MissBradshaw Skrevet 13. januar 2012 #1 Skrevet 13. januar 2012 Dersom du skulle ha arrangert en familiemiddag. Hvor du inviterer foreldrene dine, tante, onkel og besteforeldrene. Og broren/søsteren din. Men når du forteller dette til h*n, så forklarer h*n at h*n ikke vil komme med mindre kjæresten får være med eller h*n vil bare komme om det er foreldrene som skal komme. Ikke resten av familien. I tillegg til dette, skal det være en bursdagsmiddag. Ville du ha sagt da? Overreagerer jeg hvis jeg sier at synes h*n oppfører seg tåpelig? Når man allerede har invitert alle, så er det litt dumt å ringe og uinvitere disse andre familiemedlemmene?
Fanta Exotic Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 Hvorfor inviterer du ikke bare med kjæresten henes også? Ja, litt tåpelig av henne også forsåvidt. I alle familiemiddagene i våre familier er alltid kjærester hjertelig velkommen.
Gjest Nuppdupp Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 han h*n kan ta med kjæresten, men at det er min bursdag, så jeg bestemmer hvem jeg inviterer. og at jeg blir skuffet om h*n ikke kommer
Anglofil Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 (endret) Hvorfo inviterer du ikke med kjæresten? For meg virker det merkelig å ikke invitere med kjæresten. Virker som du vil ekskludere kjæresten, så jeg skjønner reaksjonen. Mvh Yvonne Endret 13. januar 2012 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Synes kjærester, forutsatt at forholdet har vart mer enn en uke, bør inkluderes i familiemiddager. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #6 Skrevet 13. januar 2012 Enig, si at det er greit at kjæresten kan komme, men at du allerede har invitert de andre, så du kan ikke endre på det nå. (Men ja, jeg synes også det er merkelig å komme med krav om hvem som skal være tilstede når man blir invitert i middag...)
Gjest Mahareth Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 Søsken sier at h*n bare vil komme med kjærste: Det bør alltid være greit. Søsken sier at h*n ikke vil komme om tante og onkel kommer: Merkelig om det ikke ligger noe bak her. Er det bare at søskenet ikke liker tante og onkel så hadde jeg gitt ganske klar beskjed om at jeg ikke ville kansellert noens invitasjoner, men at mitt søsken stod fritt til å takke nei så mye h*n ville.
Furstina Skrevet 13. januar 2012 #8 Skrevet 13. januar 2012 Jag är också enig i att * syskonens pojkvän/flickvän bör få komma såvidare förhållandet inte är väldigt nytt * endast om det ligger en stor konflikt eller något övergrepp eller likande har man någon form av rätt att påpeka vilka andra som DU bjuder. Vanligtvis inte * vems bursdag är det? Det är DU som bjuder in till vad du tycker är en trevlig middag och bestämmer vad det är för bjudning
Orchideae Skrevet 13. januar 2012 #9 Skrevet 13. januar 2012 Kjæresten bør bes. Når det er slike familiesammenkomster tenker jeg "alle eller ingen". Altså innenfor rimelighetens grenser. Men å stille krav til at du IKKE kan be den; og den går ikke an!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #10 Skrevet 13. januar 2012 Hvor lenge har de vært sammen, da? Jeg er ikke fullt så kategorisk på at kjæresten må inviteres... synes det er en uting at man skal dra med kjærester på alle slags familieting før det har gått en stund (og man klarer vel være fra hverandre en kveld?). I litt større familier kan det lett bli slitsomt hvis man må hilse på Kåre til jul og Per til påske. Angående tante og onkel- det er DU som inviterer. Det er klart at hvis det ligger noe alvorlig bak blir det en annen sak, men hvis det ikke er tilfelle så er det jo du som har rett til å bestemme hvem du ber.
