Gå til innhold

Når man gir bort vin i gave...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...er det da vanlig å ta med en flske vin til seg selv, i tillegg til den man "gir bort"?

Jeg skal i en bursdag i helgen hvor det blir servert mat og kaker, men drikke må altså medbringes. Jeg skal selvfølgelig gi henne noe annet i gave, men synes det er hyggelig å gi bort en flaske vin også. Blir det kanskje mye om jeg kommer med to flasker? Vi skal ikke ut på byen etterpå, så det er bare middag det er snakk om.

Er veldig usikker her, da jeg ikke har vært i så mange bursdager som "voksen" før :)

Skrevet

Jeg synes en fin vin er gave nok jeg da :) Men om du vil gi en annen gave pluss en vin så må du ta med enda en vin til deg selv ja, om du har planer om å drikke. Det er mye mulig at venninna velger å åpne vinen og dele den med andre i selskapet, men det er jo hennes valg, kan også være at hun legger den bort til en senere anledning.

• Liker 5
Skrevet

Hvis du har planer om å drikke selv så må du ta med deg egen vin til deg selv ja.

Vin er jo en super gave, men det er ikke vanlig å åpne den med en gang og dele den med alle som er der, så man kan ikke regne med det. Fikk inntrykk av at det var det du hadde tenkt, kanskje fordi du har skrevet "gir bort" i hermetegn?

Og nei, det er ikke mye å ta med seg to flasker vin, de aller fleste gjør det på den måten så det er ingen som kommer til å reagere på det. Kos deg i selskap!

• Liker 2
Skrevet

Klart du må ta med en til deg selv og en i gave... Det er ingen selvfølge at hun spretter den vinflasken hun får med en gang,..

• Liker 1
Skrevet

Ta med to flasker, det er jo ikke en gave hvis det er slik at hun må åpne den med engang og dele med deg!

• Liker 2
Skrevet

Det er en "regel" da det kommer til middagsselskap. Bringer en av gjestene vin, SKAL den åpnes og deles med gjestene. :jepp:

Men da det kommer til bursdager er det kanskje anderledes(?) :lete:

Skrevet

Det er en "regel" da det kommer til middagsselskap. Bringer en av gjestene vin, SKAL den åpnes og deles med gjestene. :jepp:

Den "regelen" er jo tåpelig! Dessuten har jeg aldri hverken hørt den eller sett den praktisert.

Om noen er bedt i middagsselskap til oss, så har jeg funnet fram og temperert vin som passer til maten. Om gjestene mine har med en flaske vin, så blir jeg veldig glad for det, men det skal jo noe til at de har plukket med seg en flaske som klaffer. Det ser dessuten litt rart ut å skjenke en runde av en "riktig" vin, og en runde av en vin som ikke passer, bare fordi man fikk den. Hva om jeg serverer vilt, og gjesten hadde med seg en lett hvitvin?

Gjelder "regelen" da også?

• Liker 6
Skrevet

Her er gaven din, og så tok jeg med en ekstra flaske vin til i kveld. ;)

*Problem solved?* Du har jo en annen gave

Skrevet

Da må du nok ta med 2 flasker. En som du gir bort, og en som du kan drikke selv.

Skrevet

En regel jeg aldri har hørt om... :sjenert:

Skrevet

Ta med to flasker, det er jo ikke en gave hvis det er slik at hun må åpne den med engang og dele med deg!

Jeg kjenner noen som bestandig gjemmer gavene sine.

Skrevet

Aldri hørt om den regelen jeg heller, og tviler sterkt på at dette er vanlig. Så dette må nok være en regel som kun gjelder internt i din vennekrets.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes absolutt at du må ha med en egen flaske vin til deg selv i tillegg til den du gir i gave til venninna.

Hadde det vært et vanlig middagsselskap, ville det være greit å ta med vin som vertinnegave, og forvente at den ble åpnet (i min mening). Men en bursdag, og bursdagsgave, er noe annet.

Hva om venninna har tenkt å drikke øl/drinker den kvelden, men så ser hun at du sitter uten noe i glasset, og føler at hun må gi deg tilbake flaska som egentlig var hennes bursdagsgave?

Skrevet

TS sier jo at hun uansett har en ANNEN gave, jeg forsto det sånn at den ekstra vinflasken bare var en hyggelig oppmerksomhet/bidrag til festen, men at hun lurte om det så litt rart ut å ha med to flasker?

Skrevet

Aldri hørt om den regelen jeg heller, og tviler sterkt på at dette er vanlig. Så dette må nok være en regel som kun gjelder internt i din vennekrets.

Hmm... Bare fordi du ikke har hørt den etikette regelen betyr ikke at det kun er i SusanneGullet sin vennekrets...

Fra gammel middags selskaps etikette så skal man ha med vin til vertinnen, blomster til verten og vertinnen skal åpne vinen og servere den til gjestene. Om ikke under middagen (siden det skal mye til for at vinen passer) så etter servering eller før. Verten skal sette blomstene i vase på et sted de synes. Reglene var strenge før, men med det som mye annet så faller kunnskap om etiketteregler fra, og vi bryr oss vel egentlig heller ikke så mye lenger. :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet

TS sier jo at hun uansett har en ANNEN gave, jeg forsto det sånn at den ekstra vinflasken bare var en hyggelig oppmerksomhet/bidrag til festen, men at hun lurte om det så litt rart ut å ha med to flasker?

Slik forsto jeg det også. En gave til hun som har bursdag, og en gave til "selskapet", som kan deles med alle.

Skrevet

Slik forsto jeg det også. En gave til hun som har bursdag, og en gave til "selskapet", som kan deles med alle.

Men hvis "gaven" skal deles med alle på festen så blir det jo ikke akkurat så mye til hver..

Så med mindre TS klarer seg med ett glass vin til hele kvelden, må hun jo ta med seg en ekstra flaske uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...