Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har samfunnet god bruk for språkflinke mennesker? Vurderer å studere noe innen språk, men jeg er redd for at det er lite jobbmuligheter. Vil ikke ende opp som lærer. Det er ikke noe galt i å være lærer, men det frister ikke meg.

Hvilke språk er ettertraktet at man kan?

Jeg ser på hjemmesiden til UiO. Hundrevis av forskjellige studier. Men hvem trenger en med master i allmenn litteraturvitenskap, for eksempel? :sjenert:

Når studiet ikke er yrkesrettet, blir jeg alltid så nysgjerrig på om det faktisk finnes attraktive jobber.

Et annet studie (som ikke er språk), er for eksempel kunsthistorie. Er det noe særlig behov for kunsthistorikere, liksom? :sjenert:

Syns det er så mange fjerne studier der man ikke alltid er sikker. Er man jurist, lege eller lektor, får man jo garantert jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal begynne å studere russisk til høsten og kjenner meg litt usikker selv. Men samstidig så er det et studie med veldig få studenter også er det jo et av FN-språkene. De fleste jeg kjenner som har tatt språk har også endt opp i spennende jobber. Det samme med litteraturvitenskap, noen blir lærer såklart, noen fortsetter til bibliotekar. Mens andre jobber som skribenter eller i forlag.

Kunsthistorie derimot tror jeg det er dårlig med jobber innen :/ Eller, det er jo sikkert noe, men det er så utrolig mange som studerer det og kan aldri tenke meg at alle får jobb innen sitt felt.

Skrevet

Næringslivet skriker etter folk med tyskkunnskaper. Tyskland er Norges største handelspartner.

Skrevet

Næringslivet skriker etter folk med tyskkunnskaper. Tyskland er Norges største handelspartner.

Hvilke næringer gjelder dette? Kjenner en som er stødig i tysk og ikke helt vet hvor han vil etter studiene.

Skrevet

Men tysk er det mange som kan. Jeg ville heller tippa at arabisk er et språk man kan ha bruk for som ikke en million andre nordmenn kan...

• Liker 2
Skrevet

Men tysk er det mange som kan. Jeg ville heller tippa at arabisk er et språk man kan ha bruk for som ikke en million andre nordmenn kan...

Det er flere og flere som velger bort tysk i videregående, og få studenter som tar utveksling i tyskspråklige land. Leste nylig om dette i Morgenbladet og Dagens Næringsliv. Tyskland er en STOR industrinasjon, en av verdens største. Arabisk er det jo faktisk en del norsktalende som har som morsmål, og arabiskutdanningen ved universitetet gjør deg såvidt jeg vet ikke til noen god arabisktaler (var en tråd om dette her for ikke så lenge siden).

Kinesisk ville jeg studert, mandarin.

Skrevet

Jeg ville satset på kinesisk (mandarin), russisk, arabisk eller spansk.

Skrevet

Å kunne et språk i seg selv er ofte ikke nok til å få de mest spennende jobbene, en må gjerne ha fagkunnskap innen et felt( juss, økonomi, og lignende fag) og deretter kommer språket på toppen.

• Liker 2
Skrevet

Å kunne et språk i seg selv er ofte ikke nok til å få de mest spennende jobbene, en må gjerne ha fagkunnskap innen et felt( juss, økonomi, og lignende fag) og deretter kommer språket på toppen.

Nettopp. Jeg har mastergrad i samfunnsøkonomi og snakker to store verdensspråk nordmenn sjelden snakker på toppen, og det er nettopp som brukeren over meg sier. Folk synes det er spennende og interessant, men det er økonomidelen som gjør at de ansetter meg. Det er jo ikke slik at bedrifter har behov for språkkunnskaper i et vakuum, de trenger folk som forstår faget og bedriften, og det kommer før språket. Jeg ville heller ha satset på språk som en sideutdannelse, noe som skiller deg fra andre med samme grunnutdannelse.

Skrevet

Jeg tror ikke egentlig dette stemmer. Jeg har selv tysk mellomfag som en del av en økonomigrad, og har dessuten tatt to semestre i Tyskland som utveksling. Har mye tyske venner, snakker flytende tysk og kjenner kulturen inngående. Likevel har jeg fortsatt, syv år etter endt utdanning, ikke greid å få meg en jobb der jeg får brukt tysken min.

Nå er det jo ikke tysk som er mitt hovedfag, men jeg har som sagt 90 studiepoeng i tysk, og brenner mye mer for tysken enn for det faget jeg har tatt master i. (Turte dog ikke ta master i tysk nettopp fordi jeg fryktet at jobbmulighetene utenom lærer var heller små).

Jeg opplever at det sjelden utlyses jobber der det er behov for folk som kan tysk, og når det først gjør det, er det fryktelig mange om beinet. Jeg var på i8ntervju til en stilling i norsk-tysk handelskammer for tre år siden, der hadde de fått 180 søkere til én stilling...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...