Gå til innhold

Innvendig ultralyd (vaginal)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer bare på om det er vanlig å ta vaginal ultralyd på en standard gynekologisk undersøkelse? Eller gjøres det kun ved mistanke om graviditet eller at noe er galt?

Jeg har kun vært på én GU-time, og tok ultralyd pga mistanke om PCOS. Så jeg lurer på om det er noe alle må gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved GU hos fastlege er det ikke vanlig, mange fastleger har ikke ultralydutstyr til vaginal UL. Men gynekologer gjør det som regel som ledd i standardundersøkelsen, uavhengig om man har mistanke om at noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var en gang jeg fikk en slik en, for å sjekke om det sto bra til med blindtarmen og eggstokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare på om det er vanlig å ta vaginal ultralyd på en standard gynekologisk undersøkelse? Eller gjøres det kun ved mistanke om graviditet eller at noe er galt?

Jeg har kun vært på én GU-time, og tok ultralyd pga mistanke om PCOS. Så jeg lurer på om det er noe alle må gjøre. :)

Jeg bruker kun gynekolog til standardundersøkelsene også, og der er det helt vanlig å bruke vaginal ultralyd selv om det ikke er noen mistanker ja.

I hovedsak for å sjekke eggstokker etc, som også andre sjekker, men de som ikke bruker ultralyd går inn og klemmer mer fysisk på deg. Så de sjekker det samme, bare på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...