Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri i mitt liv brukt noe som helst form for prevensjon, og er 22 år gammel.

Har vært seksuelt aktiv siden jeg var bare 14 år, og har igrunn vært i faste forhold siden.

eksen min og meg var sammen i 4 år, og hadde regelmessig sex, meg og min nåværende samboer har vært sammen i snart 2 år, og utenom disse har jeg jo hatt mine forskjellige flørter.

men greia er at jeg har virkelig aldri brukt prevensjon og har i det siste tenkt mye på om jeg kanskje aldri kan få barn ?

jeg har tenkt på og gå til legen og få sjekket dette, men hører fra alle kanter at de kun tester dette og hjelper deg om du vil virkelig ha barn og prøver? Sånn som det er med samboeren min og meg, så er jeg ikke klar for barn i det hele tatt, og vil vente med det. Men har igrunn vendt meg til tanken på at jeg ikke kan få.

vet det høres dumt ut at jeg ikke vil ha, men ikke bruker noe beskyttelse. men vet på en måte at jeg ikke får uansett?!

noen som vet om man kan finne ut av dette, uten og ville prøve og få ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også bekymret meg om jeg var deg :sjenert:

Har vært i ca samme båten selv..

Skrevet

Jeg hadde også bekymret meg om jeg var deg :sjenert:

Har vært i ca samme båten selv..

Har vært? fikk du sjekket opp i dette på noe vis? :)

Skrevet

Har vært? fikk du sjekket opp i dette på noe vis? :)

Nei, men ble plutselig gravid. Endte i spontanabort da, så ble ikke noe barn, men merket at jeg slappet litt mer av likevel. Da var det hvertfall mulig.

Kan jo faktisk være at du og partnere ikke har truffet på riktig tidspunkt! ..Eller at gutten har nedsatt sædkvalitet.

Skrevet

Nei, men ble plutselig gravid. Endte i spontanabort da, så ble ikke noe barn, men merket at jeg slappet litt mer av likevel. Da var det hvertfall mulig.

Kan jo faktisk være at du og partnere ikke har truffet på riktig tidspunkt! ..Eller at gutten har nedsatt sædkvalitet.

Okei :klemmer: !

Ja, bare litt rart. eksen min ble pappa allerede et år etter forholdet vårt. saken plager meg ikke, bare tenker litt på det !

Skrevet

Okei :klemmer: !

Ja, bare litt rart. eksen min ble pappa allerede et år etter forholdet vårt. saken plager meg ikke, bare tenker litt på det !

Skjønner godt at du tenker! :klem:

Fruktbar til det motsatte er bevist ;) Det skal visst sykt mye til for å være 100% ufruktbar!

Skrevet

Har du regelmessige menstruasjoner?

Det kan jo være noe galt med deg, men det kan også være (u)flaks.

Skrevet

Du har hatt sex med mange forskjellige siden du var 14 år og ALDRI brukt noen som helst prevensjon?

Hva om du hadde blitt gravid som 15-åring?

Unnskyld meg, men når du er så uansvarlig og lite intelligent så er det kanskje like greit at du ikke kan få barn!

• Liker 10
Skrevet

Du har hatt sex med mange forskjellige siden du var 14 år og ALDRI brukt noen som helst prevensjon?

Hva om du hadde blitt gravid som 15-åring?

Unnskyld meg, men når du er så uansvarlig og lite intelligent så er det kanskje like greit at du ikke kan få barn!

Unnskyld meg, men det var ikke det TS spurte om. :filer:

• Liker 4
Skrevet

Ja tenkte jo ikke langt da jeg var 14, sier ikke noe imot det !

hadde vel den tanken om at "det skjer jo ikke meg"

men nå er den tanken heller skremmende en god !

jeg har helt regelmessig menstruasjon ja..

noen som vet om det er lov og sjekke dette hos legen, uten at jeg vil ha barn akkurat nå ?

Skrevet

Har partnerne dine hoppet av i svingen? Selv om det ikke er så sannsynlig at to tenåringer klarer dette over lang tid, er det faktisk mulig å unngå graviditet på den måten. Eller du kan ha vært "hedig" og blitt steril etter en tidlig klamydiainfeksjon... Jeg har vært sammen med samboeren min i 8-9 år, og brukte bare p-piller en kort periode. Utover det har vi bare brukt "svingen", og jeg har aldri blitt gravid uplanlagt (men ble det lett på første forsøk). Uansett - om du ikke er klar for et uplanlagt barn bør du virkelig bruke prevensjon. Abort er ikke noe moro.

Skrevet

Ja tenkte jo ikke langt da jeg var 14, sier ikke noe imot det !

hadde vel den tanken om at "det skjer jo ikke meg"

men nå er den tanken heller skremmende en god !

jeg har helt regelmessig menstruasjon ja..

noen som vet om det er lov og sjekke dette hos legen, uten at jeg vil ha barn akkurat nå ?

Legene sjekker ikke uten at du har vært aktiv prøver i minst ett år. Det du kan gjøre er å gå til en privat gynekolog og få en innvendig UL. Da kan du hvertfall få et innblikk i om noe er graverende feil.

Skrevet

Du kan sjekke deg privat, men det koster.

Det er så mye som kan være feil, og det meste er veldig krevende og dyrt å sjekke. Så lenge du har regelmessig mens så har du også mest sannsynlig eggløsning og da er det andre ting som kan være problemet. Har du noen gang vært hos en gynekolog og få sjekket livmor og eggstokker med innvendig ultralyd?

Da kan man se hvordan livmoren ser ut (hjerteformet, cyster og muskelknuter kan gi problemer) og eggstokkene (cyster kan gi problemer), men cyster og muskelknuter gir som regel smerter eller plager.

Tette eggledere merker du ikke, men at begge skal være tette uten at du har hatt noen infeksjon er maks uflaks og ikke vanlig.

Dette synes ikke på ultralyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...