Gå til innhold

Haster! Imorra blir jeg plutselig omplaseringsmor hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk høre idag at en 1 år gammel pomerian skal omplasseres fordi matmor ikke gidder med den. Hun sier at hunden nekter å tisse mens den står ute i bånd, og dermed tisser i smug inne. Hun sier at hunden stikker av hvis den slipper ut før hun får den i bånd, og at den ikke hører etter..

Hunden er vant til å være bare med denne damen, som er hjemmeværende.

Hos meg blir den nødt til å være alene hjemme mens vi er på jobb og skole..

Hva skal jeg gjøre med disse problemene? Hvordan skal jeg unngå at den tisser inne?

Hvordan skal jeg forholde meg til det at den må være alene? Er det best å stenge han i gangen eller gi fritt rom?

Jeg er ikke vant til hunder, men har sagt ja til å ta imot hunden så den slipper å avlives..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Utrolig flott gjort av deg. :)

Har hunden aldri vært alene før?

Skrevet (endret)

Hvis hunden står ute alene i bånd i hagen, forstår jeg veldig godt at den ikke har lyst til å gjøre fra seg. Få hunder trives alene utendørs.

At hunden ikke hører etter er hennes egen feil. :) Man må finne positive forsterkere som funker for hver enkelt hund, ingen hunder kan norsk og ingen hunder er født lydige.

De fleste hunder, individer og raser klarer å være alene hjemme. Men de aller fleste individer må LÆRES å være alene hjemme. Både voksne omplasseringshunder og valper. Angående å ha hunden fritt i huset eller på avgrenset område er opp til deg og hunden. Noen hunder foretrekker hele huset, andre foretrekker å ha en mindre plass, så det ikke er så mye å 'passe på'. Det høres ut som det kan være en stor sjanse for at denne hunden ikke er stueren? I såfall vil du kanskje begrense alene hjemme-plassen frem til den er trygg på å være alene og er stueren.

Om den ikke er stueren må du behandle den som en valp.

Om den begynner å gjøre fra seg, løft den opp, bær den ut og ros når den gjør fra seg ute. Det kan ta tid, særlig med en voksen hund.

Ang alenetrening må du begynne pent for å venne den til å være alene. 5 minutter, 15 minutter, 30 minutter, 1 time. Når en hund kan være alene i et par timer, går det som regel greit videre også.

Mitt beste tips til deg er å se for deg at du får en valp. Den må lære alt, ting den allerede kan vil være nytt for den med en gang den kommer til et nytt hjem, så den trenger tålmodighet, forståelse og positiv trening.

Kjempeflott at du vil ta over den lille krabaten :rodmer:

Bare husk at småhunder er også hunder og krever mosjon og mental stimuli som store raser for å trives og bli harmoniske hunder.

Endret av mysticmoo
Skrevet

Jo, i korte perioder mens matmor har vært i butikk, besøk o.l

Men jeg er litt engstelig, og håpe at noen har råd!! Hvis den tisser inne så kan vi ikke ha den, hvordan lærer man en 1 år gammel hund å ikke tisse inne??!!

Hun går ikke turer noe særlig med han så jeg håper det vil hjelpe at vi gjør det..

Skrevet

Men jeg er litt engstelig, og håpe at noen har råd!! Hvis den tisser inne så kan vi ikke ha den, hvordan lærer man en 1 år gammel hund å ikke tisse inne??!!

Hun går ikke turer noe særlig med han så jeg håper det vil hjelpe at vi gjør det..

Akkurat på samme måte som man lærer valper, det kan bare ta litt lengre tid, særlig mtp at det også er en miniatyr.

Skal se om jeg finner noen gode tisse-linker til deg.

Gjest badeand1
Skrevet

Er du villig til å virkelig jobbe for å få den stueren?

Skrevet

Fint at du kan ta den inn, men du høres ikke ut til å ha særlig peiling på hund?

Ikke vondt ment altså:)

Kanskje en ide å ta seg en tur inn på canis.no sine sider?

Nå får dere jo hunden til en helg, så dere er kanskje hjemme i helgen sammen med den? Til mandag bør du da ha funnet ut hvordan du skal løse problemet med jobb/skole:) (kan den sitte i bur? kanskje er det ikke sååå ille som det kan høres ut? Kan den være alene en stund, og at noen kommer hjem midt på dagen for en luftetur og kos?)

Ellers må jeg få lov å fortelle at de fleste mennesker har idag gått bort ifra teorien om at mennesket er sjefen og skal tukte hunden ved å dytte den ned i tisset sitt, slå den, bite i øret, osv:)

Om den tisser inne så ta den ut med en gang, ikke kjeft og smell, bare ta den ut, og om den gjør noe ute så er det bare ros,ros,ros:)

• Liker 1
Skrevet

Hvis hunden står ute alene i bånd i hagen, forstår jeg veldig godt at den ikke har lyst til å gjøre fra seg. Få hunder trives alene utendørs.

At hunden ikke hører etter er hennes egen feil. :) Man må finne positive forsterkere som funker for hver enkelt hund, ingen hunder kan norsk og ingen hunder er født lydige.

De fleste hunder, individer og raser klarer å være alene hjemme. Men de aller fleste individer må LÆRES å være alene hjemme. Både voksne omplasseringshunder og valper. Angående å ha hunden fritt i huset eller på avgrenset område er opp til deg og hunden. Noen hunder foretrekker hele huset, andre foretrekker å ha en mindre plass, så det ikke er så mye å 'passe på'. Det høres ut som det kan være en stor sjanse for at denne hunden ikke er stueren? I såfall vil du kanskje begrense alene hjemme-plassen frem til den er trygg på å være alene og er stueren.

Om den ikke er stueren må du behandle den som en valp.

Om den begynner å gjøre fra seg, løft den opp, bær den ut og ros når den gjør fra seg ute. Det kan ta tid, særlig med en voksen hund.

Ang alenetrening må du begynne pent for å venne den til å være alene. 5 minutter, 15 minutter, 30 minutter, 1 time. Når en hund kan være alene i et par timer, går det som regel greit videre også.

Mitt beste tips til deg er å se for deg at du får en valp. Den må lære alt, ting den allerede kan vil være nytt for den med en gang den kommer til et nytt hjem, så den trenger tålmodighet, forståelse og positiv trening.

Kjempeflott at du vil ta over den lille krabaten :rodmer:

Bare husk at småhunder er også hunder og krever mosjon og mental stimuli som store raser for å trives og bli harmoniske hunder.

Jeg kommer til å gå turer, trene og alt det..

Men det kommer etterhvert, det viktigste er dette med tissinga og alenetid først..

Hvordan skal jeg vite katti den er trygg å være alene?? Jeg har dessverre bare 5 dager så er jeg i full jobb igjen..

Hvis jeg gir han bare 1 rom å være på under alene tid så nå jeg vel flytte matskåla inn i det rommet hver gang han skal være aleina dagen lang...!?

Hmm, mye å tenke på.. Ikke at jeg er helt dum, jeg vet mye, men synes problemstillinga me tissing og det hele var litt vanskelig..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har man hund, så må man regne med både tiss, bæsj og spy (og sand og søle). Ulykker skjer og innimellom blir de magedårlige de også og da kommer det gjerne ut før du rekker å se at det er noe på vei.

Men begyn med å holde hunden på en liten plass. Jo mindre plass for hunden, jo mindre plass å holde oversikt på da han sikkert kommer til å være redd (og nesten garantert kommer til å tisse inne de første alenedagene). Et rom med mat og vannskål, med en god seng og rolige omgivelser er bra.

Skrevet (endret)

Alene hjemme-tips http://www.canis.no/innlegg.php?start=1&nr=93843

Tissetips her

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=121106&start=1

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=31580&start=1

Dette gjelder for voksne hunder også.

Hvis han skal være på ett rom når han er alene hjemme, må han ha mat og vannskål der. Hvertfall vannskål, ettersom du gjør det best ved å fore han til faste tider. Det gjør også renslighetstreningen lettere for deg, da han får rutiner på hvertfall avføring.

Når dere er hjemme må han få lov til å være sammen med flokken sin.

Du må nok dessverre regne med at det kan ta tid hvis han ikke er stueren, og selv når han er stueren kan han bli dårlig i magen, spy, dra med gjørme og møkk inn etter tur osv.

