AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Vi vil ha boliglån, hva gjør vi da? Går vi bare i "vår" bank og fikser det? Eller bør vi gå i flere banker og sjekke ut? Eller bare ringe en haug med banker? Hva gjorde dere? Hva skal vi se etter? Er det bare renta som teller? Jo lavere rente de tilbyr jo bedre? Eller andre ting også? Vi skal i tillegg kjøpe bil og pusse opp for kanskje 100 000 i det nye huset. Hvordan låner vi til dette? Blir det et forbrukslån i tillegg? Eller bør vi ikke det? Hjøøølp!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 I de større bankene kan man søke om boliglån på nett. De ringer deg gjerne opp for å få all informasjon. Det er fullt mulig å søke om lån i flere banker, og så ta tilbudet fra den banken man vurderer som best. Det er ikke bare renta som gjelder, men også hva slags tilleggskrav som kommer, f.eks. full kundepakke, og hva de koster.
Rosalie Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Første bud: Dere må spare opp 15% egenkapital, samt midler til omkostninger ved boligkjøpet. Deretter kan dere begynne å tenke på resten. 1
sjøhest Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 I de større bankene kan man søke om boliglån på nett. De ringer deg gjerne opp for å få all informasjon. Det er fullt mulig å søke om lån i flere banker, og så ta tilbudet fra den banken man vurderer som best. Det er ikke bare renta som gjelder, men også hva slags tilleggskrav som kommer, f.eks. full kundepakke, og hva de koster. hva er full kundepakke?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Første bud: Dere må spare opp 15% egenkapital, samt midler til omkostninger ved boligkjøpet. Deretter kan dere begynne å tenke på resten. vi har ikke nok til det, men har tenkt å låne av foreldre! vi kjøper nemlig huset akkurat når vi begge kommer i full jobb. så økonomien vår vil forandre seg drastisk rett etter kjøpet. men vi klarer ikke 15%+det andre med en gang. TS
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 hva er full kundepakke? Dvs. at banken krever at dere er totalkunder hos dem og at det er hovedbanken deres. Kan komme med varierende grad av krav om antall konti, bsu, kredittkort, sparing, forsikring osv.
Ueland Skrevet 14. januar 2012 #7 Skrevet 14. januar 2012 vi har ikke nok til det, men har tenkt å låne av foreldre! vi kjøper nemlig huset akkurat når vi begge kommer i full jobb. så økonomien vår vil forandre seg drastisk rett etter kjøpet. men vi klarer ikke 15%+det andre med en gang. TS Vel, dere får ingenting før dere: 1) Har fast inntekt, maks 3-4 ganger inntekt. 2) Har EK å vise til, dere må vite hvor mye dere får. Når det gjelder forbrukslån så ikke tenk på det en gang, det er helt blåst å gjøre noe slikt Da er det bedre å spare det opp.
Drizzt Skrevet 14. januar 2012 #8 Skrevet 14. januar 2012 Dere har foreldre som kan stille opp med de 15% EK dere trenger? Da går det greit. Har begge to inntekter etter ferdig utdanning? Hvis ja, da er det bare å dra til deres bank og snakke med en rådgiver. Relativt raskt får dere tallene. Ikke ta forbrukslån til oppussing, det blir fort kjempedyrt. Bedre å spare opp pengene til oppussingen. Selvfølgelig kan dere snakke med flere banker og velge banken som gir de beste rente og lånebetingelser.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #9 Skrevet 14. januar 2012 Dere har foreldre som kan stille opp med de 15% EK dere trenger? Da går det greit. Har begge to inntekter etter ferdig utdanning? Hvis ja, da er det bare å dra til deres bank og snakke med en rådgiver. Relativt raskt får dere tallene. Ikke ta forbrukslån til oppussing, det blir fort kjempedyrt. Bedre å spare opp pengene til oppussingen. Selvfølgelig kan dere snakke med flere banker og velge banken som gir de beste rente og lånebetingelser. Vi har jo en del selv i EK, kanskje rundt 10%, så det er ikke snakk om å låne store beløp av foreldre. Men litt. Mannen har vært i fast jobb i et år og tjener 420 000 i året, jeg kommer til å være ferdig med en bachelor nå i mai, og vi håper å kjøpe rett etter det. Jeg har altså ikke en fast jobb enda, men satser jo på å begynne i en eller annen jobb fra august. Kommer til å ta det jeg får til å begynne med og så heller skifte jobb senere. Skal også ha sommerjobb i sommer. Men hvis vi ikke skal ta noe forbrukslån så sliter vi. Da blir vi evt. nødt til å låne mer av foreldre. For vi trenger en bil der vi skal flytte til siden kollektivtransporten er elendig. Og vi har ikke penger til en bil + penger til EK nå. :/ TS
Drizzt Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 Vi har jo en del selv i EK, kanskje rundt 10%, så det er ikke snakk om å låne store beløp av foreldre. Men litt. Mannen har vært i fast jobb i et år og tjener 420 000 i året, jeg kommer til å være ferdig med en bachelor nå i mai, og vi håper å kjøpe rett etter det. Jeg har altså ikke en fast jobb enda, men satser jo på å begynne i en eller annen jobb fra august. Kommer til å ta det jeg får til å begynne med og så heller skifte jobb senere. Skal også ha sommerjobb i sommer. Men hvis vi ikke skal ta noe forbrukslån så sliter vi. Da blir vi evt. nødt til å låne mer av foreldre. For vi trenger en bil der vi skal flytte til siden kollektivtransporten er elendig. Og vi har ikke penger til en bil + penger til EK nå. :/ TS Med bare 1 som har fast jobb, blir det ikke særlig mye dere får. Har dere studielån i tillegg? Da blir det enda mindre. Vent med bilen, fordi det å ha bil gjør summen enda lavere. For både bil, barn og studielån regnes som utgifter. Jeg anbefaler at dere venter med boligplanene fram til du også begynner i fast jobb. 2 inntekter er nemlig mye bedre enn bare 1 og sommerjobb er ikke noe banken tar med i beregningen. 