Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2012 #1 Del Skrevet 12. januar 2012 Hva betyr det når PSA-verdien er forhøyet? Jeg har en far som er 67 år og fikk påvist en liten forhøyning i denne verdien. Det hadde ligget stabilt på 3, men nå var det på 7. Betyr dette at det kan være prostatakreft, eller kan denne verdien kun indikere forstørrelse av prostataen? En venns far hadde verdien 8 og fikk påvist kreft. Min far har forøvrig diabetes type 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 12. januar 2012 #2 Del Skrevet 12. januar 2012 http://prosedyrer.no/index.php?var1=prosedyrer&var2=emne&emne_id=274&kapittel_id=000001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 12. januar 2012 #3 Del Skrevet 12. januar 2012 Forhøyet PSA kan indikere kreft, men det kan også øke ved godartet prostataforstørrelse, infeksjon og etter prosedyrer som f.eks. prostatapalpasjon. Det er veldig omdiskutert om man skal screene friske eldre menn med PSA, fordi det som sagt kan skyldes flere ting og man kan risikere å utsette mange friske for plagsom utredning. Prostatakreft er også noe som mange kan leve med (og dø med og ikke av), så i mange tilfeller vil utredningen bare føre frem til en kreftdiagnose, som er en belastning i seg selv, uten at det skal gjøres noe med kreften i første omgang. Jeg synes egentlig det er en dårlig idé å måle PSA på friske mennesker uten å tenke seg om en del ganger, for risikoen er jo at man får tilbake en forhøyet verdi - og da må man nesten utrede, for hvis ikke sitter jo pasienten igjen med en uro for hva denne verdien betyr. Det er en annen ting hvis man har symptomer eller legen finner en kul i prostata ved undersøkelse. Man behandler mennesket, og ikke blodprøven. Nå vet jeg jo ikke hva legen har sagt til din far om videre undersøkelser, men hvis dette er noe som bekymrer han, tror jeg at jeg ville bedt om det. Ikke fordi det nødvendigvis trenger å være kreft, men for å få et svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå