AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Jeg fikk tak i ny overtaker på min hybel, da jeg må flytte pga økonomiske årsaker. (Hybelen har alltid vert betalt i tide osv.) Problemet nå er at hybelvert aldri kontaktet denne nye overtakeren. Dealen var at, vist jeg fant noen som kunne overta, slapp jeg å betale oppsigelsestiden. Nå har hun plutselig ombestemt seg, fordi hybelvert aldri kontaktet henne. Jeg ga hybelvert info om henne og telefonnummer. Hvilke retter har jeg her? Det var kjempevanskelig å først finne noen som ville leie her, og nå er dette helt håpløst..
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Si i fra at du flytter som planlagt og ikke kommer til å betale i oppsigelsestiden da du fant ny leietaker. Det er huseier sitt problem at han ikke fulgte opp. Er huseier uenig i det så får du bare å vente å se hva han har tenkt å gjøre med saken. Som regel er det bare tomme trusler om anmelding og saksøking osv. 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Men det er da ikke huseier selv som skal ringe en potensiell ny hybelboer. Det skjønner jeg godt at hun ikke gadd.
altflyter Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Jeg ville ansett det som hans problem, og nektet å betale leien. Det er han som ikke har fulgt opp, og hans egen feil 1
qwer Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 Si i fra at du flytter som planlagt og ikke kommer til å betale i oppsigelsestiden da du fant ny leietaker. Det er huseier sitt problem at han ikke fulgte opp. Er huseier uenig i det så får du bare å vente å se hva han har tenkt å gjøre med saken. Som regel er det bare tomme trusler om anmelding og saksøking osv. er vel ikke bare så enkelt ettersom det sikkert også er innbetalt depositum som kan mistes?
altflyter Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 Men en ting jeg lurer på: Hvorfor gav du ikke bare venninnen din nummeret til hybelverten, slik at hun kunne ringe selv? 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Men en ting jeg lurer på: Hvorfor gav du ikke bare venninnen din nummeret til hybelverten, slik at hun kunne ringe selv? Fordi vi ikke hadde bestemt oss der og da, og hybelvert har alltid vert rask med å ordne ting, og da tenkte jeg spesielt det..
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 er vel ikke bare så enkelt ettersom det sikkert også er innbetalt depositum som kan mistes? Da er det selvfølgelig en annen sak. Men siden ts ikke nevnte noe om det i føste innlegg tok jeg ikke det med i beregningen. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Det er vel strengt tatt uvanlig at noen ringer deg og sier "hei, du, jeg hører du vil leie hos meg" mens det på den andre siden er svært vanlig at folk ringer til en hybelvert og siuer "hei, du, jeg har hørt du har en hybel og leie ut" 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Si i fra at du flytter som planlagt og ikke kommer til å betale i oppsigelsestiden da du fant ny leietaker. Det er huseier sitt problem at han ikke fulgte opp. Er huseier uenig i det så får du bare å vente å se hva han har tenkt å gjøre med saken. Som regel er det bare tomme trusler om anmelding og saksøking osv. Jeg er helt på gråten.. Så mye som jeg har stått på i tillegg, og lagt masse penger i annonsering. Det er en hybel som er vanskelig å leie ut. Men hva står jeg på av krav her, hvem har rett? Ja, jeg flytter ut som planlagt, da jeg har ferdigskrevet kontrakt på ny hybel allerede, flytter også pga at det er en bedre hybel, og nærmere sentrum. Jeg har ingen kjangs i verden til å betale resten av oppsigelsestiden. Jeg skrev heller ikke ny kontrakt før jeg hadde ordnet med overtaker. En mulig "hake" her; dette ble klart tirsdags kveld, og jeg fikk svar med hybelvert samme kveld om at dette var i orden. Plutselig i dag får jeg vite at overtakeren ikke hadde hørt noe, og DERFOR dropper det.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Bare flytt. Så får det være opp til hybelverten å ta neste steget. Du får bare si at du trodde han hadde funnet noen andre siden han ikke var interessert i kontakt med den jenta du hadde funnet.
