Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en enebolig fra slutten av 70 tallet med utleieleilighet i kjelleren. Vi står foran en større oppgradering av huset med skifte av kjøkken, vindu, bordkledning og etterisolering osv. Det vi er litt usikre på nå er hva vi egentlig skal gjøre og hva som gir oss best verdiøkning av boligen. Saken er den at vi har kun 3 soverom på hovedplan i tillegg til stue, kjøkken, vindfang og bad. I kjelleren har vi 1 disponibelt rom i tillegg til vaskekjeller. Leiligheten går over 2/3 av kjelleren og har vindfang, soverom, stor bod, bad, stue og kjøkken.

Spørsmålet er:

Vil det lønne seg å ta leiligheten inn i resten av huset for å få bedre plass, et ekstra bad, kjellerstue etc. til oss selv? eller er det smartere å beholde leiligheten, lage et ekstra soverom på hovedplan (det er plass der vindfanget er nå) og flytte inngangen ned til det disponible rommet i kjelleren som er ganske stort og har trapp opp og utgangsdør??

Noen som har greie på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på både hvor attraktiv den er på leiemarkedet. Hvis boligen er langt ute i gokk og man må ha bil for å komme dit vil en leilighet være lite verd. Er den i nærheten av en skole eller et sentralt sted kan det være fantastisk lønnsomt å kunne leie ut.

• Liker 1
Skrevet

Hva trenger dere av plass? Har dere tenkt å bo der "resten av livet" til dere blir gamle?

Verdimessig vil jeg tro som skrevet at man vil få mere for boligen om den ligger sentralt til for utleie. Ikke en negativ ting at det er 2kjøkken og bad heller da.

Om det hadde vært meg, og tanken hadde vært å bo der hele livet så ville jeg vurdert å ordne hele huset, slik at evt barn kunne hatt egen kjellerstue ol å samles på. Men man kan jo også bygge det ekstra soverommet og endret inngangen, hatt leieboere i noen år, og når de evt barna blir store nokk få disponere leiligheten som kjellerstue. Skader jo ikke at de har et kjøkken og bad å bruke til besøk og slikt.

Skrevet

Jeg syns at utleiedel er veldig positivt når man selger bolig. I tillegg kommer kjøkken og bad som er dyrere å pusse opp. Før vi solgte leiligheten, pusset vi opp badet og kjøkkenet for totalt 85.000, men verdien økte med 390.000! Det var verdt det.

Skrevet
Før vi solgte leiligheten, pusset vi opp badet og kjøkkenet for totalt 85.000, men verdien økte med 390.000! Det var verdt det.

Verdien på en bolig man selger er det noen er villige til å betale, og man kan derfor ikke vite hva den hadde vært verd hvis man ikke hadde pusset opp. I verste fall synes de interesserte at det er pusset opp på en måte de ikke liker, og da kan man ende opp med å få mindre enn hvis man bare hadde annonsert det som oppussingsobjekt.

Skrevet

Lønner seg å beholde utleiedelen, kort og godt :)-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...