Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sjef skal ha levert 2 stk nattsafeposer (ulike datoer), men de har ikke kommet inn på konto det er jeg som fører innbetalingene). Banken sier at de ikke har mottatt de, de har til og med sjekket overvåkningskamera de aktuelle datoene. Det var jeg som gjorde i stand begge posene så jeg vet at all info stemmer.

Før banken sjekket kamera, spurte jeg min sjef og datoene var korrekte osv. Det ble svart ja på den første, men den siste har jeg ikke fått noe tilbakemelding på.

Sjefen har en stilling i ledelsen, og jobber tett med adm.dir. Jeg har et godt forhold til de begge. Jeg har ikke gitt til beskjed sjefen om at jeg vet at posene ikke ble levert de aktuelle datoene. Syns ikke det er behov for det, da vi begge vet at vedkommende lyver.

Jeg redd for at hvis jeg tar dette med adm.dir vil jeg få så det holder av min sjef, men igjen så er jeg medskyldig om jeg ikke sier noe.

Hva faen gjør jeg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gjøre det riktige. Å melde fra til adm.dir. om at penger har forsvunnet to ganger. Hvis du tør, kan du si fra til din sjef om at banken har sagt de ikke har fått inn pengene først, og at du kommer til å gå til adm.dir. med dette. Men uansett så skal du ikke bare overse dette. Hvis det stemmer at sjefen har stukket disse pengene i egen lomme, er det fare for at han fortsetter siden han ser at han kommer unna med det. Det vil etter hvert bli oppdaget, og da vil det også gå utover deg, enten fordi du ikke har oppdaget tapet (og fremstår som sløv), eller fordi du har visst om det (og kan sees på som medskyldig).

Du skal være lojal mot arbeidsplassen din, ikke mot en sjef som stjeler!

• Liker 12
Skrevet

Du må gjøre det riktige. Å melde fra til adm.dir. om at penger har forsvunnet to ganger. Hvis du tør, kan du si fra til din sjef om at banken har sagt de ikke har fått inn pengene først, og at du kommer til å gå til adm.dir. med dette. Men uansett så skal du ikke bare overse dette. Hvis det stemmer at sjefen har stukket disse pengene i egen lomme, er det fare for at han fortsetter siden han ser at han kommer unna med det. Det vil etter hvert bli oppdaget, og da vil det også gå utover deg, enten fordi du ikke har oppdaget tapet (og fremstår som sløv), eller fordi du har visst om det (og kan sees på som medskyldig).

Du skal være lojal mot arbeidsplassen din, ikke mot en sjef som stjeler!

Sjefen vet at pengene ikke har kommet inn på konto....

Jeg vet selvfølgelig hva som bør gjøres, men dette er skikkelig vanskelig! Vi har jobbet sammen i flere år nå, og jeg har fått masse hjelp i vanskelige situasjoner.

Skrevet

Klarer du å være tøff og konfrontere sjefen din med dette? Feks gi han en frist til på mandag med å sette inn pengene. Og hvis ikke dette skjer, må du ta saken videre, siden det ellers vil gå ut over din jobb.

Hvis dette blir for tøft, har du ikke annet valg enn å rapportere opp til ledelsen. :klemmer:

Skrevet

Joda, det kunne jeg ha gjort.

Men jeg sikker på at hvis han kommer til ordet først vil han snakke seg unna det med adm.dir. De jobber tett sammen, men er ikke venner privat.

Kanskje jeg skal gå til adm.dir først, legge frem historien. Og så gi beskjed til sjefen om at jeg kommer til å ta det videre, muligens litt feigt.

Jeg får sende alle mailer til min private adr, hvis jeg plutselig en dag står uten jobb :P

Skrevet

Tingen er at det alltid er noen som må ta skylden, vil du at det skal bli deg?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du kan gjøre lurt i å være litt diskret i måten du uttaler deg på. Ikke gå til adm. dir. og si "*sjefen* stjeler pengene",

men forklar heller på en veldig nøytral tone at "De to nattsafeposene som jeg klargjorde den og den datoen er ikke blitt levert. Jeg har sjekket med banken, og i følge overvåkningsbildene har ikke *sjefen* vært der noen av dagene. Jeg har spurt ham om bekreftelse på at datoene stemmer, men bare fått til svar sånn og sånn. Kan du hjelpe meg å finne ut av dette på riktig måte?"

• Liker 8
Skrevet

Tingen er at det alltid er noen som må ta skylden, vil du at det skal bli deg?

Vil helst unngå det, ja :)

Skrevet

Jeg tror du kan gjøre lurt i å være litt diskret i måten du uttaler deg på. Ikke gå til adm. dir. og si "*sjefen* stjeler pengene",

men forklar heller på en veldig nøytral tone at "De to nattsafeposene som jeg klargjorde den og den datoen er ikke blitt levert. Jeg har sjekket med banken, og i følge overvåkningsbildene har ikke *sjefen* vært der noen av dagene. Jeg har spurt ham om bekreftelse på at datoene stemmer, men bare fått til svar sånn og sånn. Kan du hjelpe meg å finne ut av dette på riktig måte?"

Gode råd å ta med seg på veien :)

Skrevet

Vil helst unngå det, ja :)

Da må du si det som det er, og det fort som fy. Gjerne som siste about (som ikke er meg eller deg) foreslår.

Skrevet

Da må du si det som det er, og det fort som fy. Gjerne som siste about (som ikke er meg eller deg) foreslår.

About = ab :)

Skrevet

Skal søke råd senere idag, hvis jeg får muligheten. For å håpe sjefen tar tidlig helg!

Skrevet

Lykke til!

Gjest RompeRusk
Skrevet

Det jeg lurer på, er hvorfor EN person alene har ansvar for nattsafeposene..?

På tidligere jobber har nattsafeposer blitt lagt i en egen safe på slutten av dagen, hvor vi alltid var to på jobb, slik at man alltid visste hvor det ble av posene..

Skrevet

Posene i seg selv har ikke blitt levert. Så du får i alle fall ingen skyld. Om det var slik at posen ble levert og det ikke var penger i den så hadde det vert en annen sak.

Du snakker som om du har ett valg her, men det har du egentlig ikke. Dette her MÅ du ta opp enten med sjefen din eller adm. dir. Jeg ville ha tatt det opp med adm. dir og latt han se på fakta i saken for så og spørre vedkommende. Dette er ikke din plikt som underornet

• Liker 4
Skrevet

Posene i seg selv har ikke blitt levert. Så du får i alle fall ingen skyld. Om det var slik at posen ble levert og det ikke var penger i den så hadde det vert en annen sak.

Du snakker som om du har ett valg her, men det har du egentlig ikke. Dette her MÅ du ta opp enten med sjefen din eller adm. dir. Jeg ville ha tatt det opp med adm. dir og latt han se på fakta i saken for så og spørre vedkommende. Dette er ikke din plikt som underornet

Vet selvfølgelig hva som er moralsk riktig å gjøre. Er vel heller mer redd for konsekvensene, min sjef har en tillitsfull stilling i ledelsen som gjør saken enda verre. Jeg vet at han kommer til lage et helvete for meg hvis når det kommer frem at jeg har sagt i fra. Dog så har jeg gitt flere muligheter til å "forklare", men har som tidligere nevnt ikke fått respons. Jeg vil ikke ta det muntlig med han.

Hvis dette hadde skjedd en "vanlig" medarbeider så hadde det vært fyken, ingen tvil om det.

Håper virkelig alt har en naturlig forklaring, ikke stas å rette mistanke om stjeling til sin egen sjef.

Skrevet

Det jeg lurer på, er hvorfor EN person alene har ansvar for nattsafeposene..?

På tidligere jobber har nattsafeposer blitt lagt i en egen safe på slutten av dagen, hvor vi alltid var to på jobb, slik at man alltid visste hvor det ble av posene..

Det lar seg vanskelig å gjennomføre her. Vi er ingen detaljbutikk med kasseapperat, men får inn kontanter (ofte snakk om store summer). Dette har ikke skjedd tidligere, men nå 2 ganger på rad.

Skrevet

Jeg har ikke noen gode råd.

Men gjør alt skriftlig. Send kopi synlig til deg selv.

Og masse lykke til

Skrevet

Mail sjef og si at du ser at pengene ikke er satt inn og at pengene må være inne i løpet av mandag pga regnskapet.

Da sier du rett ut at du trenger å vite en dato der de skal være inne. Er de ikke der den datoen kan du be om en begrunnelse og gi saken over til adm dir som dermed blir eier av saken.

Skrevet

Mail sjef og si at du ser at pengene ikke er satt inn og at pengene må være inne i løpet av mandag pga regnskapet.

Da sier du rett ut at du trenger å vite en dato der de skal være inne. Er de ikke der den datoen kan du be om en begrunnelse og gi saken over til adm dir som dermed blir eier av saken.

Han vet godt selv at det har betydning for regnskapet da det er han som er regnskapssjef...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...