Glitnir Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 Tja, spørsmålene er vel 1) Hva du faktisk har inngått bindende avtale om med hhv hybelvert og ny leietaker og 2) Kan du dokumentere det dersom de nekter?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #13 Skrevet 12. januar 2012 Ny "vri". Jeg fortalte om dette til hybelvert. Han sa at han måtte misforstått, at HUN skulle kontakte han. Det har aldri vert sagt. Jeg hadde vell ikke oppgitt nummerene uten videre, og jeg ga han flere alternativ om personer som ville overta, og han valgte henne. De andre har da skaffet seg hybel allerede. Det sier jo seg selv at HAN må finne ut hvem han vil ha å ringe den personen! Uansett, jeg blåser snart i det..jeg orker virkelig ikke..jeg står vell på 0 krav uansett
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #14 Skrevet 12. januar 2012 Tja, spørsmålene er vel 1) Hva du faktisk har inngått bindende avtale om med hhv hybelvert og ny leietaker og 2) Kan du dokumentere det dersom de nekter? Jeg skjønner faktisk ikke spørsmålet ditt. Men, avtalen var at; fant jeg ny leietaker, var det OK at jeg slapp oppsigelsestiden. Vi ble enige på mail om at jeg betalte ut månen her, eller frem til ny flytter inn. Vet ikke hva det kan si.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #15 Skrevet 12. januar 2012 Ny "vri". Jeg fortalte om dette til hybelvert. Han sa at han måtte misforstått, at HUN skulle kontakte han. Det har aldri vert sagt. Jeg hadde vell ikke oppgitt nummerene uten videre, og jeg ga han flere alternativ om personer som ville overta, og han valgte henne. De andre har da skaffet seg hybel allerede. Det sier jo seg selv at HAN må finne ut hvem han vil ha å ringe den personen! Uansett, jeg blåser snart i det..jeg orker virkelig ikke..jeg står vell på 0 krav uansett Men da får du si det som det er at avtalen var at du skulle finne alternativer og han skulle ringe den han valgte. Da har du oppfylt din del av avtalen. Du får rett og slett leke like dum som han. Når han etterlyser husleige så får du late som om du ikke skjønner hva han mener siden du faktisk fant ny leitaker for han. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #16 Skrevet 12. januar 2012 Men da får du si det som det er at avtalen var at du skulle finne alternativer og han skulle ringe den han valgte. Da har du oppfylt din del av avtalen. Du får rett og slett leke like dum som han. Når han etterlyser husleige så får du late som om du ikke skjønner hva han mener siden du faktisk fant ny leitaker for han. Han hadde sagt senere i mail at ny overtaker skulle sende han mail ang kontrakt, og da sendte jeg en melding til ny overtaker med mailadressen hans, og informerte henne. Idag sa hun at hun hadde misforstått, og trodde han skulle ringe. Jeg får ikke tak i ny overtaker. Jeg hadde jo bare antatt at det var vanlig moral å kontakte ny overtaker..Selvfølgelig blir ny overtaker skeptisk når hun ikke hører noe.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #17 Skrevet 12. januar 2012 Det er vel strengt tatt uvanlig at noen ringer deg og sier "hei, du, jeg hører du vil leie hos meg" mens det på den andre siden er svært vanlig at folk ringer til en hybelvert og siuer "hei, du, jeg har hørt du har en hybel og leie ut" Det var avtalen mellom meg og henne. Normalt eller ikke..
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #18 Skrevet 12. januar 2012 Det var avtalen mellom meg og henne. Normalt eller ikke.. Jeg skjønner at det er kjipt for din del med denne misforståelsen siden du antok at alt var i orden Likevel er det du og huseier som har en bindende avtale/kontrakt, derfor vil jeg tro at du blir nødt til å betale ut oppsigelsestiden din siden det ikke er kommet en ny leietaker/overtaker av din hybel, dessverre. (Selv om du altså trodde dette var gått i orden har jo ikke den som skulle overta hybelen inngått noen avtale med utleier ennå, dermed må du oppfylle din del av leieavtalen siden det ikke finnes noen per dags dato som skal overta denne). PS: Jeg ville jo prøvd å legge ut en annonse til, spesielt om du har 1-2 mnd igjen av oppsigelsestiden din, mulig du er heldig får det til likevel
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #19 Skrevet 12. januar 2012 Jeg skjønner at det er kjipt for din del med denne misforståelsen siden du antok at alt var i orden Likevel er det du og huseier som har en bindende avtale/kontrakt, derfor vil jeg tro at du blir nødt til å betale ut oppsigelsestiden din siden det ikke er kommet en ny leietaker/overtaker av din hybel, dessverre. (Selv om du altså trodde dette var gått i orden har jo ikke den som skulle overta hybelen inngått noen avtale med utleier ennå, dermed må du oppfylle din del av leieavtalen siden det ikke finnes noen per dags dato som skal overta denne). PS: Jeg ville jo prøvd å legge ut en annonse til, spesielt om du har 1-2 mnd igjen av oppsigelsestiden din, mulig du er heldig får det til likevel Jeg tror det jeg også. Var ikke helt klar over denne mistforståelsen før nå. Nye overtaker har egentlig bare vert feig, og det er vell jeg som må ta på meg det. Jeg har ei som vil leie her sansynligvis, men de andre som bor her nærmest blånekter, fordi hun var sær. Men det er vell ikke beboerne som bestemmer, men hybelvert?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #20 Skrevet 12. januar 2012 Hvis du sier opp kontrakten din har jo huseier plikt til å forsøke og finne en ny leietaker nesten fra dag 1. Hvis han feks ikke har begynt å lete etter en måned så kan du fritt flytte ut og levere nøkkelen for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå