Gå til innhold

Hvor stor del av kaka tar vikarbyrået ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en stund vært innleid gjennom et vikarbyrå og vært i samme oppdrag lenge.

Siden jeg sitter og sjekker fakturaene så vet jeg også hva oppdragsgiver betaler vikarbyrået i timen for meg. Jeg får i underkant av 50% av det oppdragsgiver betaler vikarbyrået. Nå lurer jeg litt på hva som er vanlig? Noen andre som vet hvor stor "del av kaka" de får?

PS: Jeg skjønner at de trenger en viss del, til arbeidsgiveravgift, lønn til de ansatte i vikarbyrået, sykepenger etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om flere som har fått i underkant av 50%, og tror nok det er ganske vanlig.

Selv sørget jeg for å bli ansatt direkte på den skolen jeg skulle jobbe på, og tok hele kaka selv :lur::jepp:

Gjest bazibaz
Skrevet (endret)

Det varierer jo også fra oppdrag til oppdrag. Det forrige oppdraget mitt fikk jeg ca 40% det første året, mens i det jeg begynner i nå er vikarbyrået sin fortjeneste minimal for meg alene. De tjener heller på at de har mange utleid samme sted.

Det varierer jo også fra vikarbyrå til vikarbyrå, hos det jeg er hos er det vanlig å begynne med en 40/60 fordeling (i hvert fall der hvor man er en av få eller alene om å bli leid ut til firmaet), og heller få en jevn økning etterhvert.

edit: Det skal vel også nevnes at det var flere firmaer involvert som skulle ha sin del i det forrige oppdraget mitt.

Endret av bazibaz
Skrevet

Men nå ville du vel neppe fått dobbelt så høy lønn om du ble ansatt direkte og ikke gjennom vikarbyrået.

Skrevet

Jeg har hørt om flere som har fått i underkant av 50%, og tror nok det er ganske vanlig.

Selv sørget jeg for å bli ansatt direkte på den skolen jeg skulle jobbe på, og tok hele kaka selv :lur::jepp:

Dessverre er det ikke mulighet til å bli ansatt direkte akkurat nå, men kanskje etterhvert.

Ikke for å pirke, men du får ikke "hele kaka", arbeidsgiveren din må fortsatt betale ting som f.eks. arbeidsgiveravgift, pensjon, sykepenger osv som den summen de hadde betalt inn til vikarbyrået dekket tidligere.

Hadde det bare vært sånn at jeg hadde fått "hele kaka" og over doblet lønnen min hvis jeg ble fast ansatt så hadde jo det vært noe, hehe.

Skrevet

Men nå ville du vel neppe fått dobbelt så høy lønn om du ble ansatt direkte og ikke gjennom vikarbyrået.

Nei, hadde ikke det, og det er jeg selvfølgelig klar over.

Men ville nok fått godt over 100 000,- mer i året, dessverre er det som sagt ikke mulig å bli ansatt direkte i firmaet ennå (selv om både sjefen og jeg ønsker at jeg var fast ansatt så er det ansettelsesstopp pga krisa i Europa).

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye firmaet jeg jobbet for betalte til vikarbyrået, men jeg hadde en timelønn på 125 kroner. De som var fast ansatt hadde en timelønn på 160-180 kroner. Jeg følte meg veldig fattig, siden jeg fra mine tidligere jobber var vant til å ha minst 150 kroner i timen.

Skrevet

Dessverre er det ikke mulighet til å bli ansatt direkte akkurat nå, men kanskje etterhvert.

Ikke for å pirke, men du får ikke "hele kaka", arbeidsgiveren din må fortsatt betale ting som f.eks. arbeidsgiveravgift, pensjon, sykepenger osv som den summen de hadde betalt inn til vikarbyrået dekket tidligere.

Hadde det bare vært sånn at jeg hadde fått "hele kaka" og over doblet lønnen min hvis jeg ble fast ansatt så hadde jo det vært noe, hehe.

Neida, jeg er klar over det (og det var jo ment spøkefullt da jeg skrev det), men i motsetning til de venner/bekjente jeg har som har tatt tilsvarende vikarjobber som meg, bare at de har gått gjennom byrå, så har min lønn vært 230 kr/time, mens de bare har tjent rundt 125 kr/time.

Arbeidsgiveravgiften og alt det der ser jeg jo ikke noe til uansett, så den bare utelater jeg fra regnestykket, og så sier jeg meg fornøyd med å tjene en hundrelapp mer i timen enn jeg ville gjort om jeg gikk gjennom byrå :)

Skrevet

Hei!

Jeg har en stund vært innleid gjennom et vikarbyrå og vært i samme oppdrag lenge.

Siden jeg sitter og sjekker fakturaene så vet jeg også hva oppdragsgiver betaler vikarbyrået i timen for meg. Jeg får i underkant av 50% av det oppdragsgiver betaler vikarbyrået. Nå lurer jeg litt på hva som er vanlig? Noen andre som vet hvor stor "del av kaka" de får?

PS: Jeg skjønner at de trenger en viss del, til arbeidsgiveravgift, lønn til de ansatte i vikarbyrået, sykepenger etc.

Har vært ansatt i flere vikarbyrå i min bransje,men lønnen er etter tariff. Så jeg får uansett det samme. Det som har vært problemer med er ekstrabet. i forhold til tariffen.

Grunnen er enkel,de har ikke peiling på yrket. Og krever vi det ikke,så er det penger som går rett i lommen deres.

Vikarbyrå er noe dritt....................

Skrevet

Et oppdrag hvor jeg fikk ca 200 i timen ble fakturert med 860,- til kunden. Jeg ble litt sur da jeg så det.

Skrevet

Jobbet flere år i vikarbyrå og hadde bedre betalt enn de som var fast ansatt. Prisen byrået tok for å leie meg ut varierte etter hva slags tid på døgnet det var, men generelt sett la de på 50% av det jeg fikk i lønn.

Skrevet

Vikarbyrå er noe dritt, de selger seg hardt ut til bedrifter med lovnader om gull og grønne skoger. Men når alt kommer til alt er det bare en måte å snike seg unna å ansette folk fast på. Og det er vikarene som betaler for det =\ Når jeg jobber i vikarbyrå sitter jeg alltid med følelsen av at de tar mesteparten. Ofte jeg har opplevd at faste har 50-70 kroner mer i timen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...