Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har et spørsmål angående enkeltemner på universitet. Det står på emnebeskrivelsen at det gis ukentlige forelesninger + tilbud om seminar, uten at det er oppgitt at dette er obligatorisk. Kan man da lese hjemme, dvs ikke dra på forelesninger, og bare møte opp for å ta eksamen? Hva blir i såfall forskjellen på det og på å være privatist? Er det mulig å gjøre det slik?

Skrevet

Det er veldig mange emner på universitetet som ikke har noe obligatorisk, slik at du kan lese hjemme og møte bare opp på eksamen. Det emnet du refererer til, høres ut som et av dem. For øvrig er det ikke noe som heter "privatist" på universitetet, så vidt meg bekjent.

Skrevet

Om det er obligatorisk aktivitet skal det framgå i emnebeskrivelsen, men det hender nok det skjer feil og forglemmelser, så det går jo an å dobbeltsjekke med emneansvarlig :)

Gjest NozMonster
Skrevet

Det er veldig mange emner på universitetet som ikke har noe obligatorisk, slik at du kan lese hjemme og møte bare opp på eksamen. Det emnet du refererer til, høres ut som et av dem. For øvrig er det ikke noe som heter "privatist" på universitetet, så vidt meg bekjent.

mhm, signerer denne!

jeg tok enkeltemner i fjord, og skal det i år også.

ingenting er obligatorisk!

om du velger å droppe forelesninger, så blir det jo på en måte som å ta det som privatist, men det er ikke noe valg du trenger å ta eller huke av på da! du kan gjøre akkuratt hva som faller deg inn om du drar eller ikke drar på forelesningene..

Skrevet

Takk for svar.

Trenger jeg ikke møte opp på første forelesing en gang?

Det er for så vidt noe som heter privatist på universitetet. De skriver jo på sine nettsider hvilke emner som er tilgjengelige for privatister og hvilke som ikke er det. Men som privatist må man betale ganske mange tusen for studiepoengene.

Skrevet

mhm, signerer denne!

jeg tok enkeltemner i fjord, og skal det i år også.

ingenting er obligatorisk!

om du velger å droppe forelesninger, så blir det jo på en måte som å ta det som privatist, men det er ikke noe valg du trenger å ta eller huke av på da! du kan gjøre akkuratt hva som faller deg inn om du drar eller ikke drar på forelesningene..

Takk for svar. Så man trenger ikke møte opp første dagen en gang?

Jeg prøvde akkurat å logge meg inn på studentweb for å registrere meg på emner jeg ville ha, men får bare beskjed om at jeg ikke har studierett. Men emnene jeg søkte på krever kun generell studiekompetanse, og det står ingenting om at man må være tatt opp på studieprogrammet for å søke på disse. Vete du hvorfor, du som har litt erfaring med dette? Er det fordi det egentlig ikke er mulig å søke før i morgen? Måtte jo bare prøve å søke siden de lå fremme nå :gjeiper:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket med studieansvarlig eventuelt faglærer. Jeg har sett akkurat samme beskrivelsen som deg på et emne, der det faktisk var 80% obligatorisk oppmøte på seminar (men ikke på forelesning).

På mange fag i dag har man også obligatoriske semesteroppgaver, så da er det ikke bare å lese selv og komme til eksamen :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Takk for svar. Så man trenger ikke møte opp første dagen en gang?

Jeg prøvde akkurat å logge meg inn på studentweb for å registrere meg på emner jeg ville ha, men får bare beskjed om at jeg ikke har studierett. Men emnene jeg søkte på krever kun generell studiekompetanse, og det står ingenting om at man må være tatt opp på studieprogrammet for å søke på disse. Vete du hvorfor, du som har litt erfaring med dette? Er det fordi det egentlig ikke er mulig å søke før i morgen? Måtte jo bare prøve å søke siden de lå fremme nå :gjeiper:

Har du søkt og fått opptak som enkeltemnestudent?

Isåfall får du ikke meldt deg på før studieregistrering hos de som er på programmer er ferdig. Som enkeltemnestudent må man nemlig bare ta det som er igjen etter at de andre har plukka ferdig ;)

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Har du søkt og fått opptak som enkeltemnestudent?

Isåfall får du ikke meldt deg på før studieregistrering hos de som er på programmer er ferdig. Som enkeltemnestudent må man nemlig bare ta det som er igjen etter at de andre har plukka ferdig ;)

Ok, da er det sikkert derfor jeg får beskjed om at jeg ikke har studierett. Jeg har meldt meg opp som enkeltemnestudent og fått innvilget dette ja :)

Siden det virker som om du har god greie på dette, vil jeg gjerne spørre deg:

http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED1001/

og denne

http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SPED1010/

ser det ikke ut til at det er obligatorisk oppmøte på?