Lagt til: Og ALDRI kjefte når han gjør fra seg inne - det setter dere tilbake i renslighetstreningen. Ikke si noe, bare løfte han ut, rose (med 'bra' e.l ikke kos og godbit) når han gjør fra seg ute.

Endret av mysticmoo
  • Liker 1
Skrevet

Han kommer til å få det fint hos oss. Vi kommer ikke til å slå, kjefte, la den stå ute å fryse, være sulten..

Vi er 4 i familien som lenge har snakket om å få en valp, men da hadde vi selvfølgelig ordnet det sånn at vi hadde flere uker til rådighet, jeg hadde lest bøker, gått på valpekurs..

Men nu er det snakk om at han kommer IMORRA!! Derfor søker jeg nød tips i farta! Nei jeg har kanskje ikke så mye peiling, men er ikke helt grønn heller! Har vokst opp med hunder da jeg var liten, men var den gang ikke med i "oppdragelsen"..

Jeg er villig til å jobbe med han, men som sagt, TID er mangelvare.. Neste torsdag må han være alene til 12, så stikker sambo innom i lunsjen.. Og sånn gjør han en stund framover.. Ellers kommer barna hjem fra skole alt mellom 1 og halv 3..

Matmor hadde levert han til dyrlege for avliving og det skal vi ikke ha noe av!

Håper at det kanskje går mye bedre enn jeg frykter..

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Håper også at det går bra. :)

Håper du kan oppdatere om hvordan det går?

Lykke til!

Skrevet

Det går sikkert bra.

Canis.no har et veldig godt hundeforum med mange tråder om problemstillingene ovenfor.

Lykke til, du må fortelle oss hvordan det går!

Skrevet

Alene hjemme-trening på kun fem dager vil ikke gå. Tror dere skal revurdere om hunden har det bedre hos omplassering som f.eks. FOD til den får eiere som har tid til den.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fem dager? Ja, det er nok litt lite.. :sjenert:

Den første perioden med valp/voksen i nytt hjem bør gå til ro, bli kjent og dagligsdagse ting, ikke et rush for å få hunden stueren og klar til å være alene hjemme. Feiler dere i alene hjemme-treningen, har dere et veldig stort problem senere som kan bli vanskelig å rette opp i, så dette burde gjøres forsiktig og 'riktig'.

Endret av mysticmoo
  • Liker 1
Skrevet

Hur får man tag på en sån hund? Vill så gärna hjälpa till på det sättet :) Jag har tid men det måste vara hundar/djur som är snälla mot barn.

Finns det någon "frivillig" sida? Där man kan skriva upp sig? :)

Lycka till med den nya familjemeddlemen! Vet ni hur länge den stannar hos er?

Skrevet

Hur får man tag på en sån hund? Vill så gärna hjälpa till på det sättet :) Jag har tid men det måste vara hundar/djur som är snälla mot barn.

Flere omplasseringssteder trenger midlertidig fosterhjem for hunder som ikke trives på kennel o.l, Ta kontakt med det lokale omplasseringssenteret?

Skrevet (endret)

Om du bor i Oslo og omegn, så trenger FOD fosterhjem: http://www.fod.no/viewPage.php?page=0

Endret av Rosalie
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det går å få han trygg på hjemmet på fem dager (tissingen kan ta litt lengre tid). Jeg hentet en omplasseringshund en lørdag og dro på jobb allerede mandag. Hunden må like gjerne venne seg til husets rutiner med en gang. Og at den får lufte seg iløpet av dagen hjelper jo mye på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kommer veldig ann på hunden, synes jeg. For de fleste hunder er det en stor påkjennelse å bytte hjem og miljø - i dette tilfellet til og med gå fra en rolig tilværelse med en eldre dame til en familie med barn (tar jeg feil?). Detk an ta opptil 2 mnd før hunden viser sitt 'virkelige jeg' etter en omplassering. Noen blir rolige og tilbaketrukne, nye rutiner må læres, nye mennesker å bli kjent med og slikt tar tid.

Er hunden vant til barn? Er det en trygg hund? Om ikke, ville jeg ikke tatt noen sjanser.

Min eldste (omplassert) var hjemme alene med den yngste etter en uke. Jeg har aldri møtt tryggere hund og hun følte seg hjemme fra første pote over dørstokken, så det gikk bra.

Endret av mysticmoo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...