Gå til innhold

Samboer skal betale leie til meg, hvordan og hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til dette regnestykke her:

Jeg: i midten av 20-åra,har tatt flere utdannelser, har jobbet 120% fast til jeg ble syk, hatt inntekt på 350.000kr i fjor, blitt langtidssykemeldt med alvorlig diagnose og begynner på arbeidavklaringspenger nå i januar (vet ikke hva jeg får, vet ikke om jeg får ung ufør sats).

Jeg eide en liten leilighet hvor han bodde i praksis sammen med meg de 7 første månedene av forholdet (han betalte ingen faste utgifter, kun delte på mat ettersom hvem som hadde penger, da han hadde mesteparten av tingene sine i et bofelleskap hvor han var folkeregistert og hvor han betalte 4500kr i husleie) Etter jeg fikk diagnosen solgte jeg leiligheten og kjøpte småbruk på landet delvis for å bli frisk og for å følge livsdrømmen min. Jeg har 850.000 i huslån nå, etter at jeg nedbetalte en halv million fra overskuddet av leilighetssalget.

Nå bor vi her, han har folkeregisrert adresse her og jobber her.

Han: Er 7 år eldre enn meg, har ingen utdannelse,men jobber og er allsidig når det kommer til arbeid, har et par hundre tusen i inkassogjeld, som blir trukket fra lønna hans gjennom statens innkrevingssentral, får utbetalt ca 13000 kr netto (trekket fra innkrevningssentralen må reguleres nå så jeg vet ikke hva det skal bli).

Vi har vært kjærester og samboere i ett år. Avtalen er at han skal betale halvparten av alle faste boutgifter. Husleien hans blir på 2300 kr mnd.

Jeg vil dog ikke at han skal kjøpe seg inn på noe tidspunkt, da jeg ikke vet om jeg noen gang blir yrkesaktiv igjen, får mulighet til å få lån, og som alvorlig syk trenger stabiliteten og sikkerheten av å eie mitt eget.

Livet på landet er min drøm, og her er også mulighetene til å jobbe hjemmefra for min del hvis/når det blir aktuelt.

Han hadde 4500 kr i leie i bofelleskapet, og 5000 kr i leie på forrige bopel som han delte med en venn. 2300 kr i leie for 500kvm på deling med meg er derfor veldig lite sett i forhold. I tillegg kommer strøm, tv, internett, forsikringer, mat osv.

Han vil at jeg skriver leiekontrakt til statens innkrevingssentral på 5000kr i leie så de ikke trekker så mye fra lønna hans. Men da blir vel det leieinntekter jeg må skatte av?

Hvordan løse denne gåten, slik at utgiftene blir delt, samtidig som han ikke får eierett, og at han ikke blri trukket for å mye og kanskje har mulighet til å spare.

Han har vært uten inntekt eller dagpenger de siste 2 mnd. og da har jeg betalt alt, itillegg til 100.000 til innredning, flytteutgifter, og div. variable utgifter for han (sko/pass/reiseutgiter/medisiner/reisestrekninger).

Spørsmålet er vel egentlig: 2300 kr i husleie + halvparten av faste utgifter bør være greit for bopl på 500kvm på deling med meg? Han ville betalt mer eller tilsvarende for å bo i bofelleskapet. Selv om han ebtaler ned på mitt lån, så hadde han måtte betale ned på noens istt huslån uansett ved å leie et annet sted, men han er yrkesaktiv og jeg er fra nå trygdet. Han har inkassogjeld, jeg har studiegjeld og huslån. Han har ikke bil eller lappen - jeg har 70.000 satt av til bil og lappen etter leilighetssalget.

Vi er ikke akkurat likestilt. Men husleie - det har jo de fleste.

Synspunkter takk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg limer inn svaret mitt fra en tidligere post da jeg mener prinsippet er det samme, bare at det er svar til ei som ikke veit hvor mye hun bør betale for å bo hos typen.

"Er dette virkelig så vanskelig? Dette temaet har vært diskutert fram og tilbake i 100vis av tråder her tidligere, men det blir som oftest med usaklig synsing fram og tilbake.

Grunnlaget for å beregne hva du bør betale er hva det koster å bo der. Det koster ting som strøm, tv, nett, avgifter osv. Og så koster det å disponere boligen (uavhengig av lån) det koster en normal rente ganger verdien på boligen minus skatt(efradrag) delt på to dvs 36% av rentekostnaden.

Renten bør være ca midt i mellom det en må betale for et lån på den størrelsen og det en kan få om en setter pengene i banken. feks nå ca 3,5% så om vi sier at boligen er verdt 2mil vil det være en rente kostnad på å binne opp disse verdiene i året på 70.000. Delt på to og fratrukket 28%(skatt) så blir det 2100 pr mnd på deg i "husleie" + halvparten av de andre utgiftene.

Så enkelt er det, da har du den grunnleggende rettferdige fordelingen. Så kan en dra inn mange andre faktorer om en vil. Hvor mye av boligen disponerer hver av partene? har han en mega garasje og kjelleren som pokerbule. Eller okkuperer du og datteren din storparten av huset, og dusjer to timer om dagen? Tommelfinger regel for vedlikehold er ca 3-4% av verdien på boligen bør du kanskje betale noe for dette, eller gjør du opp for dette ved å gjøre din del av arbeidet? Har dere forskjellig økonomi? Tjener han gode penger på at boligprisene øker, kanskje han er villig til å dele denne prisoppgangen med deg? Er du i så fall villig til å være med å ta risikoen om boligboblen skulle sprekke? "

Nei du må ikke skatte av pengene du tjener på å leie ut din egen bolig mens du selv bor der. Han får ikke automatisk noe eierandel i din bolig ved å betale for seg mens han bor der. Å gi han en husleie som er høyere enn det han kan betjene fører bare til misnøye samt at du uansett må betale mer på andre områder. Du gjør helt rett i å ikke dele denne boligen med han, du trenger trygghet og han har pådratt seg lønnstrekk det er uforenelig. Ha klare avtaler og ha en delt økonomi.

• Liker 1
Skrevet

Het ville jeg skrevet en leieavtale slik at dere formelt regnes som utleier og leietaker, ikke samboere. Ta gjerne kontakt med advokat så du er helt sikker. Advokat koster litt men i det lange løp kan det spare deg for mye penger og frustrasjon. Jeg ville ikke bekreftet en leie på 5000,- til innkrevningssentralen dersom det ikke er reelt beløp. Denne samboeren din har tydligvis en rotete fortid økonomisk og når han ber deg lyve på beløpet så er det ett varsel om at han ikke tar økonomien på alvor. Sjangsen for at han får flere inkassosaker på seg er altså stor slik jeg ser det.

Altså, selv om han er verdens beste kjæreste osv er det veldig viktig at du sikrer deg i alle kanter mtp gården du eier.

• Liker 1
Skrevet

Takk for raskt svar fra dere.

Ja det er virkelig så vanskelig for oss som både er "inhabile" og itilegg ikke har innebygd kalkulator. Jeg ville feks.ikke tenkt på renter hvis du ikke hadde nevnt det ;)

Sulosi:

Tenker å lage en formell leiekontrakt som bekrefter regnestykket, i tillegg til en detaljert samboeravtale som bekrefter hvem so tar med hva av eiendeler og fordeling av ting og dyr ved et evnt. brudd.

Ok, men da skal jeg ikke lyve om husleie beløpet :gjeiper:

Skrevet

Han leier jo ikke mer en halvparten av leiligheten, så da skatter du ingen ting. Syntes ikke han burde betale så alt for mye til deg, 4000-4500 bør være passe for utgifter du har osv (husk SLITASJE!). Men det blir feil om han skal betale til deg hele tiden i stedet for å spare selv. Du hadde jo tross alt hatt akkurat den samme leiligheten hvis han ikke hadde bodd der.

Jeg ville IKKE ha satt leien til 5000, det er i DIN beste interesse at han betaler ned fortest mulig! Jeg ville og ha passet på å beskytte meg skikkelig når det kommer til å "gi ham er lån" eller om han opparbeider seg rettigheter til DIN bolig! Inkassogjeld på 200.000 er ingen ting å spøke med! Det er seriøst ett STORT beløp for noen som ikke har noen eiendeles og skryte av ved hans alder!

PASS PÅ DEG SELV, vær så snill. Denne karen er kansje veldig snill, men han kan ende opp med å ruinere deg!

Skrevet

AB: Ja jeg er forsiktig, vet at han gjerne vil kjøpe seg inn når han får mulighet men det vil ikke jeg av nevnte grunner. Det er et lite gårdbruk dette her.

Regnestykket av faste boutgifter ser slik ut pr. mnd:

Huslån: 4800

Strøm: 2000

Alarm: 349

Tv: 359

Hustelefon/internett: 429

Forsikringer: 1000 (både innbo/hus/reise som gjelder begge)

Felleslån: 2000 (Felles lån i mitt navn kr 10.000 totalt)

Kommunale avgifter: 400

= 11337 delt på 2= 5668,-

I tillegg kommer mat.

Har opprettet en felles matkonto og en felles regningskonto hvor det skal gå faste trekk fra hver vår konto og inn på disse. Derfra betaler vi for de utgifter vi deler.

Skrevet

Gjorde en rask utregning på boliglånet og det virker som om 3500 er rentekostnader og 1000 er nedbetaling på lån. Syntes det blir feil at han skal betale ned ditt lån på en måte. Hvis jeg forstår det riktig i alle fall. 4600-5000 i månedsleie bør være en grei sum.

Skrevet

Gjorde en rask utregning på boliglånet og det virker som om 3500 er rentekostnader og 1000 er nedbetaling på lån. Syntes det blir feil at han skal betale ned ditt lån på en måte. Hvis jeg forstår det riktig i alle fall. 4600-5000 i månedsleie bør være en grei sum.

Avdrag og renter varierer: 1542 i avdrag og 3240 i renter i januar,

1756 i renter og 3026 i renter i feb. osv. Men avdraget på lånet begynner på 1542 og er oppe i 1611 kr for desmeber 2012.

Men 4500- 5000 kr totalt for faste utgifter (utenom mat) er greit eller?

• Liker 1
Skrevet

du må også tenke slik sel vom du har en stor bolig 500kvm så har det lite å si, det har med HVOR de 50kvm er.

er du i nærheten av oslo\stavanger er dette lite med 5000,- mnd men fks på en øde plass på landet så er det MYE MED 5000,-

Uansett så syns jeg det er viktigere at han får betalt ned inkassoen før han betaler deg "alt", inkasso er ikke til å spøke med.

så når han han er inkasso fri vildet være lettere å dele alle utgiftene, det er jo tross alt DU som ville bo på landet ikke han =)

Skrevet

5000 inkl. alt (utenom mat) synes jeg høres fornuftig ut.

Gjest IngvildSF
Skrevet

Han blir trekt fra Statens innkrevningssentral. Det mest kunstige for han er å kunne betale mest mulig, fortest mulig, for å innskrenke gjelden hans, uten at altfor mye går til renter. Når han betaler over lengre tid, vil han også måtte betale renter. Han tjener derfor bedre på å betale ned mest mulig, i forhold til å spare. Det avhenger riktignok av rentene på gjelden, og rentene på sparekontoen, så jeg ville sjekket ut dette.

Skrevet

5000 inkl. alt (utenom mat) synes jeg høres fornuftig ut.

Med tanke på hvor mye han ellers måtte betalt for å leie hos andre så er jeg enig i det. Og andré utleiere hadde ikke tatt hensyn til innkassoen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...