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #11 Skrevet 14. januar 2012 Jeg anbefaler dere IKKE å søke på nett. Dette er en programvare som gjør at alt som er veldig safet går igjennom og mange ikke. Jeg tok med meg budsjett og historikk og avtalte møte med flere banker.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #12 Skrevet 14. januar 2012 Med bare 1 som har fast jobb, blir det ikke særlig mye dere får. Har dere studielån i tillegg? Da blir det enda mindre. Vent med bilen, fordi det å ha bil gjør summen enda lavere. For både bil, barn og studielån regnes som utgifter. Jeg anbefaler at dere venter med boligplanene fram til du også begynner i fast jobb. 2 inntekter er nemlig mye bedre enn bare 1 og sommerjobb er ikke noe banken tar med i beregningen. Ja, vi har selvfølgelig studielån. Det har vel 90% av alle som har studert. Jeg kan liksom ikke få meg en jobb i den kommunen uten en bil. Kan ikke komme en time for sent på jobben fordi det ikke gikk buss.. Det er snakk om at jeg begynner i fast jobb 1-2 mnd etter huskjøpet. Såpass fleksible må de nå være. Vi er helt nødt til å flytte fra der vi leier nå i sommer, og da blir det tullete å leie en ny leilighet for 2 mnd og så kjøpe. Vi orker jo ikke flytte hele tiden. Og jeg kommer ikke til å være kresen på hvilken jobb jeg skal ha, jeg er åpen for mye. Har lærerutdannelse, men de kan vel jobbe med mye rart. Tror dere virkelig ikke de vil gi oss lån før jeg har jobbkontrakt i hånda? Da har vi et problem! Ting må tross alt planlegges når en flytter til en ny kommune, ungen må ha barnehageplass, ditt og datt.. Blir utrolig lei meg om vi blir nødt til å vente og heller leie igjen i mellomtiden, for et stress. TS
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #13 Skrevet 14. januar 2012 Jeg anbefaler dere IKKE å søke på nett. Dette er en programvare som gjør at alt som er veldig safet går igjennom og mange ikke. Ikke enig. I min bank er det slik at en blir kontaktet kort tid ette søknaden er sendt. Da går en gjennom en rådgivningssamtale og finner frem til gode løsninger sammen med rådgiveren. Har veldig gode erfaringer med dette, og har fått minst like god rådgivning per telefon som på et møte i banken.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #14 Skrevet 14. januar 2012 Jeg anbefaler dere IKKE å søke på nett. Dette er en programvare som gjør at alt som er veldig safet går igjennom og mange ikke. Ikke enig. I min bank er det slik at en blir kontaktet kort tid ette søknaden er sendt. Da går en gjennom en rådgivningssamtale og finner frem til gode løsninger sammen med rådgiveren. Har veldig gode erfaringer med dette, og har fått minst like god rådgivning per telefon som på et møte i banken.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #15 Skrevet 14. januar 2012 Ble kjempenervøs av svarene deres.. regnet egentlig med vi skulle få et greit stort boliglån jeg :/ TS
Chiquita Skrevet 14. januar 2012 #16 Skrevet 14. januar 2012 Hvordan skal banken være sikker på at du får jobb nok til å betjene lånet da? Muntlige garantier (og har man noen garanti i dagens jobbmarked?) er ikke verdt stort
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #17 Skrevet 14. januar 2012 Hvordan skal banken være sikker på at du får jobb nok til å betjene lånet da? Muntlige garantier (og har man noen garanti i dagens jobbmarked?) er ikke verdt stort fordi at om jeg ikke får annet er jeg innstilt på å begynne å jobbe på kiwi mens jeg venter på noe bedre. og jeg kjenner mange som har fått lån til leilighet på en inntekt. så jeg trodde ikke det skulle bli problem. TS
Chiquita Skrevet 14. januar 2012 #18 Skrevet 14. januar 2012 Men hva om det ikke dukker opp kiwi-jibb, eller vaske-jobb? Banken har jo heller ingen garanti for at du alker jobb, selv om du sier det... Og jo, man vil nok kunne få et lån på en inntekt, men det vil jo bare bli ca halvparten av hva dere ville fått på to inntekter. Men om det er viktig eller ikke kommer jo ann opp hvor dere skal bo, og hvilken prisklasse dere sikter mot...
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #19 Skrevet 14. januar 2012 Men hva om det ikke dukker opp kiwi-jibb, eller vaske-jobb? Banken har jo heller ingen garanti for at du alker jobb, selv om du sier det... Og jo, man vil nok kunne få et lån på en inntekt, men det vil jo bare bli ca halvparten av hva dere ville fått på to inntekter. Men om det er viktig eller ikke kommer jo ann opp hvor dere skal bo, og hvilken prisklasse dere sikter mot... fins hvertfall ledige butikkjobber i den kommunen når jeg ser på finn og nav.. så skulle tro jeg hadde en sjans der liksom. har tross alt høyskoleutdannelse vi sikter jo egentlig mot enebolig til rundt 2,5 mill.. men får bare gå i banken snart så jeg får ro i sjela. TS
Chiquita Skrevet 14. januar 2012 #20 Skrevet 14. januar 2012 Å være overkvalifisert er ofte ikke noe godt argument i jobbsøkeprosessen, da arbeidsgiver skjønner at de bare er en 'mellomstasjon' og kan miste den nyansatte når som helst.. og 'slike' vil arbeidsgiver ofte ikke ha. ;-) Ta et møte med banken du... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå