Gå til innhold

ostekake oppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle!

Har noen en himmelsk god oppskrift på ostekake (gjerne med gelelokk). Tar godt imot alle forslag.

Jeg liker veldig godt bunnen med bixit kjeks med kanel sammen med smør da selvfølgelig. Og liker best philedelphia ost i forholdt til kremost. men som sagt tar jeg imot alle forslag. Det er bare kjekt med forkjellige oppskrifter. Ostekakeoppskrifter med bilder er heller ikke så dumt om noen ønske og dele : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har en god ovn (kun hvis du har en god ovn) så anbefaler jeg å prøve denne: http://www.nrk.no/mat/1.7119241

Litt artig og annerledes, smaker veldig godt. Men jeg lager fremdeles mest vanlige ostekaker. Philadelphia blandet med tine mandarin kremost er og veldig godt, det samme er blåbærlokk.

Har noen ganger prøvd mer nøytrale ostekaker uten noe lokk i det hele tatt og i stedet med syltetøy \ bær ved siden av. Absolutt verdt å prøve det og!

Skrevet

Etter jeg prøvde bagt ostekake (New York style) synes jeg at det er DET som er ostekake ;)

Bruker denne oppskriften med stor suksess.

Matpåbordet har akkurat postet en annen versjon som bare ser helt himmelsk ut.. Skal prøves!

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Skal ikke kuppet tråden, men lurer bare på om dere som legger ut oppskrift vil være så snille å si om den er vegetarisk eller ikke? Jeg er på utkikk etter en god oppskrift, men verken kjæresten eller jeg spiser gelatin.

Ser at flere her er uten gelatin. Den engelske oppskriften ser veldig god ut!:)

Endret av Badabing
Skrevet

Skal ikke kuppet tråden, men lurer bare på om dere som legger ut oppskrift vil være så snille å si om den er vegetarisk eller ikke? Jeg er på utkikk etter en god oppskrift, men verken kjæresten eller jeg spiser gelatin.

Ser at flere her er uten gelatin. Den engelske oppskriften ser veldig god ut!:)

Hvis du lager uten gelantin blir det varm (stekt) ostekake. Krever en veldig god ovn (stabil varme). Den fra NRK er veldig god og kan sikkert lages på vegetarianervis hvis du finner passende erstatingsråvarer

Skrevet

Min oppskrift:

Bunn:

1/2 pk Digestive

1/2 pk HobNobs eller Bixit

Evt litt kanel

Nok smeltet smør til at bunnen henger passe sammen, ca 100 g?

Knus kjeks, bland i evt kanel og smelta smør.

Ostemasse:

2 beger Tine naturell kremost eller 1 beger Philadelphia

1 boks lettrømme

1/3 l kremfløte

1 pk gele (gjerne sitrongele)

Blandt alle melkeproduktene godt. Lag geleen med halv mengde vann, avkjøl og rør forsiktig inn i ostemassen. Hell over bunnen og la stivne noen timer i kjøleskap.

Alternativer til pynt:

Hermetiske mandarinbåter i fint mønster med appelsingelelokk (igjen halv mengde vann)

Friske bær/frukt i gelelokk (husk å ikke bruke ananas eller kiwi)

Kirsebærkompott

Kaneldryss (med eller uten sjablong)

Badabing:

Jeg bruker vanligvis sånne ferdige gelepakker, og de inneholder nok gelantin. Det finnes veganske alternativer til gelantin, så du kan jo bruke det og smakstilsetning (sitronsaft, appelsinjuice e.l.) isteden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...