MissBradshaw Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 13. januar 2012 De har vært sammen en stund. Jeg har ingenting imot kjæresten men er det så feil av meg å be den personen om å klare seg en kveld i kanskje 2 timer uten kjæresten ved sin side? Og at vi kan ha en familiemiddag? Vi er en liten familie så ikke møtes så ofte. Det eneste som ligger bak dette at h*n ikke vil ha andre familiemedlemmer enn foreldrene der, er fordi h*n ikke liker familien. De er litt slitsomme å være sammen med. Men siden de ikke bor i samme by som oss, så synes jeg det er ekstra hyggelig å samle alle til en middag. Når det er min bursdag.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #12 Skrevet 13. januar 2012 Det eneste som ligger bak dette at h*n ikke vil ha andre familiemedlemmer enn foreldrene der, er fordi h*n ikke liker familien. De er litt slitsomme å være sammen med. Men siden de ikke bor i samme by som oss, så synes jeg det er ekstra hyggelig å samle alle til en middag. Når det er min bursdag. Da skjønner jeg det ekstra godt, at h*n vil ha med kjæresten. Synes kjæresten burde bes. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #13 Skrevet 13. januar 2012 Jeg synes at hvis de har vært sammen en stund burde kjæresten også være en naturlig del av familien. Du ekskluderer kjæresten fra familien, og det er ikke noe hyggelig for bror/søster. 2
Cho Kon It Skrevet 13. januar 2012 #14 Skrevet 13. januar 2012 De har vært sammen en stund. Jeg har ingenting imot kjæresten men er det så feil av meg å be den personen om å klare seg en kveld i kanskje 2 timer uten kjæresten ved sin side? Og at vi kan ha en familiemiddag? Vi er en liten familie så ikke møtes så ofte. For det første så hadde jeg regnet kjæresten hans som en del av familien hvis de hadde vært sammen en stund som du sier, og derfor tatt det som en selvfølge at hun ble med når bror ble bedt. For det andre; hva skal du gjøre hvis de gifter seg? Be broren din om å "klare seg uten kona i et par timer, nå er det familiemiddag!" Det eneste som ligger bak dette at h*n ikke vil ha andre familiemedlemmer enn foreldrene der, er fordi h*n ikke liker familien. De er litt slitsomme å være sammen med. Men siden de ikke bor i samme by som oss, så synes jeg det er ekstra hyggelig å samle alle til en middag. Når det er min bursdag. Her synes jeg broren din burde ha vett til å holde kjeft. Greit nok at han ikke liker familien sin og at han synes de er slitsomme, men når man blir invitert i middagsselskap hos noen andre er det ren folkeskikk å ikke legge seg borti gjestelista på den måten. Hadde det vært min bror (selv om min bror aldri ville ha oppført seg så uoppdragent) hadde jeg bedt han (se til helvete å) slutte å oppføre seg som prinsessen på erten, holde folk utenfor kan han gjøre i sin egen bursdag. Helt til slutt må jeg si at dette var en "rar" problemstilling, på den ene siden vil ikke TS invitere person A i selskapet, og på den andre blir hun sur (i mangel av et bedre ord) fordi broren ikke ønsker å invitere person B og C. 1
MissBradshaw Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2012 Jeg skjønner at det er jeg som er vanskelig her. Når jeg har hatt kjæreste, så har det aldri vært naturlig å ha med han til hver eneste familiemiddag. Det er tydeligvis omvendt for h*n. Kall meg rar men jeg ville heller latt min evt. kjæreste slippe unna en haug med familiemiddager fordi jeg vet hvor mye drama det er i min familie. At den personen føler at kjæresten må være der som støtte greit - men allikevel, så kunne jeg ønske meg 1 middag med bare familien. Er det så mye å ønske seg det?
Cho Kon It Skrevet 13. januar 2012 #16 Skrevet 13. januar 2012 (endret) men allikevel, så kunne jeg ønske meg 1 middag med bare familien. Er det så mye å ønske seg det? Selvfølgelig er det lov å ønske seg det! Men du må huske på at din bror sannsynligvis ser på kjæresten sin som en del av familien. Og er det ikke litt mer taktfullt å ta den "private" familiemiddagen en dag det ikke er i en så spesiell anledning? Det kan liksom ikke bli tydeligere at man ikke er med i familien når man ekskluderes fra bursdager.. Edit: jeg merker at jeg konsekvent skriver "bror".. Vet ikke helt hvorfor. Endret 13. januar 2012 av Scaramouche- 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #17 Skrevet 13. januar 2012 Dersom du skulle ha arrangert en familiemiddag. Hvor du inviterer foreldrene dine, tante, onkel og besteforeldrene. Og broren/søsteren din. Men når du forteller dette til h*n, så forklarer h*n at h*n ikke vil komme med mindre kjæresten får være med eller h*n vil bare komme om det er foreldrene som skal komme. Ikke resten av familien. I tillegg til dette, skal det være en bursdagsmiddag. Ville du ha sagt da? Overreagerer jeg hvis jeg sier at synes h*n oppfører seg tåpelig? Når man allerede har invitert alle, så er det litt dumt å ringe og uinvitere disse andre familiemedlemmene? Du inviterer ,men det er opp til hver enkelt å takke ja eller nei.Det er ikke gjestene som skal styre hvem som skal komme.Dette er ikke ditt problem,det får bli opp til han om han vil takke ja eller nei. Samtidig kaller du det familiemiddag,men du utelater hans kjæreste.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #18 Skrevet 13. januar 2012 Vi ble en gang invitert i familiemiddag på en nyttårsaften, min mann, meg selv og våre tre barn. Vår eldste hadde en kjæreste som hun hadde hatt i to år, og ønsket så gjerne å ha ham med. Men vertskapet ble svært irritert fordi vi engang våget å spørre! Vår eldste valgte å takke nei til denne familiemiddagen....
SmallTalk Skrevet 13. januar 2012 #19 Skrevet 13. januar 2012 Er det så innmari big deal om kjæresten også blir med på familiemiddagen? Faktisk så synes jeg du er litt slem som ekskluderer kjæresten fordi du ikke anser kjæresten for å være en del av familien og du ønsker en familiemiddag. Du sier rett ut at kjæresten ikke er bra nok.
Gjest Anonym Skrevet 13. januar 2012 #20 Skrevet 13. januar 2012 Er det så innmari big deal om kjæresten også blir med på familiemiddagen? Faktisk så synes jeg du er litt slem som ekskluderer kjæresten fordi du ikke anser kjæresten for å være en del av familien og du ønsker en familiemiddag. Du sier rett ut at kjæresten ikke er bra nok. Helt enig! Enten kan du be bare foreldrene og søsken, slik at hun heller ikke tar med seg sin kjæreste. Men når du velger å invitere tanter og onkler, så burde det være selvsagt at kjæresten også burde inviteres... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå