Gå til innhold

mange katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du om folk som har 3040 katter,og mattilsynet må gang på gang komme og avlive?

eier uttrykker sin kjærlighet for katter,men har ikke råd til sterilisering osv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det koster veldig mye å kastere 3040 (eller er det 30-40 katter du mener?) katter. Men hadde de tatt seg råd til å kastrere den/de første, så hadde alt dette vært unngått. Det er utrolig trist, og det er kattene som må betale for eieres uvitenhet/dårlige råd/giddalaushet med sitt liv. Og det er så blodig urettferdig, når det kan unngås så lett i første omgang, om man har litt vett i behold..

• Liker 1
Skrevet

Antar du mente 30-40 og ikke 3040? ;)

Jeg tenker at det kan ha ulike årsaker. Noen lider jo som kjent av samlemani, disse er egentlig syke og trenger hjelp. Og så har du de som er misforstått "snille" som begynner å mate og ta inn katter de antar er hjemløse, de klarer ikke stoppe og dermed har de det gående. Det er ofte mennesker som ikke har nødvendig kunnskap om katter, hverken når det kommer til foring, sterilisering, sykdom o.s.v. "Eieren" er ofte blind for at kattene lider under slike forhold.

Jeg har selv vært med å hente ut et tyvetalls katter fra et slik hus. På telefon virket "eier" både voksen, oppegående og ansvarsbevisst, og hadde jeg vurdert det kun ut i fra denne samtalen, ville jeg ikke trodd dyrene led særlig overlast. Men siden jeg har erfaring med lignende saker, var jeg forberedt på å møte både det ene og det andre når jeg kom hjem til vedkommende.

Og det gjorde jeg.

Uten å gå for mye inn på det nå, kan jeg bare si at 5 av kattene var langt bortenfor det som kunne reddes (uansett hvor mange ressurser en hadde hatt til rådighet) og gikk rett til avliving. Resten måtte uten unntak gjennom langvarige og dyre behandlinger for å bli friske nok til å i det hele tatt kunne vurderes om de var egnet som "familiemedlemmer" i et normalt hjem. Noen ble aldri det dessverre, og etter grundig vurdering ble de også avlivet.

Denne "eieren" var totalt blind for det som var åpenbart for meg i det øyeblikket jeg trådte over dørstokken. Kattene led psykisk under trangboddhet, fysisk av smittsomme sykdommer og feilernæring/underernæring. Noen hadde også skader som aldri var blitt behandlet.

Dette hjemmet var ikke slik som noen de hjemmene du ser til "kattesamlere" på Animal Planet. De fleste er ikke det. Her var det rent og pent (om enn det bar preg av å huse over 20 katter). "Eieren" var også ren og ordentlig- og fullt oppegående. H*n manglet derimot de mest grunnleggende kunnskaper om katter og kattehold, og kunne derfor gå uberørt midt i all denne lidelsen. Jeg derimot måtte utendørs for å samle meg med jevne mellomrom fordi det rett og slett gjorde for vondt..

Jeg kan på sett og vis forstå Mattilsynet som går til rene "avlivingsaksjoner" i slike tilfeller, fordi de mangler både kunnskap og ofte muligheter til å gjøre annet. Jeg er derimot ikke enig i at det er veien å gå. Det løser nemlig ingen verdens ting på sikt. Ofte "fylles" det opp igjen etter kort tid.

Heldivis har Mattilsynet flere steder funnet ut at det lønner seg å samarbeide med frivillige organisasjoner som i det minste kan omplassere kattene og prøve å forhindre at det må aksjoneres på nytt på samme sted. Men dette er heller ingen fullgod løsning på sikt, da de frivillige organisasjonene lider av underbemanning, overarbeid og særdeles dårlig økonomi. Det blir derfor så feil som det kan få blitt at det offentlige på denne måten (bevisst eller ikke) skyver ansvaret over på de frivillige som jobber skjorta av seg uten lønn, fordi de ikke har hjerte til å si nei.

Så fikk jeg lufte ut litt frustrasjon i samme slengen! ;)

• Liker 4
Gjest Lille-pus
Skrevet

Aurora: Er så uendelig enig med deg her. Og det er utrolig viktig å skille mellom de to årsakstypene til "samling av kjæledyr" :Nikke:

"Slenger" ut et konkret eksempel, for å legemliggjøre TS sin problemstilling.

Skrevet
Her er et trist eksempel på at antallet katter har kommet fullstendig ut av kontroll.
Skrevet

Skulle ha vært strengere regelverk her i landet når det gjelder å eie så mange dyr. Katt, ku eller sau.

I sverige tror jeg 9 er max antall i en privat husstand uten spesiell tillatelse man må søke om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...