Gjest Linnea 5 Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Hei! Jeg vil studere sykepleien i Norge høst 2012. Karaktermessig (35,6 i snitt) har jeg en mulighet for å komme inn på disse skolene: HiBu, HD, HiAk, HiG, HiO(tror jeg) og HiT. Jeg har utelukket noen skoler som f.eks høgskolen i Molde, fordi det er så lavt snitt. 35,7 var poenggrensen for HiO 2011. Kunne jeg søkt med et snitt på 35,6 da? Eller må man ha over 35,7 for å ha en sjangse? Vet det kan være vanskelig å si, pga. søkertall osv, men hvordan erfaringer har du når det gjelder nøyaktighet på snitt? På forhånd tusen takk for all hjelp
Gjest Linnea 5 Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Glemte å skrive mitt første spørsmål! Haha. Ble så opptatt av å ramse opp de riktige skolene. Men det jeg lurer på først er om du har gått på noen av disse skolene? Er det noen av disse skolene du kan anbefale?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #3 Skrevet 13. januar 2012 Jeg hadde valgt Molde, på grunn av at det er en fin by med godt miljø Lykke til med leting etter skole
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Jeg hadde valgt Molde, på grunn av at det er en fin by med godt miljø Lykke til med leting etter skole
Gjest Linnea 5 Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Jaa. Men veldig usentralt :/ hvertfall i forhold til det jeg er vandt til takktakk
Gjest finurlig Skrevet 14. januar 2012 #6 Skrevet 14. januar 2012 Hei! Jeg vil studere sykepleien i Norge høst 2012. Karaktermessig (35,6 i snitt) har jeg en mulighet for å komme inn på disse skolene: HiBu, HD, HiAk, HiG, HiO(tror jeg) og HiT. Jeg har utelukket noen skoler som f.eks høgskolen i Molde, fordi det er så lavt snitt. 35,7 var poenggrensen for HiO 2011. Kunne jeg søkt med et snitt på 35,6 da? Eller må man ha over 35,7 for å ha en sjangse? Vet det kan være vanskelig å si, pga. søkertall osv, men hvordan erfaringer har du når det gjelder nøyaktighet på snitt? På forhånd tusen takk for all hjelp Bare litt info: At poenggrensa i HiO var 35,7, betyr bare at det var laveste snitt som ble akseptert det året, så det kan godt hende du kommer inn med 35,6
otilie Skrevet 14. januar 2012 #7 Skrevet 14. januar 2012 Jeg går på Høgskolen i telemark. Avdeling Notodden da. Hvilken avdeling er det som blir relevant for deg? Jeg vet ikke hvilken avdelinger sykepleien er på men jeg er fornøyd med denne skolen her. Veldig liten skole, men godt studentmiljø.
Anglofil Skrevet 14. januar 2012 #8 Skrevet 14. januar 2012 Husk at HiAk og HiO har slått seg sammen til én enhet, dvs til HiOa. Har selv gått på HiO og ikke et studiested jeg anbefaler. Men det er sikkert veldig forskjellig fra studium til studium, men jeg hatet skolen, for å si det mildt.(..) Mvh Yvonne
YoyoMa Skrevet 14. januar 2012 #9 Skrevet 14. januar 2012 Husk at HiAk og HiO har slått seg sammen til én enhet, dvs til HiOa. Har selv gått på HiO og ikke et studiested jeg anbefaler. Men det er sikkert veldig forskjellig fra studium til studium, men jeg hatet skolen, for å si det mildt.(..) Mvh Yvonne Hvorfor?
Anglofil Skrevet 14. januar 2012 #10 Skrevet 14. januar 2012 (endret) Hvorfor? Jeg opplevde dem som ekstremt rigide. Jeg tok lærerhøgskolen og opplevde at jeg ikke fikk forhåndsgodkjent et bachelorstudium i engelsk, men hadde jeg valgt årsstudium hadde det gått fint. Og spurte jeg om hjelp var det lite hjelp å få, selv om jeg troppet opp på kontoret for å få hjelp. Det ble såpass håpløst at jeg sluttet på HiO, valgte en bachelor i engelsk på UiA og fikk godkjent et år av lærerhøgskolen i stedet for der som en del av min bachelor (årsstudium i naturfag/samfunnsfag som jeg tok tredje året av lærerhøgskolen). Fleksibilitet visste HiO tydeligvis ikke hva var. Ellers var det slike småting som at vi aldri fikk sensur til riktig tid, det tok dem ett år å skifte lyspærene i klasserommet vårt slik at vi endelig fikk se tavla, lite bruk av eksterne sensorer, fag/emner vi måtte ta som vi ikke fikk studiepoeng for men hadde både muntlig og skriftlig eksamen i, hyppige og store eksamener som telte lite i poeng. På to år hadde jeg 22 eksamener, og da tar jeg ikke med alle innleveringer, praksis (hadde 22 uker med praksis i denne tiden), semesteroppgaver etc. Nei, det var en slitsom og forferdelig tid. Jeg angrer som en hund på at jeg valgte HiO. Det dumme med HiO var at når man først hadde valgt dem hadde man ikke mulighet til å velge annen lærerhøgskole før tredje året, og da var det liksom for sent. Skal sies, de gjorde om hele studiet da jeg gikk ut. Mvh Yvonne Endret 14. januar 2012 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #11 Skrevet 15. januar 2012 Hei! Jeg vil studere sykepleien i Norge høst 2012. Karaktermessig (35,6 i snitt) har jeg en mulighet for å komme inn på disse skolene: HiBu, HD, HiAk, HiG, HiO(tror jeg) og HiT. Jeg har utelukket noen skoler som f.eks høgskolen i Molde, fordi det er så lavt snitt. 35,7 var poenggrensen for HiO 2011. Kunne jeg søkt med et snitt på 35,6 da? Eller må man ha over 35,7 for å ha en sjangse? Vet det kan være vanskelig å si, pga. søkertall osv, men hvordan erfaringer har du når det gjelder nøyaktighet på snitt? På forhånd tusen takk for all hjelp HiO og HiAk er slått sammen. Sykepleierutdanningen ved HiO skal være ekstremt dårlig, og de er visst ikke spesielt flinke til å følge opp studentene sine. MEN dette kan være forandret nå, da HiAk derimot er kjent for å ha et trivelig miljø der de er flinke til å følge opp studentene sine. Det skal visst også være en av de skolene det er lettest å få gode karakterer. Det sies at HiG har den beste og tøffeste sykepleierutdanningen i Norge, med en veldig god klinikklab. Dog er det vanskelig å få gode karakterer der, noe som kan gjøre det problematisk å komme inn på videreutdanning. Haraldsplass har jeg hørt veldig mye bra om. HiBu skal være helt grei. HiT kjenner jeg dessverre ikke noe til. Har du vurdert UiS? Skal ha et veldig bra fagmiljø. Har også hørt mye bra om Høgskolen i Volda og Høgskolen i Narvik uten å kjenne disse veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 Må skrive en bra ting om HiO også da: bra forelesere, mange av dem har skrevet bøkene som brukes i pensum faktisk.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #13 Skrevet 16. januar 2012 Må skrive en bra ting om HiO også da: bra forelesere, mange av dem har skrevet bøkene som brukes i pensum faktisk. Det er da ikke garanti for noe som helst, mange bruker egne bøker som pensum, det sier ikke noe om kvaliteten. Man underviser i et fag, finner ut at man vil skrive en fagbok selv, gjør dette, boken blir akseptert, og så når den som foreleser skal velge pensum setter de selvfølgelig opp sin egen bok som pensum. Dermed må alle studentene kjøpe boken, og forfatteren (altså foreleseren) tjener penger. Kvalitet? Niks, det sier det ingenting om. TS, det stemmer som sagt tidligere at HiO har veldig dårlig rykte på seg, så jeg ville valgt noe annet, f.eks Lovisenberg om du vil til Oslo. HiG har jeg hørt mye bra om, og Haraldsplass får veldig mye skryt. (evt at du mente Diakonhjemmet Høgskole, som forkortes DH og ikke HD?)Siden du ikke har så veldig gode karakterer foreslår jeg at du også setter opp noen skoler med lavt snitt på skjemaet ditt, slik at du har sjans til å komme inn. Det er heller ikke farlig å reise til Molde for å studere, det er en fin by med godt studentmiljø.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #14 Skrevet 16. januar 2012 Må skrive en bra ting om HiO også da: bra forelesere, mange av dem har skrevet bøkene som brukes i pensum faktisk. Det er da ikke garanti for noe som helst, mange bruker egne bøker som pensum, det sier ikke noe om kvaliteten. Man underviser i et fag, finner ut at man vil skrive en fagbok selv, gjør dette, boken blir akseptert, og så når den som foreleser skal velge pensum setter de selvfølgelig opp sin egen bok som pensum. Dermed må alle studentene kjøpe boken, og forfatteren (altså foreleseren) tjener penger. Kvalitet? Niks, det sier det ingenting om. TS, det stemmer som sagt tidligere at HiO har veldig dårlig rykte på seg, så jeg ville valgt noe annet, f.eks Lovisenberg om du vil til Oslo. HiG har jeg hørt mye bra om, og Haraldsplass får veldig mye skryt. (evt at du mente Diakonhjemmet Høgskole, som forkortes DH og ikke HD?)Siden du ikke har så veldig gode karakterer foreslår jeg at du også setter opp noen skoler med lavt snitt på skjemaet ditt, slik at du har sjans til å komme inn. Det er heller ikke farlig å reise til Molde for å studere, det er en fin by med godt studentmiljø. 2
Gjest Linnea 5 Skrevet 18. januar 2012 #15 Skrevet 18. januar 2012 Tusen tusen takk for gode og utfyllende svar! Skal ta dette med meg videre. Jeg drar snart på utdanningsmesse, så da får jeg spurt om enda mer Grunnen til at jeg helst vil utelukke de skolene med veldig lavt snitt er fordi jeg er redd for å ikke få jobb når jeg er ferdig utdannet.. Er ikke grunnen til lavt snitt at skolen enten er "dårlig" eller at det er vanskelig å oppnå gode resultater?
otilie Skrevet 19. januar 2012 #16 Skrevet 19. januar 2012 Tusen tusen takk for gode og utfyllende svar! Skal ta dette med meg videre. Jeg drar snart på utdanningsmesse, så da får jeg spurt om enda mer Grunnen til at jeg helst vil utelukke de skolene med veldig lavt snitt er fordi jeg er redd for å ikke få jobb når jeg er ferdig utdannet.. Er ikke grunnen til lavt snitt at skolen enten er "dårlig" eller at det er vanskelig å oppnå gode resultater? nesj. de fleste skolene som ligger i småbyer fks har lavt snitt fordi ingen vil bo i småbyer, og da tar de inn de fleste som søker... Men når du studerer på høyskole/uni så studerer du veldig mye selvstendig, så det er for det meste du som står for resultatene.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #17 Skrevet 19. januar 2012 Har du vurdert UiS? Skal ha et veldig bra fagmiljø. Har også hørt mye bra om Høgskolen i Volda og Høgskolen i Narvik uten å kjenne disse veldig godt. Høgskulen i Volda har ikke sykepleierstudier. Har du vurdert HiSF, avd Førde? Jeg har hørt veldig mye bra om skolen, har møtt mange av studentene i praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå