AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Er det mulig å ovnsteke strimlet biffkjøtt på noen måte? Blir det bra?? Skal ha det i en salat og er UTROLIG dårlig på å få slikt bra i stekepanna!
Gjest Lotusblomsen Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Hvis du lar de være i stekepannen litt for lenge, så blir de jo seige og overstekte.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Hvis du lar de være i stekepannen litt for lenge, så blir de jo seige og overstekte. Jo, takk, det har jeg jo skjønt selv Greia er at jeg er blind, og ser liksom ikke hvordan kjøttet ser ut. Da føler jeg at det er enklere å forholde seg til en bestemt tid i ovnen, derav spørsmålet.
Supraspinatus Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Jo, takk, det har jeg jo skjønt selv Greia er at jeg er blind, og ser liksom ikke hvordan kjøttet ser ut. Da føler jeg at det er enklere å forholde seg til en bestemt tid i ovnen, derav spørsmålet. Dessverre går det ikke å steke strimler i ovn og få samme smak som stekt. Putter man de i ovnen vil de bli dampet eller bakt. Og smake omtrent som kokt. Det man er ute etter er en såkalt "maillard reaksjon/effekt" på kjøttet. Det er dette man oppnår ved bruning av kjøttet. Du kan jo prøve med grill-elementet i ovnen, men du vet ikke om effekten er oppnådd før du ser at det er brunet. Og da er jo du i praksis samme sted. Et alternativ er å ikke steke strimler, men hel biff. Som du steker på høy temperatur i pannen før du tar den i ovnen med steketermometer. Betydelig mer arbeid, men et veldig godt resultet. Ev. kan du be andre om hjelp?
Edvarda Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 (endret) Det går an å kjenne med stekespaden når større stykker kjøtt er ferdig stekt, iallefall med litt trening. Det er ikke lenger "svikt" i det liksom, det blir fastere og mer sprettent. Men med strimler i varm panne ville jeg stekt dem 2-3 minutter på god varme og så smakt på en, rett og slett Endret 12. januar 2012 av Edvarda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå