Gå til innhold

Student/arbeidsledig og sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Begynner med å unnskylde meg hvis jeg har postet på feil plass!

Og jeg poster som anonym fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent..

Jeg har vært i kontakt med NAV på tlf, mail og personlig, men får ingen hjelp hos de og alle gir meg forskjellige svar! Typisk NAV!!! Så jeg søker altså svar her fra noen som kanskje er inne i systemet, eller kan noe om temaet.

Ok, here we go!

Begynte som student ved en høgskole høsten 2011, ble sykemeldt på ubestemt tid fra 01.10.2011 da jeg er under utredning for hva som feiler meg. Har søkt om å få deler av stipendet mitt fra lånekassen omgjort til sykestipend, dette utgår 14.februar 2012. Etter det mottar jeg da "vanlig" stipend/lån på ca 6800,-pr mnd ettersom at jeg opprettholder min status som student denne våren. Jeg skal ikke fortsette studiene til høsten pga sykdommen.

Jeg har lest om både dagpenger og arbeidsavklaringspenger, men kan ikke se at noen av de passer for min situasjon. Jeg var på det lokale NAV-kontoret og forklarte min situasjon. Damen i skranken sa at det ikke var noe hun kunne gjøre for meg, og at jeg ikke hadde krav på noe hjelp fra NAV. Hun skulle for sikkerhets skyld diskutere det med sin kollega som skulle ringe meg tilbake. Jeg hørte ingenting..

På mail får jeg til svar at dette er en konkret og personlig sak som de ikke kan svare på over mail. "Ring eller kontakt ditt lokale NAV kontor"..

Når jeg ringer, blir jeg satt over hit og dit, må forklare saken ørten ganger og ender opp med å få beskjed om å kontakte mitt lokale kontor for en konsultasjon. LITT AV EN OND SIRKEL! :sukk:

Pga av sykdommen min som ikke er fullt utredet ennå, kan jeg ikke bruke noen form for medisiner og er derfor MEGET sliten og slapp.:natti:

ALT i hverdagen min er en kamp, så jeg klarer faktisk ikke å ta opp en krangel med NAV. Håper jeg kan få noen fornuftige svar her som kan gi meg et spark i riktig retning!! :jepp:

1.Så har jeg da krav på noen form for hjelp fra NAV? Dagpenger? Arbeidsavklaringspenger? Eller er trygd neste? Siden jeg da vil være ute av stand til å jobbe og studere?

2.Kan jeg avslutte studiene/slutte på skolen NÅ og få noe økonomisk støtte fra NAV? For å slippe lån de neste månedene?

3. Hvem tar jeg kontakt med, og hvilke skjemaer og papirer skal sendes hvor?

4. Hvor mye har jeg krav på? Gjennomsnittslønn aug.2010-aug2011 er ca 260.000,-

5. Og hvordan går jeg fram etter å ha droppet studiene? Trenger NAV papirer fra legen, og evt. hva?

Svar som ikke har noe med saken å gjøre er jeg dessverre ikke interessert i! :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du går i aktiv behandling, har du krav på aap.... Men jeg vet faktisk ikke når de ikke har funnet ut av det. Sjekk trygdeloven § 11-13 fjerde ledd, og spør på nav om denne gjelder deg. Er du heldig så gjør den det:)

edit: Jeg ville pratet med legen min, og sett om han kunne ordne en sykeerklæring med søknad om aap for deg...

Endret av altflyter
Skrevet

Takk! Mener selv at jeg ikke faller innenfor denne gruppen som har krav på aap. I allefall ikke hvis jeg dropper studiene nå.. Er jo ikke under noen form for behandling heller.. Har ikke vært heldig med legevalget mitt denne gangen heller, men skal ta med utskrift av denne paragrafen til han når jeg skal dit over helga. Tar med meg sambo også, så må jeg vel bare "kreve" å få hjelp av han!? :gjeiper:

Skrevet

Takk! Mener selv at jeg ikke faller innenfor denne gruppen som har krav på aap. I allefall ikke hvis jeg dropper studiene nå.. Er jo ikke under noen form for behandling heller.. Har ikke vært heldig med legevalget mitt denne gangen heller, men skal ta med utskrift av denne paragrafen til han når jeg skal dit over helga. Tar med meg sambo også, så må jeg vel bare "kreve" å få hjelp av han!? :gjeiper:

For å få AAP må du ha en sykdomsdiagnose. Er du under utredning vil det være usannsynlig at du fyller vilkårene, student eller ei. Sjekk folketryglovens paragraf 11-5 og 11-6. Du må fylle disse før u kan vurderes opp mot paragraf 11-13.

Skrevet

4. Hvor mye har jeg krav på? Gjennomsnittslønn aug.2010-aug2011 er ca 260.000,-

Er dette lønn, eller er det studielån/stipend?

Sist jeg var borti det, via en syk studievenninne, var beskjeden hun fikk at studenter ikke har krav på hjelp fra NAV i det hele tatt. Samme opplevde min mor, som måtte skynde seg å få seg en jobb da hun kjente senebetennelsen komme snikende, for som student hadde hun ikke krav på noe.

Håper jeg tar feil, men jeg har alltid hatt det inntrykket at studenter ikke opptjener rett til dagpenger.

Skrevet

hei.

jeg hadde akuratt det samme problem.

ble sykemeldt var under utredning og hadde skolen på si.

jeg fikk INGENTING hjelp av nav så lenge jeg gikk på skole.

når jeg sluttet skolen så hjalp de meg mye =)

du må til saksbehandler på nav, si du er sykemeldt og er under utredning og ikke har jobbe eller skole.

så vil du mest sannsymlig begynne å gå på sosial stønad, denn er lav.

og så når du har fått en diagnose kan du ta med diagnosen din på et skriv til saksbehandler i nav og søke AAP, dette går det an å leve av.

denne søknaden tar 4-6 mnd behandling(men du kan være heldig).

så må du ta med noe papirer til legen å legen sender inn en vurdering av deg, og så sende du inn egen vurdering.

men så lenge du går på skolen får du IKKE noe hjelp i det hele tatt =)

sorry men sånn er systemet.

Skrevet

Jeg VET at jeg ikke fyller kravene for AAP som student, og ønsker jo å slutte skolen. Problemet er jo at eneste "inntekt" jeg har nå er stipendet fra lånekassa. Vil jo heller slutte skolen (er jo sykemeldt derfra uansett), slik at jeg slipper å ha lån for de neste månedene. Det kan høres ut som om sosial stønad er hva jeg må satse på da.. Takk for svar! Ble litt klokere :-)

TS

Skrevet

260.000,- er lønn ja.. Jobbet noen år før jeg begynnte studiene.

TS

Skrevet

260.000,- er lønn ja.. Jobbet noen år før jeg begynnte studiene.

TS

Skrevet

260.000,- er lønn ja.. Jobbet noen år før jeg begynte studiene. Tenkte det var relevant for evt utregning av hva jeg kan ha krav på.

Skrevet

WOW! Trippelposting! :fnise:

Skrevet

Jeg VET at jeg ikke fyller kravene for AAP som student, og ønsker jo å slutte skolen. Problemet er jo at eneste "inntekt" jeg har nå er stipendet fra lånekassa. Vil jo heller slutte skolen (er jo sykemeldt derfra uansett), slik at jeg slipper å ha lån for de neste månedene. Det kan høres ut som om sosial stønad er hva jeg må satse på da.. Takk for svar! Ble litt klokere :-)

TS

Eh, da slutter du på skola, avslutter utbetalingene fra lånekassen. De vurderer jo såklart ikke en søknad om AAP sålenge du er registrert student. Du er jo registrert student selv om du er sykemeldt nå.

Skrevet

Man kan få AAP hvis man blir for syk til å studere og utsetter/slutter på studiet. Hvis du ikke skal fortsette uansett kan du vel bare slutte?

For å få AAP må du ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%, og ha dette dokumentert fra lege. Jeg tror ikke det er noe krav om diagnose, men dette vet jeg ikke helt sikkert.

Skrevet

Om du ikke får AAP, så får du vel dagpenger siden du har jobbet såpass mye?

Skrevet

Om du ikke får AAP, så får du vel dagpenger siden du har jobbet såpass mye?

Da må hun slutte på skolen først. Man får ikke dagpenger når man er student.

Skrevet

Da må hun slutte på skolen først. Man får ikke dagpenger når man er student.

Ja, det må hun selvfølgelig. Tenkte at det uansett er planen etter februar, siden hun ikke ønsker å få mer lån. Og siden hun sier at hun uansett ikke kommer til å studere til høsten :)

Skrevet

Hvis du avbryter studiet nå, vil jeg tro du har rett på sykepenger fra NAV fordi du har tjent såpass mye. Det avhenger av hva som er rett grunnlag å beregne utfra. Da jeg var sykmeldt for noen år siden brukte de et gjennomsnitt fra siste tre års likninger, fordi jeg var selvstendig næringsdrivende... Om du avbryter studiet og IKKE får sykepenger er det sosialstønad du kan ha krav på, men ikke hvis du har formue/penger på konto.

NB - dette er kanskje et sånt "svare selv om jeg ikke vet helt"-svar, men jeg har i hvert fall littegrann erfaring.

• Liker 1
Skrevet

Dagpenger får jeg ikke.. Da må man være arbeidsfør, noe jeg ikke er pdd. Venter selvfølgelig med å avslutte skole til sykestipendet går ut 14.februar. Grunnen til at jeg ikke har sluttet tidligere er at jeg trenger penger! Og når ikke Nav gidder å hjelpe meg på noe vis har det vært enklest å bare motta pengene fra lånekassen inntil videre.

Ts

Skrevet

Da er det sosialstønad som gjenstår. Ikke fett, men man klarer seg.

Skrevet

Noen som vet sånn ca hva sosialstønaden er på pr mnd?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...