AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Jeg har strikket en del luer i det siste, og tenker å legge dem ut for salg på hobbybloggen min. Men så vet jeg ikke helt hva jeg skal si om størrelsen på disse luene... Altså, jeg har strikket litt på lykke og fromme, så jeg aner virkelig ikke hvilken størrelse de er. Selv har jeg et stort hode (ca. 60 cm i omkrets), og luer som passer meg blir vel størrelse L da? Men hvordan måler jeg de luene som er for små for meg? Har f.eks. ei lue som jeg tror er ca. str. ti år, men hvordan kan jeg måle for å finne det ut helt sikkert, sånn at jeg kan opplyse om str. på nettsidene?
Moscato Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Opplys om omkretsen i cm, og ta da med i beregningen at luene utvider seg mer eller mindre.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Men hvordan måler man omkretsen på en strikkelue? Jeg plukker meg ei tilfeldig lue her. Vrangborden er 40 cm i omkrets når den ligger flatt på bordet. Når jeg strekker lua ut er omkretsen på 76 cm. Men lua passer fint til meg som har hodeomkrets på 60 cm. Kan bli forvirret av mindre. Det er litt vanskelig å få målt den akkurat sånn som den "skal" sitte på hodet. Og så lenge luene passer meg er det jo enkelt, men når det er mindre luer så sliter jeg med å fastslå en størrelse. TS
Moscato Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Men hvordan måler man omkretsen på en strikkelue? Jeg plukker meg ei tilfeldig lue her. Vrangborden er 40 cm i omkrets når den ligger flatt på bordet. Når jeg strekker lua ut er omkretsen på 76 cm. Men lua passer fint til meg som har hodeomkrets på 60 cm. Kan bli forvirret av mindre. Det er litt vanskelig å få målt den akkurat sånn som den "skal" sitte på hodet. Og så lenge luene passer meg er det jo enkelt, men når det er mindre luer så sliter jeg med å fastslå en størrelse. TS Hvis den er 40 cm når den ligger flatt, og kan strekkes til 76 uten at man anstrenger seg nevneverdig, så er lua ganske one size, noe de fleste strikkeoppskrifter også baserer seg på. Men etter litt bruk kan man si temmelig sikkert at lua kommer til å bli for stor til noen med 40 cm hodeomkrets, og sannsynligvis vil den heller ikke sitte spesielt fast om man har en hodeomkrets på 50 heller. Men du kjenner garnet og strikkefastheten din best, så du må nesten tenke litt selv (du har vel også hatt anledning til å bruke en av dine selvstrikkede luer over tid,og dermed merket hvor mye slappere de blir).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå