Gå til innhold

Westcoast USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det ca 4 uker til vi skal på tre ukers ferie på vesktkysten i USA. Vi har vært der flere ganger, sist i 2008. Jeg kommer her til å beskrive turen i grove trekk, slik den er planlagt. Fortelle litt hvorfor vi har valgt som vi har gjort. Men samtidig ville jeg synes det hadde vært hyggelig med innspill fra andre som har vært i samme område og som har erfaringer å dele.

Turen skal vare i tre uker. Vi skal fly via London med BA og direkte til San Francisco. En flytur på ca 11 timer. (gjesp) Vi blir noen dager i SF før vi tar ut leiebil for å starte på rundturen som vil gå sørover til Santa Monica/ LA/ Hollywood og deretter videre til San Diego. Etter noen dager der kjører vi østover inn i Arizona, gjennom Phoenix og opp til Flagstaff via Sedona, like sør for Grand Canyon. Her har vi vært før, så denne gangen har vi tenkt oss en tur opp til Skywalk og ikke South Rim.

Etter det går turen tilbake til San Francisco hvor vi skal tilbringe den siste uka.

Fra våre tidligere turer har vi klare oppfatninger hvor vi vil bo når vi besøker de ulike byene. Derfor er alle hoteller bestilt på internet.

Når vi ankommer SF skal vi bo på et hotel som heter Inn Above Tide i Sausalito, en liten by rett over Golden Gate Bridge. Hotellet er bygget slik at det står med fronten ut i sjøen og vi skal ha utsikt fra egen veranda over SF- skyline og f. eks. Alcatraz. Vi blir der i tre netter før vi begynner på rundturen.

Se link: http://innabovetide.com/view.html

Vi har leid bil gjennom reisebyrå her hjemme. Dette er lurt da det erfaringsmessig blir billigst da vi ikke blir pådytter unødvendige forsikringer. Og så kan man ved uttak av bil evt. oppgradere hvis det skulle finnes attraktive valg, som f. eks en Mustang.

I Los Angels- området, har vi funnet ut at det er greiest å bo I Santa Monica. Mest fordi det er fint å ut og gå i tillegg til at det er rimelig kort vei til f.eks. Hollywood og andre områder som Beverly Hills med særs gode shoppingmuligheter. Vi tilbringer fire døgn her og vil bo på The Georgian sentralt i Santa Monica. Her blir det daglige utflukter til Farmers Market, Mullholland Drive, Universal Studios, Sunset Plaza, Griffith Park og sikkert flere steder.

I San Diego skal vi bo i Seaport Village. Her har vi ikke vært så mye før, men skal tilbringe fire døgn og vil bl.a. utforske Balboa Park, Zoo, Gaslamp Quarter og evt. La Jolla som mange skryter av.

Nå vi dar derfra skal vi kjøre ca 80 mil på en dag, østover inn i Arizona, nordover via Phoenix, Sedona og overnatting i Flaggstaff rett sør for Grand Canyon. Dagen etter skal vi besøke Skywalk.

Se link:

Vi overnatter i Boulder City rett utenfor Las Vegas til neste dag, og da blir det en maraton- etappe derfra tilbake til San Francisco. Ca 90 mil eller en 10- timers tur. Las Vegas blir ikke besøkt bortsett fra kanskje en liten kveldsturtur på stripa denne gangen.

Den siste uka skal vi være i San Francisco. Vi elsker denne byen. Vi skal bo på Argonaut hotel, ved Fishermans Wharf.

Se link: http://www.argonauthotel.com/

Dette hotellet ligger midt i smørøyet for en turist. Fint å gå ut i området på kvelden, og Cable Cars har holdeplass rett utenfor. Dessuten er utsikten super, og i San Francisco leverer vi fra oss leiebilen fordi det er såpass dyrt å parkere. Men veldig enkelt å leie bil pånytt hvis man skulle få lyst til en tur nordover langs kysten en godværsdag.

Vi gleder oss!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hotellet i Sausalito så jo helt nydelig ut. Skal skrive meg det bak øret da vi vurderer en West Coast tur neste år:-)

Enig i valget om å bo i Santa Monica. Syntes LA generelt er en slitsom by man ikke trenger bruke mye tid på, men Santa Monica er en liten oase.

Ønsker dere en flott tur, dere ser vel forberedt ut!

Endret av reiselyst72
Skrevet

Ah...en meget flott tur!

Regner med at det har vært nitidig planlegging og ønskelister? Ellers slutter jeg meg til forrige innlegg om at dette virker å være vel planlagt.

Nå er jo jeg en av dem som synes Los Angeles- området har mye å by på, men det kommer vel an på interesser antar jeg. Kommer du fra et mørk, kaldt og guffent vinternorge, er det et kick å leie en cab og kjøre opp Laurel Canyon, kjenne på luktene og cruse videre på Mullholland Drive. Med fenomenal utsikt sørover mot L.A. downtown og nordover mot Burbank/ walley- området med de store studioene.

Santa Monica er nevnt men glem ikke Hollywodd blwd, Sunset blwd og f. eks. Kodak-senteret. Og observatoriet i Griffth Park er vel verdt et besøk.

Det er veldig mye å finne på når man befinner seg på ei stooor slette med 80 byer og mellom 18-20 millioner innbyggere. Det gjelder å utforske og finne de rette stedene, og da er man helt avhengig av bil.

Min erfaring er dessuten at det absolutt er best å reise på ettejulsvinteren hvis badelivet ikke har høyeste prioritet. Mindre turister, lavere priser og ganske gunstig klimamessig da det ikke er så mye tåke i San Francisco og ikke så varmt i LA.

Ha en god tur, og hold oss orientert om hvordan dette ble.

Skrevet (endret)

Altså....Grand Canyon er flott, men faktisk gjorde Joshua Tree National Park et like stort inntrykk på meg!

Var noen uker i Palm Springs i fjor, og da tok vi en kjøretur gjennom der. Det ble mange stopp for fotografering! Nå ser jo programmet deres ganske spikret og tett ut, men måtte bare nevne det :) Dere får nok en riktig flott tur, selv har jeg ikke vært i SF og er litt sur for det ;)

25277_397287970752_592885752_4421567_111360_n.jpg

Endret av Blånd
  • Liker 1
Skrevet

Altså....Grand Canyon er flott, men faktisk gjorde Joshua Tree National Park et like stort inntrykk på meg!

Var noen uker i Palm Springs i fjor, og da tok vi en kjøretur gjennom der. Det ble mange stopp for fotografering! Nå ser jo programmet deres ganske spikret og tett ut, men måtte bare nevne det :) Dere får nok en riktig flott tur, selv har jeg ikke vært i SF og er litt sur for det ;)

25277_397287970752_592885752_4421567_111360_n.jpg

Tusen takk for innspill! Vi holdt på å havne i Palm Springs på en av våre tidligere turer, men det skar seg. JTNP skal jeg absolutt skrive opp lista over framtidig reisemål, for det blir nok ikke siste turen.

Ellers må jeg bare anbefale San Francisco. En helt forskjellig by sammenlignet med f. eks. LA. Bakkene er vireklig bratte og severdighetene mange. og så er det så lett å ta seg rundt i byen, både til fots og med div. kollektive transportmidler. Jeg lover at Dirty harry med Clinter`n blir noe helt annet når man har vært der selv :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...