Har jeg forstått det riktig, eller står det eventuelt en annen plass?

Skrevet

Joda, jeg er privatist ved UiO og enkeltemnestudent ved NTNU :) Ingenting av det jeg har meldt meg opp i (jus ved uio og introduksjonstudiet i psykologi ved ntnu) har obligatorisk oppmøte eller innleveringer. Er derfor bare å møte til eksamen.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke ser ut til at det er obligatorisk undervisning på de emnene, var jeg deg ville jeg likevel sendt en mail til fagansvarlig for å høre, så er du helt sikker på at det ikke kommer overraskelser :)

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke ser ut til at det er obligatorisk undervisning på de emnene, var jeg deg ville jeg likevel sendt en mail til fagansvarlig for å høre, så er du helt sikker på at det ikke kommer overraskelser :)

Ja, det er kanskje lurt. Tusen hjertelig takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Trenger også hjelp under samme emne! :jepp:

Er det forskjell på å være privatist og enkeltemnestudent, og

er forskjellen at privatister betaler gebyr, og ikke har tilgang til undervisning?

Skrevet

I det nederste faget ser det ut som det er en obligatorisk innlevering eller muntlig presentasjon:

"Obligatoriske komponenter: En skriftlig individuell teorioppgave levert til instituttet eller en muntlig innledning/presentasjon i seminar skal være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen."

Men ikke obligatorisk oppmøte for øvrig.

Skrevet

Min erfaring med seminar (bortsett fra exphil, der de var obligatoriske), var at første gang var obligatorisk for å bekrefte plassen sin. Det betyr ikke at man blir kastet ut, men siden noen seminartider er mer populære enn andre, regner jeg med at man kan risikere å måtte ta et annet seminar. I tillegg har man en seminaroppgave man skal levere inn (bestått/ikke bestått), og en oppgave man skal være opponent for. I alt to eller tre seminarer man må møte opp på altså. Men dette variere jo så klart, seminarer følger ulike opplegg. Men jeg tror at så og si alle seminarer har noe obligatorisk.

Annonse
Skrevet

Min erfaring med seminar (bortsett fra exphil, der de var obligatoriske), var at første gang var obligatorisk for å bekrefte plassen sin. Det betyr ikke at man blir kastet ut, men siden noen seminartider er mer populære enn andre, regner jeg med at man kan risikere å måtte ta et annet seminar. I tillegg har man en seminaroppgave man skal levere inn (bestått/ikke bestått), og en oppgave man skal være opponent for. I alt to eller tre seminarer man må møte opp på altså. Men dette variere jo så klart, seminarer følger ulike opplegg. Men jeg tror at så og si alle seminarer har noe obligatorisk.

Hei

TS her.

Det ene emnet jeg har sett meg ut (og fått plass på), har obligatoriske seminarer for de som tar hele bachelorgraden, og frivillige seminarer for emnestudenter. Det andre emnet står det kun at det er forelesninger. De pleier vel å oppgi om det er oppmøteplikt, det har de iallefall gjort på andre emner jeg har kikket på. Eller tar jeg feil? :)

Skrevet

I det nederste faget ser det ut som det er en obligatorisk innlevering eller muntlig presentasjon:

"Obligatoriske komponenter: En skriftlig individuell teorioppgave levert til instituttet eller en muntlig innledning/presentasjon i seminar skal være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen."

Men ikke obligatorisk oppmøte for øvrig.

Hei

TS her

Ja, ser at det står en obligatorisk komponent: Enten skriftlig teorioppgave eller en muntlig fremføring. Så da antar jeg at man kan velge? Har forøvrig sendt universitetet en mail og spurt om dette :)

Skrevet

Trenger også hjelp under samme emne! :jepp:

Er det forskjell på å være privatist og enkeltemnestudent, og

er forskjellen at privatister betaler gebyr, og ikke har tilgang til undervisning?

Ja. Som privatist har du ikke tilgang til undervisning eller tilbakemelding på oppgaver. Du er derfor avhengig av et emne der det ikke er obligatoriske oppgaver hvis du vil være privatist. Som privatist leser du alt selv og tar eksamen. Du må også betale en del tusen for dette.

En enkeltemnestudent har samme rettigheter og plikter som en vanlig student, men følger ikke en hel grad (som regel). Du velger ut et eller flere emner du ønsker, og melder deg på. Du må levere oppgaver (hvis studiet krever det), og du må delta på de delene av undervisningen som er obligatorisk (hvis det er noe av undervisningen som er det). Men du betaler ikke gebyr for å ta eksamen slik privatistene gjør, du betaler kun semesteravgift (Hvis du ikke allerede betaler den til en annen høyskole).

Jeg har forstått at det er slik det er i alle fall. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...