiddelet var årsaken. Så , synes du at det er sur lukt av klesvasken, kutt ut eplelukten Skyllemiddel er noe dritt. Har dere ikke lagt merke til at det lukter mere svettelukt under armene om dere bruker skyllemiddel? For ikke å snakke om andre klær som er inn på skinnet. Skyllemiddel er et skapt behov fra industrien. Kutt ned på pulverbruken.Hardt vann? litt eddik i skyllekammeret istedenfor skyllemiddel. Aldri brukt skyllemiddel. Jeg har både myke håndklær, og sengetøy. Middelet ødelegger tøyet i tillegg. 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 Nei det er bare et hint om at du må kaste de til vask igjen. Når håndkleet ikke får tørke skikkelig mellom hver gang du bruker det (noe som skjer ofte for man går jo på do og vasker seg på hendene et par ganger for dagen) så lukter det surt. Vask håndkle, undertøy og sengetøy på minst 60g Kopphåndduker og kluter til kjøkken bør vaskes på 90g. Selv ikke mattilsynet mener at kluter og kopphåndduker trenger å vaskes på 90 g. Dagens maskiner vasker rent på 60 Så hvorfor mener du 60 må til? Barre tull.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #9 Skrevet 13. januar 2012 Selv ikke mattilsynet mener at kluter og kopphåndduker trenger å vaskes på 90 g. Dagens maskiner vasker rent på 60 Så hvorfor mener du 60 må til? Barre tull. Det fins bakterier som fint overlever 60g. Dessuten har maskinen godt av noen runder med 90g. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #10 Skrevet 13. januar 2012 Skyllemiddel er noe dritt. Har dere ikke lagt merke til at det lukter mere svettelukt under armene om dere bruker skyllemiddel? For ikke å snakke om andre klær som er inn på skinnet. Skyllemiddel er et skapt behov fra industrien. Kutt ned på pulverbruken.Hardt vann? litt eddik i skyllekammeret istedenfor skyllemiddel. Aldri brukt skyllemiddel. Jeg har både myke håndklær, og sengetøy. Middelet ødelegger tøyet i tillegg. Jeg får problemer med underlivet hvis jeg ikke bruker skyllemiddel i trusevasken. Skyllemiddel opphever effekten av vaskepulveret, så jeg tror det er en sammenheng der.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #11 Skrevet 13. januar 2012 Må jeg da bytte håndkle hver dag da? Du kan prøve å henge de slik at de får tørke litt bedre mellom hver gang du bruker de. I tillegg kan det være tegn på at maskinen din trenger en rens. Det er lurt å vaske på 90g. av og til, da vasker du nemlig maskinen også (som blir full i skitt og fett). Du kan også forsøke litt eddik i skyllemiddelkammeret når du vasker klær. Ca en matskje med eddik. Vurder om klærne tørker veldig sent. Bruker de mange dager på å tørke kan det være et tegn på at du bør øke temperatur og mengden utlufting når du tørker klærne. Ikke kast våte håndkle og/eller andre plagg i skittentøyskurven. La det tørke først eller vask det med en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #12 Skrevet 13. januar 2012 Jeg får problemer med underlivet hvis jeg ikke bruker skyllemiddel i trusevasken. Skyllemiddel opphever effekten av vaskepulveret, så jeg tror det er en sammenheng der. Går det an? Jeg fikk en streng beskjed av legen min å kutte å bruke skyllemiddelet på undertøy, for å unngå å få problemer. Men jeg har aldri hørt om noen som får problemer fordi undertøyet IKKE er ekstra parfymert? Det høres rart ut, spør du meg.. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #13 Skrevet 13. januar 2012 Jeg får problemer med underlivet hvis jeg ikke bruker skyllemiddel i trusevasken. Skyllemiddel opphever effekten av vaskepulveret, så jeg tror det er en sammenheng der. Hvordan underlivsproblemer da???
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #14 Skrevet 13. januar 2012 Vi hadde en periode der klesvasken luktet ubehagelig (surt/rart/svett på samme tid) fra den kom ut av maskinen. Det viste seg å være et muggproblem i vaskemaskinen, og da vi først fant det ut var det veldig enkelt å fikse.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #15 Skrevet 13. januar 2012 Jeg får problemer med underlivet hvis jeg ikke bruker skyllemiddel i trusevasken. Skyllemiddel opphever effekten av vaskepulveret, så jeg tror det er en sammenheng der. Hvilke effekt opphever skyllemiddelet?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #16 Skrevet 13. januar 2012 Det fins bakterier som fint overlever 60g. Dessuten har maskinen godt av noen runder med 90g. Hvilke bakterier er det du snakker om? Og hvorfor har maskinen godt av vask på 90 grader?
altflyter Skrevet 13. januar 2012 #17 Skrevet 13. januar 2012 Steike så genialt! Jeg har alltid brukt epleskyllemiddel, og har ikke skjønt hvor lukten kom fra. Da prøver jeg å kutte ut det!
Casall Skrevet 14. januar 2012 #18 Skrevet 14. januar 2012 Jeg elsker epleskyllemiddelet, det lukter jo kjempegodt!
Frustrertpike Skrevet 14. januar 2012 #19 Skrevet 14. januar 2012 Samme her. Synes den lukter best, har prøvd den blå softlan også. Jeg passer på å rense ringen i vaskemaskindøren og lofilteret, samt vaske litt med eddik. Og her er det bare god lukt=) Henger du opp tøyet med en gang?
Lykkelitenen Skrevet 14. januar 2012 #20 Skrevet 14. januar 2012 AB nr 18, WTF? Litt kontroll når du klipper og limer er greit Jeg merker stor forskjell på de ulike typene skyllemiddel når det kommer til lukt. Jo mindre lukt (og mengde) på skyllemiddelet, jo mindre lukt og ubehag med klærne. Desværre bruke jeg en del gensre som blir elektriske som fy på vinterstid, så jeg må ha skyllemiddel dette halvåret (eddik er ikke effektivt nok mot de elektriske klærne mine), men holder meg til de milde og uparfyrmerte variantene og merker mindre ubehagelig lukt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå